Jó esetben néhány hónapon belül megszülethet a pénzügyi ombudsman intézménye, akinek elsősorban az lenne a feladata, hogy képviselje az ügyfelek érdekeit a bankokkal szemben, elsimítsa a vitás kérdéseket. Az új ombudsmannal kapcsolatban csak most kezdődnek majd az egyeztetések, de a jelek szerint a kormány sem zárkózik el az ötlettől.
Gyakran a bíróságra sem megyünk el
"A pénzügyi panaszok békéltető testületek előtti kezelése nem megy simán, sokan ugyanis még a bíróságra sem mennek el, mert úgy érzik, eleve esélytelenek a jól felkészült jogászokat alkalmazó bankok ellen" - mondta el Dietz Gusztávné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) elnöke egy szerdai sajtótájékoztatón. Szerinte egyébként éppen ezért kéne nagyobb szerepet kapniuk a békéltető testületeknek, akik segíthetnének felkészülni az ügyfélnek, hogy fel tudja venni a versenyt a pénzintézettel.
A másik fontos probléma, hogy a cégek általában nem jelennek meg a békéltető testületek előtt, bár azt már legalább sikerült elérni, hogy véleményezzék a konkrét ügyeket. Az OFE elnöke szerint fontos lenne, hogy a testületek előtt olyan szakemberek képviseljék a bankokat, akiknek döntési kompetenciájuk is van. "Azt szeretnénk, hogy az emberek érezzék azt, hogy meg tudják magukat védeni, tisztában legyenek azzal, kitől kérhetnek segítséget" - hangsúlyozta Dietz Gusztávné a testületekkel kapcsolatban.
A békéltető testületek szerepéről egyébként szerdán a piaci szereplők és a pénzügyi felügyelet képviselői egész nap egyeztettek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) székházában.
"A pénzügyi szektor stabilitása, átláthatósága nem csak a törvény szerinti működést, hanem az ügyfelek elégedettségét is kell, hogy jelentse. Kiszolgáltatott ügyfelek esetében nem lehet arról beszélni, hogy jól működne a rendszer" - emelte ki Schiffer Péter, a PSZÁF főigazgató-helyettese.
Sokaknak még mindig a törlesztőrészlet emelkedése fáj
Tavaly összesen több mint hétezer panasz érkezett a felügyelethez a pénzügyi cégek működésével kapcsolatban, idén május végéig pedig már 4800 volt ez a szám - mondta el újságírói kérdésre Schiffer Péter. "Az elmúlt tíz hónapban elsősorban az emelkedő törlesztőrészletekkel kapcsolatban panaszkodtak az ügyfelek, míg a befektetések esetében sokan kifogásolták, hogy befektetésük a válság miatt veszített értékéből, így jó esetben is csak a pénzük egy részéhez juthatnak hozzá" - tette hozzá a PSZÁF főigazgató-helyettese.
Az OFE tavaly összesen 4500 panasszal foglalkozott, ezek közül mintegy 350 foglalkozott a pénzügyi cégek működésével. "Jellemzően bizonyos elszámolási panaszok voltak a bankok és az ügyfelek között, ezeket a cégek érthetőbb elszámolásával lehetne kikerülni. Emellett sokan kifogásolták a pénzintézetek egyoldalú szerződésmódosítását is, ebben a kérdésben a tavasszal elfogadott törvény sokat segített, de nem oldott meg mindent" - beszélt Dietz Gusztávné az egyesület tapasztalatairól.
A parlament még március végén fogadta el azt a javaslatot, mely erősen korlátozza a bankok egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségeit. A legfontosabb változás, hogy azóta a pénzintézetek csak akkor emelhetnek egyoldalúan a kamaton vagy az egyéb díjakon, ha azt a szerződés lehetővé teszi.
Emellett március óta két hónappal előre jelezni kell például a kamat vagy a kezelési költség megváltoztatását, és lehetőséget kell adni az ügyfeleknek, hogy ingyenesen bankot válthassanak. Ráadásul az új törvény értelmében a bankok nem vezethetnek be új díjakat, azaz csak azok alapján kérhetnek pénzt, amit eredetileg a szerződésben meghatároztak.
A pénzügyi ombudsman segíthet?
"A PSZÁF kezdeményezni fogja az illetékes minisztériumoknál, hogy foglalkozzanak a pénzügyi ombudsman intézményének létrehozásával, kezdődjenek meg az egyeztetések ezügyben" - mondta el Schiffer Péter a szerdai sajtótájékoztatón. Az ötlet korábban többször szóba került, többek között a Bankszövetség is szorgalmazta már.
Schiffer Péter hozzátette: legjobb esetben őszre születhet meg egy olyan átfogó javaslat, ami már alkalmas arra, hogy megvitassák, a jogszabályt pedig legkorábban télen fogadhatja majd el a parlament. A legfontosabb most az, hogy megkezdődjenek az egyeztetések az iparág szereplői között az ombudsman szerepéről, jogköréről.
A felügyelet felfogása szerint az új ombudsman elsődleges feladata az lenne, hogy elemezze, értékelje a felek közti kapcsolatot, bizonyos esetekben pedig iránymutatást adjon a bankoknak. Emellett döntéseket is hozhatna, melyek mindkét félre nézve kötelezők lennének, de bíróságon meg lehetne őket támadni. "A felügyeletnek egyszerre kéne a bankok és az ügyfelek érdekeit szem előtt tartani, ezért nem alkalmas erre a feladatra" - tette hozzá Schiffer Péter.
Azt ugyanakkor a PSZÁF főigazgató-helyettese is kiemelte, hogy a pénzügyi ombudsman nem helyettesítheti a békéltető testületeket és a bíróságokat, csak egy másik lehetséges megoldást kínál.
"Véleményem szerint a kormány nem zárkózna el attól, hogy megvizsgáljuk a pénzügyi ombudsman lehetséges szerepét, mivel a legfontosabb az ügyfelek minél nagyobb védelme" - emelte ki a szerdai sajtótájékoztatón Gulyás Kálmán, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára. Szerinte a poszt kialakításakor figyelembe kell venni az európai tapasztalatokat.
Beke Károly