Bár a repülőtéri illeték nagyságát a hatóságok határozzák meg - így az kívül esik a légitársaságok hatáskörén - az illeték nagysága mindenképpen befolyásolja a jegyek árát, és ezzel a légitársaság forgalmát.
A hagyományos és fapados légitársaságokat egyaránt érinti, hogy mekkora a repülőtéri illeték, különösen most, hogy az üzemanyag-árak meredeken emelkednek, emiatt a társaságok egyre érzékenyebben reagálnak a költségekre.
Az Európában piacvezető ír Ryanair diszkont légitársaságnál például arra számítanak, hogy jövőre, azaz a márciussal végződő üzleti évben megkétszereződhetnek a társaság üzemanyag-költségei. A cég ügyvezető igazgatója, Michael O'Leary szerint az egyébként is csendesebb téli időszakban még élesebbé válhat a verseny, újabb olcsó jegyű légitársaságok tűnhetnek el a piacról, de óvatosan ítéli meg saját cége kilátásait is.
Nőhet ugyan az utasforgalom, de az egy ülésre jutó hozam 5-10 százalékkal alacsonyabb lehet a negyedik negyedévben az egy évvel korábbinál. Az ír fapados a szeptemberrel zárult üzleti éve második negyedében 16,5 százalékkal 172,5 millió euróra növelte az adózott eredményét az egy évvel korábbi 148,1 millióhoz képest, kissé meghaladva az elemzői várakozások 171 milliós átlagát.
De aggódva tekint a téli utazási időszak elé a többi légitársaság is, amelyek a nyáron a jegyár-emelésnek, valamint a forgalom jelentős növekedésének köszönhetően még ellensúlyozni tudták az üzemanyagár-robbanást.
A Ryanair, a British Airways, az Air France, a KLM és az Easyjet hétfőn sorra forgalmának növekedéséről számolt be a múlt hónapról, de kérdés, hogy ezt tartani tudják-e a jövőben is, értesült az MTI.
Kapcsolódó anyagok:
Várakozáson felül teljesít a Ryanair
Pókerre cseréli a repülőjegyet a Ryanair