5p

A vezetők egy része nem törődik a saját megítélésével, pedig az irántuk tanúsított tisztelet hozzájárul a feladatok magasabb szintű elvégzéséhez, az alkalmazottak részéről az odaadóbb munkavégzéshez, és csökkentheti a fluktuációt is.

Nem könnyű... (Mfor-montázs)

Érdekes lehet tehát mindenkinek, hogy a beosztottak milyennek látják, mit gondolnak róla, jó, vagy rossz főnök-e. A vezetéstudománnyal foglalkozó szakemberek szerint a főnökök többnyire komplex személyiségek jó és rossz tulajdonságokkal, különböző készségekkel és képességekkel, így az egyes kollégák - pozíciójuktól, habitusuktól függően - másképp tekintenek a felettesükre. Van azonban néhány tipikus hiba, amit ha elkövetnek a vezetők, akkor a kollégáik szemében jelentősen csökkenhet az ázsiójuk.

Válaszoljon a következő kérdésekre:

  • Szokta nagy nyilvánosság előtt kritizálni az alkalmazottait?
  • Félnek Öntől a munkatársai?
  • Kérdés nélkül végzik a nekik kiadott feladatokat az emberei?
  • Azt gondolja, hogy a kollégáknak tudniuk kell, mikor mit kell tenniük anélkül, hogy Öntől utasítást kapnának, vagy bármiféle irányelvet követnének?
  • Gyakran szokott ordítozni a munkahelyén?
  • Megalázza büntetésként a beosztottjait?
  • Utálja rábízni a fontos feladatokat másokra?
  • Ellenőrzi mindenkinek a munkáját?

Ha a fenti kérdések többségére igennel válaszolt, nagy a valószínűsége, hogy munkahelyi megítélése meglehetősen rossz. Nem véletlenül. Az alkalmazottak elsősorban a "megértő füleket", elismerést, emberségességet, empátiát, nyugodtságot, a sikerben való közös osztozást, és a segítségnyújtást értékelik a szakmai tudás, és céltudatosság mellett.

Miközben általános, hogy a pénzbeli juttatásokban gondolják az emberek a népszerűség kulcsát, a jó főnököknél szinte teljesen az emberi tulajdonságok számítanak. A munkavállalók általában lojálisak cégükhöz, a vállalat sikereiben közösen osztoznak főnökeikkel, és „lentről” is nagyra értékelik, ha jól teljesít a munkahely, még akkor is, ha ez a beosztottak számára sokszor semmilyen plusz díjazással nem jár.

Horváth András vezetési tanácsadó, tréner szerint nem a pozícióval érdemli ki egy vezető a tiszteletet, hanem viselkedésével és szakmai tudásával. Másrészt, pénzzel mindenki tud motiválni, de önmagában azzal nem lehet.

Vezetői technikák

A vezetőséget sokszor tanulni kell. Még a vezetésre termett embereknek is segít, ha tudatosan betartják az alapszabályokat, melyek javíthatják megítélésüket, és ezáltal könnyebben érhetik el céljaikat. Az egyik kommunikációs technika a beszédarány megfigyelése, és a 30-70 százalékos megoszlás betartása. Ez azt jelenti, hogy a vezetőnek nem szabad beleesnie a szokásos csapdába: saját hangjának túlzott hallatásába, sokszor ugyanis jobb hallgatni.

Szakemberek javaslatai szerint az ideális, ha hetven százalékban vesz részt a kommunikációban a beosztott, és csak harminc százalékban a vezető. Ez sokszor azt eredményezi, hogy a főnök tömör útmutatásait a beosztottak "bontják ki", ami más néven a "kimondatás" technikája, amikor a beosztott maga jön rá, és fogalmazza meg a feladatokat. Az együtt gondolkodás eredményesebbé teszi a munkát. A motiválásra is sok technika van. A pénz nem megkerülhető e témakörben, de ez egyszerre egy nagyon nehéz, és könnyű eszköze a motiválásnak.

Néha többet ér, ha a menedzser felméri a szükségleteket, és azokat próbálja kiszolgálni. Sok munkatárs például a fizetésemelésnél jobban értékeli a testre szabott feladatokat, a pozitív visszajelzéseket, vagy éppen a törődést. Az a kihívás, hogy a vezető mindenkivel megtalálja a közös hangot. A legnagyobb fizetés sem elég kompenzáció, ha a menedzser nem kezeli jól az embereket, hosszú távon akkor sem fog működni a munkakapcsolat.

Vezető azokból a tehetséges szakemberekből válik, akik "éhesek a többre", többet teljesítenek, mint amennyit elvárnak tőlük, és erről megfelelően tudják informálni a környezetüket, hogy felhívják magukra feletteseik figyelmét. A másik alapvető attribútuma a sikernek a lehetőségek megfelelő kihasználása, az igenek és nemek helyes alkalmazása. Nagyon nehéz jó főnöknek lenni, ugyanis a legtöbb vezetőt felülről ugyan tehetségesnek tartják, de oldalról nézve már sok esetben törtetőnek, alulról pedig túl szigorúnak. Szinte képtelenség a cégen belüli és kívüli összes elvárásnak megfelelni. Az is alaptétel, hogy a vezetőnek soha nem szabad arra törekednie, hogy szeressék. "Ha egy vezető jól teszi a dolgát, és emberileg is könnyen meg tudja kedveltetni magát, akkor szeretni fogják, de azért, hogy szeressék nem szabad tennie semmit" – véli Horváth András. 

Menedzsment Fórum 

Az oldalakon megjelenő információk, ajánlatok, meghatározások és leírások kizárólag a tájékoztatás célját szolgálják, azok semmilyen körülmények között nem minősülnek a CIB Bank Zrt. Ptk. 211.§-a szerinti ajánlattételének vagy pénzügyi tanácsainak. Az oldal működtetője, karbantartója és technikai kivitelezője az Origo Zrt., ezért a CIB Bank Zrt. semmilyen felelősséget nem vállal az oldalon elhelyezett információk esetleges hiányosságai, pontatlanságai és az esetleges elírások miatt. Az oldalakon elhelyezett információk felhasználására kizárólag a felhasználó saját felelősségére kerülhet sor. A honlap tartalma nem feltétlenül tükrözi a CIB Bank Zrt. hivatalos véleményét az adott kérdésekben.  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!