Politikai lapok vesztese a Magyar Nemzet, a hetilapoké a Heti Válasz
A Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) pénteki adatközlése szerint 2012 első negyedévében az előző negyedévhez képest a politikai lapok közül a legnagyobb veszteséget a Magyar Nemzet szenvedte el az értékesített példányszámok tekintetében, hiszen közel 2000-rel kevesebb a mostani 42 779-es napi átlag értékesítés. Előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 4232 darabos csökkenés történt.
Ha azonban az általunk vizsgált napilapok előző év azonos időszakához képest bekövetkezett változásait nézzük, akkor ismét a baloldali napilap, a Népszabadság vezeti a negatív rangsort, hiszen egy év alatt 11 százalékkal esett vissza az értékesítése: az idei év első három hónapjában átlagosan napi 59 734 lapot tudtak eladni. Ez egyébként már a válság óta tartó trend: 2008 év elejétől kezdve mostanáig az értékesítés 49 százalékkal esett vissza, tehát lényegében a korábbi vásárlóik közül minden második úgy érezte, hogy nem költ a napilapra.
A másik baloldali napilap, a Népszava a rosszak között az egyik legjobb eredményt tudhatja magáénak, hiszen a 2012 első negyedévének 18 785 darabos átlagos eladott példányszáma az előző időszakhoz képest 364-gyel (1,9 százalékkal), 2011 első három hónapjához képest pedig 3,4 százalékkal, vagyis 668 darabbal volt kevesebb. Ennél valamivel jobb negyedéves zárást tudhat magáénak a Magyar Hírlap, melynek adatai szinte stagnálást mutatnak. A 10 618 darabos átlag értékesítése mindössze 0,3 százalékkal marad el az előző negyedévitől. Éves viszonylatban azonban jelentősnek tekinthető a 9,5 százalékos visszaesés.
A gazdasági lapok közül a nagyobb lapok, mint például a Figyelő, vagy a HVG egyaránt az előző időszaknál rosszabb eredményeket produkált, melyek a változás arányát tekintve is kedvezőtlenebbek lettek. Hiszen míg 2011 utolsó negyedévében a két lap az azt megelőző három hónaphoz képest 3 százalék körüli értékesítéscsökkenést regisztrált, addig most a Figyelőnél 8,6 százalékkal esett az átlagos értékesített példányszám 10 086 darabra, a HVG-nél pedig 7,8 százalékkal 55 013-ra. Negyedéves alapon arányaiban a Heti Válasz azonban még ezeknél is rosszabbat produkált: értékesítése 12,1 százalékkal esett vissza, így a 15 910-es példányszám valamivel több, mint kétezer darabbal kevesebb a tavalyi utolsó negyedévhez képest. Ezekkel szemben a 168 óra lényegesen jobb eredményt tudhat a magáénak, hiszen a második negyedévi átlagos 19 529 darabos értékesítése az előző időszak teljesítményétől mindössze 0,9 százalékkal marad el, sőt éves szinten is a legenyhébb veszteséget szenvedte el a 4,7 százalékos visszaeséssel.
Előző év azonos időszakához képest a 168 óra után a második legkisebb veszteséget a Heti Válasz szenvedte el a 11,3 százalékos értékesítési visszaeséssel. Ilyen összehasonlításban a Figyelő az, amelyik a legrosszabbul járt, hiszen 20,8 százalékkal kevesebb lapot tudtak heti átlagban értékesíteni, a HVG pedig 16,2 százalékkal alacsonyabb számokat produkált 2012 első negyedévében.
A színes napi- és pletykalapokat sem vásárolnak már
Napilapok közül negyedéves szinten a Blikk veszített legtöbbet az értékesítéséből, vagyis 3,4 százalékkal 167 864-re esett az átlagértékesítés, a versenytárs Bors ezzel szemben "csak" 2,5 százalékot, ezzel 77 384 darabos átlag napi értékesítést tudtak elérni 2012 első negyedévében.
A pletykalapok negyedéves viszonylatban félezer darabbal csökkenő értékesítésről adtak számot, ám ez az összes értékesített példányszám arányában a Best magazinnál jelentett nagyobb veszteséget. A 2012 első negyedéves 91 935 darabos átlagos eladott heti példányszám 4,6 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyi év végi adatnál, de éves viszonylatban is rosszabbul járt a versenytársnál, hiszen 16,5 százalékkal, közel 20 ezer darabbal volt alacsonyabb az első negyedéves értékesítése az egy évvel korábbi állapothoz képest. A Story ezzel szemben 2,8 százalékos csökkenést volt kénytelen elszenvedni: 5756 darabbal 197 699-re esett vissza a teljesítmény az első három hónapban, éves szinten viszont valamivel több mint 30 ezerrel, vagyis 13,2 százalékkal kevesebb példányt vásároltak az olvasók. A vizsgált lapok közül a legkisebb példányszámban értékesített HOT! magazin kisebb kiesést szenvedett el: negyedéves szinten 4,2 százalékkal, vagyis 3363 darabbal, éves viszonylatban pedig 8,3 százalékkal, közel 7000 darabbal volt kevesebb a most auditált eladott átlagos 77 143-as értékesítés.
Az értékesítési adatokkal kapcsolatban egyébként Szammer István, a MATESZ elnöke egy csütörtöki sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a háztartások elkölthető pénze csökkent, és ezt nem szabad elfelejteni. "Ahogy azt sem, hogy ha egy ember megvesz egy újságot, azt továbbadja másnak, tehát lehet, hogy csökken az eladott példányszám, az olvasottság azonban nem változik".
Székely Sarolta
mfor.hu