Érdekes lehet tehát mindenkinek, hogy a beosztottak milyennek látják, mit gondolnak róla, jó, vagy rossz főnök-e. A vezetéstudománnyal foglalkozó szakemberek szerint a főnökök többnyire komplex személyiségek jó és rossz tulajdonságokkal, különböző készségekkel és képességekkel, így az egyes kollégák - pozíciójuktól, habitusuktól függően - másképp tekintenek a felettesükre. Van azonban néhány tipikus hiba, amit ha elkövetnek a vezetők, akkor a kollégáik szemében jelentősen csökkenhet az ázsiójuk.
Válaszoljon a következő kérdésekre:
- Szokta nagy nyilvánosság előtt kritizálni az alkalmazottait?
- Félnek Öntől a munkatársai?
- Kérdés nélkül végzik a nekik kiadott feladatokat az emberei?
- Azt gondolja, hogy a kollégáknak tudniuk kell, mikor mit kell tenniük anélkül, hogy Öntől utasítást kapnának, vagy bármiféle irányelvet követnének?
- Gyakran szokott ordítozni a munkahelyén?
- Megalázza büntetésként a beosztottjait?
- Utálja rábízni a fontos feladatokat másokra?
- Ellenőrzi mindenkinek a munkáját?
Ha a fenti kérdések többségére igennel válaszolt, nagy a valószínűsége, hogy munkahelyi megítélése meglehetősen rossz. Nem véletlenül. Az alkalmazottak elsősorban a "megértő füleket", elismerést, emberségességet, empátiát, nyugodtságot, a sikerben való közös osztozást, és a segítségnyújtást értékelik a szakmai tudás, és céltudatosság mellett.
Miközben általános, hogy a pénzbeli juttatásokban gondolják az emberek a népszerűség kulcsát, a jó főnököknél szinte teljesen az emberi tulajdonságok számítanak. A munkavállalók általában lojálisak cégükhöz, a vállalat sikereiben közösen osztoznak főnökeikkel, és „lentről” is nagyra értékelik, ha jól teljesít a munkahely, még akkor is, ha ez a beosztottak számára sokszor semmilyen plusz díjazással nem jár.
Horváth András vezetési tanácsadó, tréner szerint nem a pozícióval érdemli ki egy vezető a tiszteletet, hanem viselkedésével és szakmai tudásával. Másrészt, pénzzel mindenki tud motiválni, de önmagában azzal nem lehet.
Vezetői technikák
A vezetőséget sokszor tanulni kell. Még a vezetésre termett embereknek is segít, ha tudatosan betartják az alapszabályokat, melyek javíthatják megítélésüket, és ezáltal könnyebben érhetik el céljaikat. Az egyik kommunikációs technika a beszédarány megfigyelése, és a 30-70 százalékos megoszlás betartása. Ez azt jelenti, hogy a vezetőnek nem szabad beleesnie a szokásos csapdába: saját hangjának túlzott hallatásába, sokszor ugyanis jobb hallgatni.
Szakemberek javaslatai szerint az ideális, ha hetven százalékban vesz részt a kommunikációban a beosztott, és csak harminc százalékban a vezető. Ez sokszor azt eredményezi, hogy a főnök tömör útmutatásait a beosztottak "bontják ki", ami más néven a "kimondatás" technikája, amikor a beosztott maga jön rá, és fogalmazza meg a feladatokat. Az együtt gondolkodás eredményesebbé teszi a munkát. A motiválásra is sok technika van. A pénz nem megkerülhető e témakörben, de ez egyszerre egy nagyon nehéz, és könnyű eszköze a motiválásnak.
Néha többet ér, ha a menedzser felméri a szükségleteket, és azokat próbálja kiszolgálni. Sok munkatárs például a fizetésemelésnél jobban értékeli a testre szabott feladatokat, a pozitív visszajelzéseket, vagy éppen a törődést. Az a kihívás, hogy a vezető mindenkivel megtalálja a közös hangot. A legnagyobb fizetés sem elég kompenzáció, ha a menedzser nem kezeli jól az embereket, hosszú távon akkor sem fog működni a munkakapcsolat.
Vezető azokból a tehetséges szakemberekből válik, akik "éhesek a többre", többet teljesítenek, mint amennyit elvárnak tőlük, és erről megfelelően tudják informálni a környezetüket, hogy felhívják magukra feletteseik figyelmét. A másik alapvető attribútuma a sikernek a lehetőségek megfelelő kihasználása, az igenek és nemek helyes alkalmazása. Nagyon nehéz jó főnöknek lenni, ugyanis a legtöbb vezetőt felülről ugyan tehetségesnek tartják, de oldalról nézve már sok esetben törtetőnek, alulról pedig túl szigorúnak. Szinte képtelenség a cégen belüli és kívüli összes elvárásnak megfelelni. Az is alaptétel, hogy a vezetőnek soha nem szabad arra törekednie, hogy szeressék. "Ha egy vezető jól teszi a dolgát, és emberileg is könnyen meg tudja kedveltetni magát, akkor szeretni fogják, de azért, hogy szeressék nem szabad tennie semmit" – véli Horváth András.
Az oldalakon megjelenő információk, ajánlatok, meghatározások és leírások kizárólag a tájékoztatás célját szolgálják, azok semmilyen körülmények között nem minősülnek a CIB Bank Zrt. Ptk. 211.§-a szerinti ajánlattételének vagy pénzügyi tanácsainak. Az oldal működtetője, karbantartója és technikai kivitelezője az Origo Zrt., ezért a CIB Bank Zrt. semmilyen felelősséget nem vállal az oldalon elhelyezett információk esetleges hiányosságai, pontatlanságai és az esetleges elírások miatt. Az oldalakon elhelyezett információk felhasználására kizárólag a felhasználó saját felelősségére kerülhet sor. A honlap tartalma nem feltétlenül tükrözi a CIB Bank Zrt. hivatalos véleményét az adott kérdésekben.