5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az utóbbi hetekben a Juventus és a Rádió1 is azt sulykolja a hallgatókba, hogy "Mi továbbra is itt vagyunk, változatlan frekvencián". Bár konkrét számok még nem láttak napvilágot, több jel azt mutatja, hogy azoknak lehet igazuk, akik már korábban úgy vélekedtek, hogy a kisebb rádiók és rádióhálózatok lehetnek a frekvenciák körüli hercehurca nyertesei.

"Nem kell a gombokat nyomogatni. Változatlanul, a megszokott csatornán" - Juventus rádió ezzel próbálja felhívni a hallgatók figyelmét arra, hogy ugyan a világ változik, rádiók jönnek és mennek, de ez őket nem érinti. A Rádió1 ennél is tovább ment: óriásplakáton hirdetik, hogy ők bizony továbbra is a régi frekvenciájukon hallhatók.

A jelek szerint ezek a csatornák is rájöttek arra, hogy most lehet növelni hallgatottságukat, amíg a két új adó még nem alakítja ki végleges arculatát, nem lesznek meg az állandó műsorvezetőik. Ráadásul egy közelmúltban napvilágot látott felmérés is azt mutatja, hogy a Sláger és a Danubius hallgatói elutasítják a két új rádiót, a Class FM-et és a Neo FM-et. Ez lehet akár amiatt is, hogy ellenérzéssel vannak az adók iránt, hiszen "a kedvencektől vették el a frekvenciát". A piaci pozíció javítására ugyanakkor nincs túl sok idő, hiszen a „műbalhé” gyorsan lecsenghet, amint a Neo FM-en (amely a Sláger helyére került, és melynek felgyújtását néhány hallgató kilátásba helyezte) ismét hallható lesz a a Boros-Bochkor páros. Nagy kérdés, hogy akkor az egykori hallgatók visszatérnek, vagy közben átszoknak egy másik rádióra.

Persze néhány átmeneti hónap után minden bizonnyal a Classon és a Neon is kialakul majd egy állandó műsorrend, hallgatótábor. Csak az a kérdés, hogy az a tábor mekkora lesz. Sokak szerint az egész átállással az volt a gond, hogy egyik napról a másikra valósult meg. Más kérdés, hogy logikusan átgondolva semmiféle átmeneti időszak nem lett volna megvalósítható. Az pedig hozzáállás kérdése, hogy a kissé változatosabb zenei paletta radikális váltásnak tekinthető-e.

A hallgatók egyelőre büntetik az újakat

Hivatalos hallgatottsági adatok ugyan még nincsenek, de az új rádiók indulása után pár nappal készült egy felmérés, mely szerint a megkérdezettek 41 százaléka sem a Neo FM-be, sem a Class FM-be nem hallgatott bele annak indulása óta. Ők egyrészt azok, akik az utolsó perc után is lojálisak maradtak kedvenc márkájukhoz, másrészt azok, akiknek a korábbi kedvenc adója megmaradt (Juventus, Rádió1, MR2 Petőfi, MR1 Kossuth, egyéb adók) és az új adók első napjaiban nem voltak kíváncsiak az ott történt változásokra.

Jelenleg nehezebb helyzetben van a Neo FM, hiszen a korábbi Sláger-rajongóknak csak 6 százaléka maradt az új adón, míg a Class FM esetében ez az arány a korábbi Danubius-rajongók bázisán nézve 16 százalék.

A változások nyertese a Juventus lehet. A Danubius-rajongók 32 százaléka, míg a Sláger-rajongók 28 százaléka hangolt a Juventusra az új adók indulása óta eltelt időszakban. Jelentős hallgatói tábort nyerhet még az MR2 Petőfi Rádió és a Rádió1 is, adja hírül a felmérésre hivatkozva a Kreatív. Lehet, hogy a Juventus és a Rádió1 is ezen felbuzdulva kezdte erőltetni a "Mi aztán itt vagyunk"  üzenetet a hallgatók felé.

A hirdetők is másfelé kacsingatnak

Az első hónapokban a Danubius és Sláger Rádió összbevételének a töredékét fogja elérni a műsorszórást november 19-én elindító Class FM és Neo FM, melyek komoly diszkonttal értékesíthetik csak reklámidejüket, hiszen hallgatottsági adatok hiányában semmivel sem fogják tudni alátámasztani árképzésüket - véli Kerti Attila, a Maximize Budapest médiaügynökség ügyvezetője.

Ez a helyzet viszont kedvezhet a piac más szereplőinek. A Juventus Rádió, a Magyar Rádió csatornái és a helyi rádiók is profitálhatnak a helyzetből, hiszen az országos kereskedelmi csatornáktól elvándorló reklámköltések egy része hozzájuk kerülhet.

A szakember szerint a következő hónapokban feltűnhetnek olyan szereplők, akiknek eddig nem volt esélyük arra, hogy hirdetőket szerezzenek, így sokrétű piac alakulhat ki, ahol többféle hirdetői igény kielégítése is lehetségessé válik.

Nem tudni, mi lesz a régiekkel

A két régi kereskedelmi rádió, a Sláger és a Danubius útjai egyelőre bizonytalanok. A Sláger amerikai tulajdonosa első felindulásában úgy döntött, hogy kivonul a magyar piacról, később azonban meggondolta magát. A hivatalos tájékoztatás szerint jelenleg azon dolgoznak, hogy minél előbb újra fogható legyen a csatorna.

Azt egyelőre nem tudni, milyen megoldásban gondolkodnak a Slágernél, korábban volt szó kisebb helyi rádiók felvásárlásáról, azonban ez egy ideje lekerült a napirendről.

Szerdán arról lehetett hallani, hogy az ORTT megpályáztatja az utolsó szabadon maradt budapesti frekvenciát, ebből sokan rögtön arra következtettek, hogy ez lehet a Sláger utolsó esélye. Piaci pletykák szerint a befutó vagy az egykori országos ráadió lesz vagy pedig a Magyar Katolikus Rádió működhet a fővárosban és vonzáskörzetében.

A Danubius tíz nappal a megszűnés után bejelentette, hogy online rádióként folytatja a jövőben. "Újraindulunk! Hallgass bennünket online!" - bíztatják egykori közönségüket, a debütálás időpontjának megjelölése nélkül.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!