A MÁV tavaly elindított átalakítási programjának eredményeként év végéig 15 milliárd forintos hatékonyságjavulást tervez.
A MÁV-nál 2003-ban az árbevétel növekedése és a költségmegtakarítás nyomán a hatékonyság - mondta Mándoki Zoltán, a társaság vezérigazgatója a MÁV Rt. "Hatékony hétfők" elnevezésű fórumán. Az MTI beszámolója szerint a vezérigazgató kifejtette, a romló külső környezeti hatások ellenére mintegy 8 milliárd forinttal javult az üzleti tevékenység eredménye 2003-ban az előző évhez képest.
Mándoki Zoltán tájékoztatása szerint a MÁV változatlan állami költségtérítés mellett üzleti bevételét 3 milliárd forinttal növelte 2003-ban az előző évhez képest. A fuvardíj-bevételek 5,6 milliárd forinttal nőttek tavaly, amely mögött 40 százalékban teljesítmény-növekedés, 60 százalékban a hatékonyabb piaci munka húzódik meg.
A vezérigazgató kitért arra, hogy a MÁV 2006-ig szóló hatékonyságjavítási terve szerint 5-7 milliárd forinttal csökkennek az irányítási és szolgáltatási költségek a 2002. évi szinthez képest. A hatékony és piaci alapú ingatlangazdálkodásból származó bevétel, valamint az ingatlan-fenntartási költségek csökkentéséből 5 milliárd forint eredményjavulásra számítanak 2006-ig.
A vezérigazgató jelezte: 2006-ig az üzleti működéshez, a beszerzési, beruházási és karbantartási tevékenységekhez kapcsolódó anyagjellegű ráfordítások 20-25 százalékos csökkentéséből 8-10 milliárd forint megtakarítással számolnak.
A korábban bejelentett elképzelések szerint 2006-ig a 20 százalékos létszám-optimalizálásból és eszközhatékonyság-javulásból 18-30 milliárd forint költségcsökkenés várható. Mándoki Zoltán megerősítette, hogy az érintett dolgozók 75 százaléka nem veszíti el ellátmányát, "azaz nem kerül utcára", a munkaviszonyukat elvesztők többsége jelenleg adminisztrációs területen dolgozik. A 2006-ig végrehajtásra kerülő eszköz- és létszámhatékonyság-javulás kihat a 2007-2008 közötti időszakra is, amiből további 5 milliárd forint hatékonyságjavulás várható.
A 2004. évi elképzelésekről szólva a vezérigazgató kulcsfeladatnak nevezte a budapesti elővárosi közlekedés javítását, a távolsági minőségi közlekedés fejlesztését, az árufuvarozás fejlesztését, az ingatlanhasznosítást, a MÁV leányvállalataira vonatkozó portfolió-tisztítást, a térségi közlekedési rendszer beindítását.
Ez utóbbival kapcsolatosan utalt arra, hogy Balassagyarmat és Vésztő térségében a MÁV szervezetén belül kialakított kísérleti jellegű térségi közlekedési rendszer lehetővé teszi a működtetés gazdaságosságának felmérését, illetve a működtetés garanciájának megteremtését. Kérdésre válaszolva a vezérigazgató elmondta: 2004-ben a MÁV eladósodottsága kritikussá válhat, amit a 2005. évi költségvetés készítésekor figyelembe kell venni. Várhatóan 2004 végére a MÁV eladósodottsága eléri a 150 milliárd forintot.
A MÁV tájékoztatása szerint 2004-ben a vasúttársaság mérleg szerinti eredménye 37 milliárd 429 millió forint veszteség lesz a 2003. évi 33 milliárd 800 millió forint várható deficittel szemben. Az állami támogatások összességében 2004-ben 98 milliárd 344 millió forintra csökkennek a 2003. évi 100 milliárd 612 millió forinttal szemben. Az állami garanciavállalás mellett felvehető hitelállomány az idén 59 milliárd 500 millió forint lesz a tavalyi 29 milliárd 500 millió forinttal szemben. A MÁV a "Hatékony hétfők" rendezvénysorozat keretében - vasúti dolgozók és a sajtó képviselői előtt - értékeli az átalakítási program feladatait, eredményeit - számolt be az MTI.
Máv: 37 milliárdos mínusz
Noha a társaság vezetése szerint növekszik a vasúttársaság hatékonysága, 2003-ban a Máv 37,4 milliárdos veszteséget kénytelen elkönyvelni.