Nem volt bankgarancia?
Bankgarancia: hol volt, hol nem volt?
A Bombardier kérelmének harmadik elemében úgy véli: a Stadler augusztus elsején nem rendelkezett bankgaranciával, így az akkor beadott ajánlata a közbeszerzési törvény alapján érvénytelen. A kanadai cég szerint a svájciak elkéstek: augusztus elseje ugyanis ünnepnap volt Svájcban, így a dokumentumot csak augusztus 2-án, a hivatalos fordítást pedig augusztus 4-én nyújtották be. Szerintük tehát a svájci vállalatnak az ajánlati kötöttség ideje alatt volt mulasztása ilyen szempontból.
[ajanlo=182][igazitas=left/]A Stadler szerint viszont a MÁV joga meghatározni, hogyan és mikor kéri az ajánlattételi biztosítékként szolgáló bankgaranciát. A vasúttársaság utoljára 2005. májusában fordult emiatt a céghez, amely augusztus elsején érdeklődött ez ügyben a MÁV-nál. Az állami cég úgy válaszolt: megvizsgálja a kérdést, és később sem tett olyan nyilatkozatot, hogy igényt tart a dokumentumra.
Hozzátették: július 18-án szeptember 18-ig meghosszabbították a garanciát egy svájci banknál. Szerintük február 15. és március 11. között a Bombardier sem rendelkezett ilyen dokumentummal. Ezt a kanadai cég el is ismerte, hozzátéve, hogy ez nem az ajánlati kötöttség ideje alá esett.
A Stadler hangsúlyozta: a bankgaranciának tartalmi jelentősége nincs, hiszen - a tender százmiliárd forintos nagyságrendjét tekintve - a kért 50 millió forintos biztosíték nem elég kompenzációnak. A Bombardier viszont úgy véli: ennek jogi szempontból nincs jelentősége, a svájciak hibáztak, utólagosan nem lehet bankgaranciát kiállíttatni.
A KDb-nek eredetileg szeptember 3-ig kellene döntést hozni az ügyben, mivel a fellebezés beérkezésétől, tehát augusztus 5-től számítva ekkor jár le a 30 napos határidő. A testület azonban az ülés végén közölte: ezt - élve a törvény adta lehetőséggel - 10 nappal meghosszabbítja.
A kialakult helyzetben valószínűtlennek tűnik, hogy az első vonatokat - az eredeti terveknek megfelelően - már 2006 márciusától forgalomba állítják a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya vonalakon.
Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója korábban kérdésünkre "nem kívánt találgatásokba bocsátkozni" azt illetően, hány hónapot késhet a start. "Mindent megteszünk azért, hogy minél hamarabb leszállíthassuk a vonatokat, de helyzetünk nem könnyű". Konkrét időpontot nem közölt.
Az biztos, hogy a tendergyőztes cégnek hivatalosan a szerződés hatályba lépése után 12 hónappal kell leszállítani az első két szerelvényt, és 24 hónapon belül mind a harmincat. Az augusztus 15-én feltételekkel megkötött MÁV-Stadler kontraktus legkorábban október közepén léphet életbe, feltéve, hogy a KDb nem semmisíti meg harmadszor is a vasúttársaság döntését.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum