7p

Valószínűleg komolyabb fejfájás nélkül kigazdálkodható az államkasszából a Dunaferr esetleges vételára. Az elbocsátásokat bejelentő kohászati nagyvállalat megszerzése a kormány eddigi stratégiáját nézve logikus lépés lenne.

Derült égből vételi ajánlat

Eseménydús volt a hosszú hétvége a Dunaferr körüli történések szempontjából, a cég vezetői előbb Varga Mihály gazdasági miniszterrel tárgyaltak, ám akkor még csak az egy héttel korábban bejelentett 1500 fős elbocsátásról volt szó. A miniszter pedig azt hangsúlyozta, hogy a kormány minden segítséget megad az ISD Dunaferr Zrt. létszámleépítésében érintett dolgozóinak, a cégre szükség van. Érdekesség, hogy a hétfői megbeszélést követően Varga Mihály még úgy nyilatkozott, hogy a Dunaferr "visszaállamosítása" nem merült fel.

Ezért is volt meglepő – nem csak a hosszú hétvégén a híreket követők, de – a Dunaferr vezetői számára is, hogy még aznap este a közszolgálati Híradóban Varga Mihály bejelentette, a kormány még a héten vételi ajánlatot tesz a Dunaferr-re. A miniszter közölte: délelőtt tájékozódott, egyeztetett a Dunaferr vezetőségével, és ez alapján döntött már hétfőn a kormány. Varga Mihály hangsúlyozta, hogy elhibázottnak tartják a Dunaferr 2004-es privatizációját, és hozzátette: az ár kérdése és a körülmények tisztázása nagyon fontos a kormány számára. Úgy fogalmazott: "én azt gondolom, hogy ha van egy pozitív hozzáállás a mostani tulajdonosok részéről, akkor akár már az őszre, szeptember végére, október közepére meg lehet állapodni a legfontosabb kérdésekben".

A hétfői találkozót követően Evgeny Tankhilevich cégvezető az "államosításra" vonatkozó újságírói kérdésre kijelentette: nem hallott ilyen szándékról, de erre a lehetőségre a menedzsment biztosan nemet mondana. A vállalat vesztesége az utóbbi két évben közel 50 milliárd forintot tett ki, de a Dunaferr nyereségessé tehető. Igaz szerda reggel a Dunaferr szóvivője Mezőközy András közölte, ha a kormány valóban megfogalmazza vételi ajánlatát, arról biztosan nem a menedzsment fog dönteni, hanem a tulajdonos.

Mibe kerülhet a Dunaferr?

Az ajánlat kapcsán valószínűleg érdemes visszatekinteni, hogy mibe került annak idején a Dunaferr megszerzése. A 2004 őszén nyélbe ütött – és az akkor megjelent információk szerint - az üzlet során csupán 444 millió forintot fizettek az ukrán vevők (Donbass Ipari Szövetség) a vállalatért (összesen 1 540 822 darab, egyenként 5 091 forint névértékű, névre szóló, Dunaferr Dunai Vasmű Rt. törzsrészvényt forgattak át). Ezen felül a Donbass-Duferco konzorcium vállalta, hogy végrehajt egy 17,3 milliárd forintos tőkeemelést (ez meg is történt), továbbá 70 milliárd forint értékű beruházást a később orosz kézbe került kohászati vállalatnál. Ez utóbbi összeg kapcsán, vannak egyébként a magyar kormányzati nyilatkozatok szerint komoly kérdőjelek.


Az általunk megkérdezett vállalat finanszírozási szakértő szerint nagyon nehéz akár csak megközelítő becslést adni a Dunaferr értékére, mivel bármely cég piaci értékét sokkal inkább annak jövőbeli lehetőségeiből és a kilátásokból kiindulva lehet megalapozottan értékelni, erre a múltbeli mérlegadatok kevésbé alkalmasak. A tapasztalatok szerint egy vállalat értékét az üzleti terv és a jövőbeli cash-flow-k alapján célszerű levezetni, ami egyébként a nemzetközi gyakorlatban is szokásos eljárás. Ilyen mélységben azonban sem az általunk megkérdezett szakértő, sem mi nem ismerjük a vállalatot.

Ennek ellenére, ha a mérleg és eredménysorokat nézzük, ami - mint fent jeleztük - nem ad alapot egzakt értékbecslésre, az iparági standardokat tekintve azonban legfeljebb néhány tízmilliárdos (20-30 milliárdos) tétel kellene, hogy legyen. A helyzetet persze számos háttéralku bonyolíthatja, a Napi Gazdaság szerdai cikkében például arról ír, hogy az állami tulajdonba vétel már korábban is felmerült, noha a masszívan veszteséges vállalat vélhetően nem számít jó befektetésnek, a magyar kabinet kezében ugyanakkor ott van a felszámolás alatt álló Malév Zrt. 120 millió euró értékű adóssága, amellyel a Dunaferr-tulajdonos Vnyesekonombanknak tartozik.

Miért kell nekünk a Dunaferr?

A cég jövője szempontjából érdemes megjegyezni, hogy a Dunaferr számára felvevő piacot jelentő Európai Unióban 2011-ben 177,7 millió tonna, 2012-ben 169,4 millió tonna acélt állított elő, a lanyhább piac egyébként tükröződött a Dunaferr jelentősen romló gazdasági adatiban is. Az Európai Bizottság adatai szerint az európai acélipar termékeinek legnagyobb felvevőpiaca az európai feldolgozóipar, ezen belül is jellemzően a magas hozzáadott értéket előállító iparágak. Az autóipar és az építőipar együttesen az acélkereslet mintegy 40 százalékát adja. Az európai acélipari vállalatok számára a legnagyobb kihívást a kereslet csökkenése, a károsanyag-kibocsátási előírások betartása, a magas energiaköltségek, a nyersanyagárak emelkedése, a nyersanyagok beszerezhetősége és a képzett munkaerő rendelkezésre állása jelenti.

Az acélgyártás működési költségeinek mintegy 40 százalékát az energiaköltségek teszik ki. Mint minden más energia-intenzív ágazatban, az energia ára az acéliparban is az egyik legfontosabb versenyképességi szempont. Az európai acélipar magasabb energiaköltséggel dolgozik nemzetközi konkurenseinél: az EU-Bizottság szerint 2012-ben reálértéken 27 százalékkal magasabb áron szerezte be az energiát mint 2005-ben. Mindezeket és a hazai energiatermelést figyelembe véve nehéz elképzelni, hogy varázsütésre megváltoznának a Dunaferr nyereségmutatói. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az acél ára az iparág eredendően ciklikus jellegének köszönhetően meglehetősen ingadozó, de az emelkedő nyersanyagárakat viszonylag nehezebb áthárítani a fogyasztókra, mint más ágazatokban. Az acél árát a termelési kapacitástöbblet, az olcsó kínai konkurencia, a kedvezőtlen általános gazdasági kondíciók és az alternatív nyersanyagok növekvő szerepe tartja nyomás alatt.

Államosítás és munkanélküliség

Mindezek alapján tehát a Dunaferr visszavásárlása korántsem tűnik bombaüzletnek. Szélesebb perspektívában nézve ugyanakkor az mondhatjuk, hogy nem véletlen a kormány igyekezete. Az utóbbi időszakban Orbán Viktor többször leszögezte, hogy az iparosítást tekinti a felemelkedés zálogának, és azt szeretné, ha a szolgáltatószektor helyett itt jönnének létre új munkahelyek. Kicsit sarkosítva mindezt úgyis megfogalmazhatjuk, hogy az itteni munkahelyek megtartása sokkal fontosabb. A munkanélküliségi adatok "messziről" nézve ugyan impozánsak, ám ha figyelembe vesszük, hogy a versenyszférában 9300-zal csökkent az álláshelyek száma, és az egy évvel korábbi 1,822 millióval szemben 1,812 millió ember állt alkalmazásban, ráadásul már több mint egy éve csökken a létszám, akkor érthető az aggodalom. Sokan ugyanis megkongatták a vészharangokat, szerintük a jelenleg 7500 főt foglalkoztató cégcsoportnál a mostani 1500 fős elbocsátás csak az első lépés lenne a teljes leépülés felé vezető úton. Ha Dunaújváros nem is lesz új Ózd vagy Miskolc, bő félévvel a választások előtt azonban a kormány számára aligha jöhet jól egy ekkora elbocsátás.

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy az Orbán-kormány konzekvensen kiállt a nemzeti vagyon gyarapítása mellett, így minden esetben igyekeztek forrást találni, ha lehetőség nyílt valamilyen stratégiailag fontos vállalat felvásárlására. Ezt jelzi Orbán Viktor hétfő esti nyilatkozata is, amikor jelezte, a kormány erkölcsileg, politikailag és anyagilag is támogatja a korábban privatizált székesfehérvári erőmű állami költségvetési forrásból történő visszavásárlását. Amennyiben létrejön az üzlet, a Dunaferr így is csak a sokadik vállalat lesz, amelyet az elmúlt három évben az állam megvásárol, hiszen ez idő alatt került vissza mások mellett a Mol negyede, a Rába vagy éppen az E.ON Földgáz Storage Zrt.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!