A marketingvezetők jellemzően ahelyett, hogy üzletépítő platformként kezelnék, még mindig csak egy kísérleti jelleggel bíró hirdetési felületnek tekintik a legnagyobb közösségi oldalt, a Facebookot. Ebből fakadóan nemhogy nem érnek el olyan bevételnövekedést, ami optimális esetben realizálható lenne, de a márkára is rombolóan hatnak az elkövetett legsúlyosabb hibák. A közösségi média beépítése a marketing stratégiába fontos lépés az értékesítés növelésének és a márka ismertségének növelése szempontjából, hiszen a közösség tagjai egy hónapban összesen több mint 700 milliárd percet töltenek az oldalon.
Hatékony Facebook kampányok - tudjon meg többet a közösségi marketingről (X)
Helytelen adatfigyelés
A legtöbb marketingszakember meg tudja mondani, hogy épp hány rajongója van a márkának a közösségi oldalon, de arról már nincsenek információik, hogy a felhasználóknak milyenek az aktivitási szokásaik. Ennek hiányában nehéz optimálisan időzíteni a megosztásokat, vagy a friss híreket. Egy friss jelentés szerint az online is jelenlevő kereskedők 68 százaléka állította azt, hogy ha a következő nap megszűnne a Facebook, annak hiányát nem éreznék meg, és nem befolyásolná negatívan az online értékesítést. Az adat már önmagában is alátámasztja azt, hogy milyen nagy arányban kezelik helytelenül a közösségi médiát.
Ezzel szemben az olyan nagy cégek, mint például az Amazon, az eBay, vagy az MTV már rájött arra, hogy jelentős részt foglal el a forgalom forrásában a Facebook, ez pedig teljesen átalakítja az értékesítés folyamatát. A legérdekesebb adat az Amazontól látott napvilágot, hiszen 2010 októberében a forgalmuk 8 százalékát köszönhették a közösségi oldalnak. Még ha ez kevesebb is, mint amit a Google révén realizálnak, a Facebook 25 millió dollár pluszt jelentett a cégnek tavaly októberben.
A felhasználók alábecsülése
A szakemberek sok esetben nem gondolnak bele abba, hogy a felhasználók a megosztásaikkal is plusz profitot generálhatnak. Főleg a programok, a Facebookon kívüli oldalról történő megosztások, valamint az egyes helyszínekre történő "becsekkolások" (pl. Facebook Places, vagy Foursquare segítségével) szintén reklámértékkel bírhatnak a cégek számára. A mai napig több mint 250 millió ember használta a megosztás funkciót külsős oldalakon, és egy felhasználó havi átlag 90 megosztást hajt végre, a cégek többsége azonban nem használja ki az ebben rejlő potenciált.
Az Eventbrite jegyértékesítő oldal felmérése szerint minden Facebook megosztás 2,52 dollár pluszt jelentett számukra. A szintén jegyeladásra specializálódott Ticketmaster adatai alapján minden hírcsatornára történő kikerülés hatására a felhasználó ismerősei közül valaki(k) újabb 5,3 dollárt költöttek el - feltehetően ugyanarra az eseményre. A PowerReviews közösségi médiával foglalkozó oldal adatai szerint a vásárlói vélemények megosztása 15,72 dollár pluszt generál az adott kereskedőnek.
Variációk hiánya
Az egyik leggyakoribb és legalapvetőbb hiba, hogy a szakemberek egy kaptafára veszik a Facebook-stratégiát, és nem dolgoznak ki különböző cselekvésterveket az eltérő célok esetében. Az, hogy az egyes célokhoz különféle feladatok társuljanak, azért lenne különösen fontos, mert máshogy lehet megvalósítani a márka ismertségének növelését, felfuttatását, vagy az értékesítés volumenének bővítését.
Túl nagy hangsúly a reklámügynökségek szerepén
A marketingtevékenység még most is túlságosan is a reklámügynökségekre támaszkodik, és a marketing költségek meghatározására figyel, ahelyett, hogy inkább az értékesítésre fókuszálnának, és a közösségi oldalon történő aktivitás növelésén dolgoznának. Ez azért lehet hátrányos tényező, mert az ügynökségek hiába ismerői a márkaépítésnek és a marketing kommunikációnak, a közösségi oldalakon keresztül történő értékesítés terén kevés tapasztalattal rendelkeznek. A Facebook-stratégia a cégek marketing tevékenységének mostohán kezelt része, hiszen sokszor csak a "asztalfiókban marad", így amikor egy feltűnőnek gondolt újítás, vagy alkalmazás nem váltja be a hozzáfűzött reményeket, a szakemberek értetlenül állnak az eset felett.
Sz.S.
mfor.hu