3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Pénteken négy órán át birkózott egymással a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) előtt a MÁV-tender két állva maradt résztvevője, a Bombardier és a Stadler. A testület úgy határozott, tíz nappal meghosszabbítja a döntés meghozatalára szabott határidőt, derül ki az mfor.hu helyszíni tudósításából.

Nem volt bankgarancia?

Bankgarancia: hol volt, hol nem volt?

A Bombardier kérelmének harmadik elemében úgy véli: a Stadler augusztus elsején nem rendelkezett bankgaranciával, így az akkor beadott ajánlata a közbeszerzési törvény alapján érvénytelen. A kanadai cég szerint a svájciak elkéstek: augusztus elseje ugyanis ünnepnap volt Svájcban, így a dokumentumot csak augusztus 2-án, a hivatalos fordítást pedig augusztus 4-én nyújtották be. Szerintük tehát a svájci vállalatnak az ajánlati kötöttség ideje alatt volt mulasztása ilyen szempontból.

[ajanlo=182][igazitas=left/]A Stadler szerint viszont a MÁV joga meghatározni, hogyan és mikor kéri az ajánlattételi biztosítékként szolgáló bankgaranciát. A vasúttársaság utoljára 2005. májusában fordult emiatt a céghez, amely augusztus elsején érdeklődött ez ügyben a MÁV-nál. Az állami cég úgy válaszolt: megvizsgálja a kérdést, és később sem tett olyan nyilatkozatot, hogy igényt tart a dokumentumra.

Hozzátették: július 18-án szeptember 18-ig meghosszabbították a garanciát egy svájci banknál. Szerintük február 15. és március 11. között a Bombardier sem rendelkezett ilyen dokumentummal. Ezt a kanadai cég el is ismerte, hozzátéve, hogy ez nem az ajánlati kötöttség ideje alá esett.

A Stadler hangsúlyozta: a bankgaranciának tartalmi jelentősége nincs, hiszen - a tender százmiliárd forintos nagyságrendjét tekintve - a kért 50 millió forintos biztosíték nem elég kompenzációnak. A Bombardier viszont úgy véli: ennek jogi szempontból nincs jelentősége, a svájciak hibáztak, utólagosan nem lehet bankgaranciát kiállíttatni.

A KDb-nek eredetileg szeptember 3-ig kellene döntést hozni az ügyben, mivel a fellebezés beérkezésétől, tehát augusztus 5-től számítva ekkor jár le a 30 napos határidő. A testület azonban az ülés végén közölte: ezt - élve a törvény adta lehetőséggel - 10 nappal meghosszabbítja.

A kialakult helyzetben valószínűtlennek tűnik, hogy az első vonatokat - az eredeti terveknek megfelelően - már 2006 márciusától forgalomba állítják a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya vonalakon.

Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója korábban kérdésünkre "nem kívánt találgatásokba bocsátkozni" azt illetően, hány hónapot késhet a start. "Mindent megteszünk azért, hogy minél hamarabb leszállíthassuk a vonatokat, de helyzetünk nem könnyű". Konkrét időpontot nem közölt.

Az biztos, hogy a tendergyőztes cégnek hivatalosan a szerződés hatályba lépése után 12 hónappal kell leszállítani az első két szerelvényt, és 24 hónapon belül mind a harmincat. Az augusztus 15-én feltételekkel megkötött MÁV-Stadler kontraktus legkorábban október közepén léphet életbe, feltéve, hogy a KDb nem semmisíti meg harmadszor is a vasúttársaság döntését.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!