4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem kapta meg a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a francia Alstomnak a budapesti 2-es metróvonalra szánt metrókocsija.

A hatóság pénteki közlése szerint nem bizonyosodott be, hogy a Metropolis fékrendszere megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve az sem, hogy az előírt biztonsági szintet képviseli. Az NKH álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű "akaratlan indíthatóságát", valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására. Az elsőfokú hatósági döntés nem jogerős.

A fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést.

A probléma nem újkeletű, az elmúlt időszakban többször egymásnak feszültek az érintettek. Az Alstom metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezni, ám csak 2009 januárjába futottak be. A franciák a megváltozott műszaki követelményekre hivatkoztak, emellett felrótták a BKV-nak azt is, hogy drágítja az új szerelvényeket, hogy késésben van a 4 - es metró alagútjának építése. A korábbi megállapodások ugyanis arról szóltak, hogy ezen a vonalon is az Alstom Metropolis szerelvényei futnának. Így hiába szállítaná le az Alstom a kocsikat, nem állhatnának időben forgalomba, a BKV nem tudná hol tárolni, amíg nincs kész a pálya, ezért a garanciális feltételeket is újra kell írni - mondta korábban az mfor.hu-nak az Alstom egyik képviselője.

Tavaly ősszel azt közölte a közlekedési társaság, hogy mindent megtettek annak érdekében, hogy a 2-es vonalra "rendkívül sok műszaki problémával megérkezett prototípus szerelvény" megkapja végre a végleges típusengedélyt, melynek megszerzésére az Alstom mindezidáig képtelen volt - noha a magyar jogszabályokat és szabványokat már a szerződés 2006-os megkötésekor is ismernie kellett. Akkor még úgy volt, hogy a Metropolis november elején áll majd forgalomba a kettes vonalon - legalábbis erről szóltak a legutóbbi ígéretek, ám ez nem valósult meg.

Tavasszal lapunknak úgy nyilatkozott a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselője, hogy szoros, de nem irreális az a határidő, amit a BKV szabott az Alstomnak a 2-es metró vonalára szánt szerelvények végleges típusengedélyének megszerzésére. A közlekedési vállalat akkor június végéig adott haladékot a járműgyártónak. A hatóság akkor a hibákat illetően nem kívánt részletekbe bocsátkozni, csak annyit közöltek, az Alstom lehetőséget kapott a hibák kijavítására, ami jelenleg is folyamatban van.

A történet vége azért is érdekes, mert időközben a francia társaság saját felelősségére már az összes szerelvényt legyártotta, a tender kihirdetésekor ugyanis összesen 37 szerelvényre kaptak megbízást, melyek közül 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény a 2-es vonalon, míg 15 darab négy egységből álló szerelvény a majdani 4-es vonalon állt volna szolgálatba.

A fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést, így bár a közlekedési hatóság döntése még nem jogerős, nagyon úgy tűnik, nem fognak Budapesten közlekedni az Alstom szerelvényei.

Jogi lépéseket fontolgat az Alstom

Az Alstom Transport sajnálattal értesült arról, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság közigazgatási határozatban utasította el a budapesti 2-es metróvonalra gyártott új metrószerelvények típusengedélyének kiadását, áll a társaságnak az mfor.hu-hoz eljuttatott közleményében. A vállalat kötöttpályás járművein található fékrendszer hasonló az Európában széles körben alkalmazott modern metrók fékkonstrukciójához, a magyar OVSZ vonatkozó előírásainak azonban nem felel meg. Az Alstom ezért derogációt kért a hatóságtól, amelyet az NKH nem adott meg.

A közigazgatási eljárási törvény értelmében, mielőtt a határozat hatályba lép, az Alstom Transportnak 15 napja van arra, hogy a határozatot tanulmányozza és azzal kapcsolatos jogi lépésekről – beleéretve a fellebbezést is – döntsön. A kézhezvételt követően az Alstom Transport jogi és technikai szakértők bevonásával tanulmányozni fogja a határozat tartalmát és ezt követően, a közigazgatási eljárási törvényben meghatározott határidőn belül dönt a megfelelő jogi lépések megtételéről.

Az elutasítás következményeként a Budapesti Közlekedési Vállalat bejelentette, hogy megvizsgálja a szerződés felmondásának lehetőségeit, valamint jogi és pénzügyi következményeit. Az Alstom álláspontja szerint a szerződés BKV Zrt. általi felmondásának lehetősége nem áll fenn.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!