4p

Noha a társaság vezetése szerint növekszik a vasúttársaság hatékonysága, 2003-ban a Máv 37,4 milliárdos veszteséget kénytelen elkönyvelni.

A MÁV tavaly elindított átalakítási programjának eredményeként év végéig 15 milliárd forintos hatékonyságjavulást tervez.

A MÁV-nál 2003-ban az árbevétel növekedése és a költségmegtakarítás nyomán a hatékonyság - mondta Mándoki Zoltán, a társaság vezérigazgatója a MÁV Rt. "Hatékony hétfők" elnevezésű fórumán. Az MTI beszámolója szerint a vezérigazgató kifejtette, a romló külső környezeti hatások ellenére mintegy 8 milliárd forinttal javult az üzleti tevékenység eredménye 2003-ban az előző évhez képest.

Mándoki Zoltán tájékoztatása szerint a MÁV változatlan állami költségtérítés mellett üzleti bevételét 3 milliárd forinttal növelte 2003-ban az előző évhez képest. A fuvardíj-bevételek 5,6 milliárd forinttal nőttek tavaly, amely mögött 40 százalékban teljesítmény-növekedés, 60 százalékban a hatékonyabb piaci munka húzódik meg.

A vezérigazgató kitért arra, hogy a MÁV 2006-ig szóló hatékonyságjavítási terve szerint 5-7 milliárd forinttal csökkennek az irányítási és szolgáltatási költségek a 2002. évi szinthez képest. A hatékony és piaci alapú ingatlangazdálkodásból származó bevétel, valamint az ingatlan-fenntartási költségek csökkentéséből 5 milliárd forint eredményjavulásra számítanak 2006-ig.

A vezérigazgató jelezte: 2006-ig az üzleti működéshez, a beszerzési, beruházási és karbantartási tevékenységekhez kapcsolódó anyagjellegű ráfordítások 20-25 százalékos csökkentéséből 8-10 milliárd forint megtakarítással számolnak.

A korábban bejelentett elképzelések szerint 2006-ig a 20 százalékos létszám-optimalizálásból és eszközhatékonyság-javulásból 18-30 milliárd forint költségcsökkenés várható. Mándoki Zoltán megerősítette, hogy az érintett dolgozók 75 százaléka nem veszíti el ellátmányát, "azaz nem kerül utcára", a munkaviszonyukat elvesztők többsége jelenleg adminisztrációs területen dolgozik. A 2006-ig végrehajtásra kerülő eszköz- és létszámhatékonyság-javulás kihat a 2007-2008 közötti időszakra is, amiből további 5 milliárd forint hatékonyságjavulás várható.

A 2004. évi elképzelésekről szólva a vezérigazgató kulcsfeladatnak nevezte a budapesti elővárosi közlekedés javítását, a távolsági minőségi közlekedés fejlesztését, az árufuvarozás fejlesztését, az ingatlanhasznosítást, a MÁV leányvállalataira vonatkozó portfolió-tisztítást, a térségi közlekedési rendszer beindítását.

Ez utóbbival kapcsolatosan utalt arra, hogy Balassagyarmat és Vésztő térségében a MÁV szervezetén belül kialakított kísérleti jellegű térségi közlekedési rendszer lehetővé teszi a működtetés gazdaságosságának felmérését, illetve a működtetés garanciájának megteremtését. Kérdésre válaszolva a vezérigazgató elmondta: 2004-ben a MÁV eladósodottsága kritikussá válhat, amit a 2005. évi költségvetés készítésekor figyelembe kell venni. Várhatóan 2004 végére a MÁV eladósodottsága eléri a 150 milliárd forintot.

A MÁV tájékoztatása szerint 2004-ben a vasúttársaság mérleg szerinti eredménye 37 milliárd 429 millió forint veszteség lesz a 2003. évi 33 milliárd 800 millió forint várható deficittel szemben. Az állami támogatások összességében 2004-ben 98 milliárd 344 millió forintra csökkennek a 2003. évi 100 milliárd 612 millió forinttal szemben. Az állami garanciavállalás mellett felvehető hitelállomány az idén 59 milliárd 500 millió forint lesz a tavalyi 29 milliárd 500 millió forinttal szemben. A MÁV a "Hatékony hétfők" rendezvénysorozat keretében - vasúti dolgozók és a sajtó képviselői előtt - értékeli az átalakítási program feladatait, eredményeit - számolt be az MTI.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!