2p

Átlépve a század- és ezredfordulót, és a menedzsment tudomány területén visszatekintve az elmúlt 4-5 évtizedre, aligha kétséges, hogy az előrelátás, tervezés, vagy ahogy tetszik, stratégiai gondolkodás és alkotás mind a tudományterületnek, mind a gyakorlatnak egyik központi témája volt és az ma is.

4. Az Internet felgyorsítja a technológiák és a szellemi termékek elterjedését, és egyben rákényszeríti a vállalatokat, hogy "vegyék fel az Internet sebességét" folyamataik bonyolításában [8].

5. A legfontosabb erőforrás, amely meghatározó mind a technológiai, mind a menedzsment know-how szempontjából az emberi tehetség. A potenciálisan nyereséges üzletek alapításához ugyanis a szükséges tőke ugrásra készen áll. [8]

6. Végül - mintegy összefoglalóan érdemes visszatérni Philip Evans gondolatmenetére, aki a "Stratégia - a játszma vége" című cikkében bizonyítani kívánja, hogy a stratégiaalkotás általa felvázolt fő áramlatainak egyike sem releváns az Internet-korszak jellemzőinek tükrében.[4]

  • Az e-kereskedelem, az Internet lerombolja azt a környezetet, amelyben a Harvard-i üzleti stratégiák iskola kifejlődött. A fő cél ma már nem az, hogy formális tervezéssel, irányítással minimalizálják az ügyek rosszul alakulásának valószínűségét, hanem sokkal inkább az, hogy maximalizálják a sikeres működés lehetőségét. Ez más stratégiai magatartást igényel, kezelni, és nem elkerülni kell a kockázatot, szerinte a gyorsaság többet számít, mint a pontosság és az innováció többet jelent, mint az irányítás.

  • Az Internet megkérdőjelezi a versenyelemzés premisszáit is. A Porter által megfogalmazott 5 tényezős modell feltételezi, hogy a cég, az iparág, a beszállítók, a fogyasztók és az új belépők egyértelműen adottak. A e-kereskedelemben a kérdés, hogy hogyan definiáljuk, kik és mik is valójában ezek a tényezők?

  • Az új-gazdaság feloldja a képességek meghatározott céghez kötött jellegét. Személyes hálózatok, szabad munkaerő, kockázati tőke, know-how áramlás válik jellemzővé minden, azokat megakadályozni kívánó művelet ellenére. Így a kompetenciák is szabadabban áramlanak a cégek porózussá vált határai között. A képességek tehát továbbra is meghatározók, de már a továbbiakban nem a vállalatokhoz kötődően.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!