5p

A pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyfélpanaszokat nehéz a békéltető testületek előtt kezelni, mivel sokan még bírósághoz sem fordulnak. Eleve úgy érzik ugyanis, hogy esélytelenek a bankokkal szemben - hangzott el egy szerdai sajtótájékoztatón. Többek között ezért vetődött fel annak a lehetősége, hogy létrehozzák a pénzügyi ombudsman intézményét, aki védhetné az ügyfelek érdekeit a bankokkal szemben.

Jó esetben néhány hónapon belül megszülethet a pénzügyi ombudsman intézménye, akinek elsősorban az lenne a feladata, hogy képviselje az ügyfelek érdekeit a bankokkal szemben, elsimítsa a vitás kérdéseket. Az új ombudsmannal kapcsolatban csak most kezdődnek majd az egyeztetések, de a jelek szerint a kormány sem zárkózik el az ötlettől.

Gyakran a bíróságra sem megyünk el

"A pénzügyi panaszok békéltető testületek előtti kezelése nem megy simán, sokan ugyanis még a bíróságra sem mennek el, mert úgy érzik, eleve esélytelenek a jól felkészült jogászokat alkalmazó bankok ellen" - mondta el Dietz Gusztávné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) elnöke egy szerdai sajtótájékoztatón. Szerinte egyébként éppen ezért kéne nagyobb szerepet kapniuk a békéltető testületeknek, akik segíthetnének felkészülni az ügyfélnek, hogy fel tudja venni a versenyt a pénzintézettel.

A másik fontos probléma, hogy a cégek általában nem jelennek meg a békéltető testületek előtt, bár azt már legalább sikerült elérni, hogy véleményezzék a konkrét ügyeket. Az OFE elnöke szerint fontos lenne, hogy a testületek előtt olyan szakemberek képviseljék a bankokat, akiknek döntési kompetenciájuk is van. "Azt szeretnénk, hogy az emberek érezzék azt, hogy meg tudják magukat védeni, tisztában legyenek azzal, kitől kérhetnek segítséget" - hangsúlyozta Dietz Gusztávné a testületekkel kapcsolatban.

A békéltető testületek szerepéről egyébként szerdán a piaci szereplők és a pénzügyi felügyelet képviselői egész nap egyeztettek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) székházában.

"A pénzügyi szektor stabilitása, átláthatósága nem csak a törvény szerinti működést, hanem az ügyfelek elégedettségét is kell, hogy jelentse. Kiszolgáltatott ügyfelek esetében nem lehet arról beszélni, hogy jól működne a rendszer" - emelte ki Schiffer Péter, a PSZÁF főigazgató-helyettese.

Sokaknak még mindig a törlesztőrészlet emelkedése fáj

Tavaly összesen több mint hétezer panasz érkezett a felügyelethez a pénzügyi cégek működésével kapcsolatban, idén május végéig pedig már 4800 volt ez a szám - mondta el újságírói kérdésre Schiffer Péter. "Az elmúlt tíz hónapban elsősorban az emelkedő törlesztőrészletekkel kapcsolatban panaszkodtak az ügyfelek, míg a befektetések esetében sokan kifogásolták, hogy befektetésük a válság miatt veszített értékéből, így jó esetben is csak a pénzük egy részéhez juthatnak hozzá" - tette hozzá a PSZÁF főigazgató-helyettese.

Az OFE tavaly összesen 4500 panasszal foglalkozott, ezek közül mintegy 350 foglalkozott a pénzügyi cégek működésével. "Jellemzően bizonyos elszámolási panaszok voltak a bankok és az ügyfelek között, ezeket a cégek érthetőbb elszámolásával lehetne kikerülni. Emellett sokan kifogásolták a pénzintézetek egyoldalú szerződésmódosítását is, ebben a kérdésben a tavasszal elfogadott törvény sokat segített, de nem oldott meg mindent" - beszélt Dietz Gusztávné az egyesület tapasztalatairól.

A parlament még március végén fogadta el azt a javaslatot, mely erősen korlátozza a bankok egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségeit. A legfontosabb változás, hogy azóta a pénzintézetek csak akkor emelhetnek egyoldalúan a kamaton vagy az egyéb díjakon, ha azt a szerződés lehetővé teszi.

Emellett március óta két hónappal előre jelezni kell például a kamat vagy a kezelési költség megváltoztatását, és lehetőséget kell adni az ügyfeleknek, hogy ingyenesen bankot válthassanak. Ráadásul az új törvény értelmében a bankok nem vezethetnek be új díjakat, azaz csak azok alapján kérhetnek pénzt, amit eredetileg a szerződésben meghatároztak.

A pénzügyi ombudsman segíthet?


"A PSZÁF kezdeményezni fogja az illetékes minisztériumoknál, hogy foglalkozzanak a pénzügyi ombudsman intézményének létrehozásával, kezdődjenek meg az egyeztetések ezügyben" - mondta el Schiffer Péter a szerdai sajtótájékoztatón. Az ötlet korábban többször szóba került, többek között a Bankszövetség is szorgalmazta már.

Schiffer Péter hozzátette: legjobb esetben őszre születhet meg egy olyan átfogó javaslat, ami már alkalmas arra, hogy megvitassák, a jogszabályt pedig legkorábban télen fogadhatja majd el a parlament. A legfontosabb most az, hogy megkezdődjenek az egyeztetések az iparág szereplői között az ombudsman szerepéről, jogköréről.

A felügyelet felfogása szerint az új ombudsman elsődleges feladata az lenne, hogy elemezze, értékelje a felek közti kapcsolatot, bizonyos esetekben pedig iránymutatást adjon a bankoknak. Emellett döntéseket is hozhatna, melyek mindkét félre nézve kötelezők lennének, de bíróságon meg lehetne őket támadni. "A felügyeletnek egyszerre kéne a bankok és az ügyfelek érdekeit szem előtt tartani, ezért nem alkalmas erre a feladatra" - tette hozzá Schiffer Péter.

Azt ugyanakkor a PSZÁF főigazgató-helyettese is kiemelte, hogy a pénzügyi ombudsman nem helyettesítheti a békéltető testületeket és a bíróságokat, csak egy másik lehetséges megoldást kínál.

"Véleményem szerint a kormány nem zárkózna el attól, hogy megvizsgáljuk a pénzügyi ombudsman lehetséges szerepét, mivel a legfontosabb az ügyfelek minél nagyobb védelme" - emelte ki a szerdai sajtótájékoztatón Gulyás Kálmán, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára. Szerinte a poszt kialakításakor figyelembe kell venni az európai tapasztalatokat.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!