4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Megállapodás nélkül zárult szerdán a kollektív munkaügyi vita a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Rail Cargo Hungaria Zrt. között a létszámleépítésről.

A szakszervezet tájékoztatása szerint az egyeztetést a létszámleépítésről pénteken az osztrák tulajdonos képviselőjének jelenlétében folytatják a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél.

Amennyiben a szakszervezet nem tud egyezségre jutni a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél a létszámkérdésben, a munkahelyek megtartásában, akkor megállapodásig tartó sztrájkot tartanak. A munkabeszüntetésk időpontjáról még nem döntöttek, és látnak esélyt arra, hogy a tulajdonost és a munkáltatót jobb belátásra bírják.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke a szerdai egyeztetés után az MTI-nek elmondta: egymásnak ellenmondó nyilatkozatok jelennek meg a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt.-nél bejelentett létszámleépítésről. Ismertette: Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a VDSZSZ elnökének írt levelében tételes cáfolta a Rail Cargo állításait, amelyekkel az első körben bejelentett 460 fős létszámleépítést indokolta. A szakszervezet javasolta a Rail Cargónak, hogy egyeztessen a MÁV-val, és tisztázza a helyzetet.

A VDSZSZ alelnöke szerint nincs összhang a Rail Cargo Hungaria és a tulajdonosa, a Rail Cargo Ausztria nyilatkozatai között sem.

Bárány Balázs szerint az osztrák tulajdonosnak kényelmesebb Magyarországon a munkavállalókat elküldeni, mint saját országában a dolgozókkal "ujjat húzni".

A VDSZSZ alelnöke tarthatatlannak nevezte, hogy amikor Magyarországon 1 millió munkahely teremtéséről van szó, akkor a Rail Cargo Hungaria a bejelentett létszámleépítéssel 460 család sorsát tegye tönkre.

Bárány Balázs szerint a Rail Cargo Hungaria menedzsmentje nem kellő gondossággal irányítja a céget, és nem tesz meg mindent a gazdaságos működés érdekében.

A szakszervezeti vezető kifogásolta, azt is, hogy a Rail Cargo Hungaria már értesítette a munkaügyi központokat a dolgozói létszám 15 százalékának, 460 embernek az elbocsátásáról, miközben a jogszabály szerint a kollektív munkaügyi vita első 7 napjában a feleknek tartózkodni kell az egyezséget veszélyeztető megnyilvánulástól.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szeptemberben Bécsben jelentette be, hogy ésszerűsíteni szeretné a magyar teherszállító leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) a működését, ezért jelentős létszámcsökkentésről készít tervet, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról is.

A Format osztrák lap korábban arról írt, hogy az osztrák tulajdonosnak az RCH komoly gondot jelent, nem csupán drágán vették, hanem még pumpálni is kell bele a tőkét, mostanáig 330 millió eurót, az eredmény pedig tavaly 30 millió euró veszteség volt, ami az idén még nagyobbra nőhet.

A létszámleépítés elkerülhetetlen, mértéke pedig attól függ, hogy az Orbán-kormány hajlandó-e felülvizsgálni az idén decemberben hatályba lépő új pályahasználati díjakat - írta annak idején az osztrák lap, amely szerint a munkaügyi konfliktus kompromisszummal végződhet: a budapesti kormány csökkenti a pályahasználati díjat, az osztrák cég pedig eltekint a magyarok tömeges elbocsátásától.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szeptember közepén kiadott közleménye szerint az osztrák állami vasúttársaság után a magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) Zrt. is megalapozatlanul hivatkozik a díjtételek drasztikus emelkedésére. Az RCH jelentősen felülbecsülte a jövő évtől érvényes díjmódosításból fakadó többletköltségeket.  A minisztérium keresi a minden érintett számára elfogadható megoldást.

A MÁV Cargo szerződéseit az elszámoltatási kormánybiztos hivatala is vizsgálja, és vizsgálatot indított az osztrák korrupcióellenes ügyészség is a magyar társszervek jogsegély-kérelme nyomán.

A Magyar Államvasutak teherszállítási leányvállalatának  eladása 2008 végén zárult le, az osztrák állami vasúttársaság szállítmányozási csoportja, a Rail Cargo Austria (RCA) 102,5 milliárd forintért vette meg.

A privatizációt akkor sikertörténetként értékelték az érintettek.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!