A hatóság pénteki közlése szerint nem bizonyosodott be, hogy a Metropolis fékrendszere megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve az sem, hogy az előírt biztonsági szintet képviseli. Az NKH álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű "akaratlan indíthatóságát", valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására. Az elsőfokú hatósági döntés nem jogerős.
A fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést.
A probléma nem újkeletű, az elmúlt időszakban többször egymásnak feszültek az érintettek. Az Alstom metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezni, ám csak 2009 januárjába futottak be. A franciák a megváltozott műszaki követelményekre hivatkoztak, emellett felrótták a BKV-nak azt is, hogy drágítja az új szerelvényeket, hogy késésben van a 4 - es metró alagútjának építése. A korábbi megállapodások ugyanis arról szóltak, hogy ezen a vonalon is az Alstom Metropolis szerelvényei futnának. Így hiába szállítaná le az Alstom a kocsikat, nem állhatnának időben forgalomba, a BKV nem tudná hol tárolni, amíg nincs kész a pálya, ezért a garanciális feltételeket is újra kell írni - mondta korábban az mfor.hu-nak az Alstom egyik képviselője.
Tavaly ősszel azt közölte a közlekedési társaság, hogy mindent megtettek annak érdekében, hogy a 2-es vonalra "rendkívül sok műszaki problémával megérkezett prototípus szerelvény" megkapja végre a végleges típusengedélyt, melynek megszerzésére az Alstom mindezidáig képtelen volt - noha a magyar jogszabályokat és szabványokat már a szerződés 2006-os megkötésekor is ismernie kellett. Akkor még úgy volt, hogy a Metropolis november elején áll majd forgalomba a kettes vonalon - legalábbis erről szóltak a legutóbbi ígéretek, ám ez nem valósult meg.
Tavasszal lapunknak úgy nyilatkozott a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselője, hogy szoros, de nem irreális az a határidő, amit a BKV szabott az Alstomnak a 2-es metró vonalára szánt szerelvények végleges típusengedélyének megszerzésére. A közlekedési vállalat akkor június végéig adott haladékot a járműgyártónak. A hatóság akkor a hibákat illetően nem kívánt részletekbe bocsátkozni, csak annyit közöltek, az Alstom lehetőséget kapott a hibák kijavítására, ami jelenleg is folyamatban van.
A történet vége azért is érdekes, mert időközben a francia társaság saját felelősségére már az összes szerelvényt legyártotta, a tender kihirdetésekor ugyanis összesen 37 szerelvényre kaptak megbízást, melyek közül 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény a 2-es vonalon, míg 15 darab négy egységből álló szerelvény a majdani 4-es vonalon állt volna szolgálatba.
A fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést, így bár a közlekedési hatóság döntése még nem jogerős, nagyon úgy tűnik, nem fognak Budapesten közlekedni az Alstom szerelvényei.
Jogi lépéseket fontolgat az Alstom
Az Alstom Transport sajnálattal értesült arról, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság közigazgatási határozatban utasította el a budapesti 2-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyének kiadását, áll a társaságnak az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményében. A vállalat kötöttpályás járművein található fékrendszer hasonló az Európában széles körben alkalmazott modern metrók fékkonstrukciójához, a magyar OVSZ vonatkozó előírásainak azonban nem felel meg. Az Alstom ezért derogációt kért a hatóságtól, amelyet az NKH nem adott meg.
A közigazgatási eljárási törvény értelmében, mielőtt a határozat hatályba lép, az Alstom Transportnak 15 napja van arra, hogy a határozatot tanulmányozza és azzal kapcsolatos jogi lépésekről – beleéretve a fellebbezést is – döntsön. A kézhezvételt követően az Alstom Transport jogi és technikai szakértők bevonásával tanulmányozni fogja a határozat tartalmát és ezt követően, a közigazgatási eljárási törvényben meghatározott határidőn belül dönt a megfelelő jogi lépések megtételéről.
Az elutasítás következményeként a Budapesti Közlekedési Vállalat bejelentette, hogy megvizsgálja a szerződés felmondásának lehetőségeit, valamint jogi és pénzügyi következményeit. Az Alstom álláspontja szerint a szerződés BKV Zrt. általi felmondásának lehetősége nem áll fenn.
Menedzsment Fórum