4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A válságra reagálva a költségcsökkentési igény a vállalatok szinte minden részlegére kiterjed, de korántsem egyenlő arányban. Az IT-vezetők többsége arra panaszkodik, hogy a folyamatból aránytalanul nagy részt hárítanak rájuk, ami vissza is üthet, hiszen meggondolatlan lépésekkel ronthatjuk az üzleti eredményeket és az ügyfélkapcsolatoknak is árthatunk – állítja Székely Zoltán, a KPMG IT-tanácsadási területének partnere.

Cége válogatja, hogy mennyire csökkentik az IT-költségeket. Általánosságban elmondható, hogy a cégvezetés úgy tekint erre a területre, mint egy nagy fekete lyukra, ami csak viszi a pénzt – állítja Székely Zoltán.

A szakember szerint ezért az IT-vezetőnek erősítenie kell saját szerepét ebben az időszakban – nem várhat arra, hogy a cégvezetés magától megértse az ő szempontjait, neki kell megértenie az üzleti célokat és megértetnie saját céljait a cég vezetésével. Amikor legalább 10-15 százalékos költségcsökkentési igény jelentkezik az üzemeltetésben (és általában ennél sokkal nagyobb mértékű költséglefaragási igény a beruházások területén), előremutató, proaktív tervre van szükség. Székely szerint ugyanakkor egy-másfél évet még ki lehet húzni komolyabb beruházások nélkül, de ennél hosszabb idő, már komoly versenyhátrányt jelenthet a jövőben.

A sikeres, üzleti szemléletű IT-vezetőnek a költségcsökkentési lehetőségeket mind rövid, mind hosszú távon kell elemeznie, egyensúlyt teremtve a taktikai (rövid távú) és strukturális (hosszabb távú) lépések között. A jelenlegi gazdasági helyzet jelentősen átírta az üzleti stratégiában megfogalmazott célokat, azok fontossági sorrendjét, és ez hatással van az IT-tevékenységek prioritására, volumenére is – hangsúlyozta Székely Zoltán.

Székely Zoltán szerint az IT-nak kötelessége követni a megváltozott üzleti stratégiát, üzleti prioritásokat. Példaként a bankokat hozta fel, ahol, ha akadozik a behajtási mechanizmus, minden egyéb mellett, ennek informatikai részét is fejleszteni kell. Taktikai lépésként kiemelte az üzleti prioritásokkal nem összehangolt projektek leállítását, a projektcélkitűzések felülvizsgálatát. A hosszú távú intézkedések között említette az IT-stratégia összehangolását az üzleti stratégiával, az informatikai beruházásokat megelőző formális elemzési és döntéshozatali folyamat bevezetését, az átfedésben lévő, de különálló projektek harmonizálását.

Az informatikai költségek csökkentéséről Székely Zoltán a következőket emelte ki: "Meg kell vizsgálni, hogy lehetséges-e a jelenlegi szolgáltatási szintek csökkentése, az ebből eredő azonnali költségcsökkentés érvényesítése. Ezen felül érdemes például megvizsgálni a meglévő hardver-, szoftverkapacitásokat és azok üzemeltetési költségét, a tervezett verzióváltások, upgrade-ek elhalasztásának lehetőségét. Rövid távon majdnem mindenhol kötelező elvárás az IT-szervezet hatékonyságnövelése, a létszámcsökkentés, amit kellő körültekintéssel, a hosszú távú tervek figyelembevételével kell végrehajtani, anélkül hogy elveszne a házon belüli IT-tudás. Költségcsökkentésről szólva, hosszabb távra mindenképp szükség lehet a szállítói kapcsolatrendszer racionalizálására, a beszállítói szerződések felülvizsgálatára. Meg kell továbbá vizsgálni az eszközbérlés, lízing, outsourcing megoldások potenciális költségcsökkentő hatását is."

Az üzleti prioritásokkal való összehangoltság és az informatikai költségek csökkentése mellett, az IT-vezetőnek támogatnia kell az üzleti hatékonyság növelését is – azaz olyan IT-szolgáltatásokat kell kifejlesztenie, melyek az üzlet számára bevételnövekedéssel járnak, vagy az üzlet számára hatékonyságnövelést eredményeznek. A strukturális lépésekkel kapcsolatban a következőket javasolta a szakember: "Az üzleti partnerekkel való kapcsolattartás hatékonyságán, minőségén kell javítani, ezt IT-alkalmazásokkal kell támogatni, ilyen például a banki front-end rendszerek bevezetése, továbbfejlesztése. Nagyon fontos még az IT-költségek átláthatóvá tétele, szervezeti egységekhez, folyamatokhoz rendelése, hogy a cégvezetés jobban értse, mennyibe kerül számára az IT."

A KPMG partnere felhívta a figyelmet arra, hogy a költségek csökkentése nem járhat a kockázatok ésszerűtlen növekedésével: "A leépítések miatt kevesebb embernek kell megoldania ugyanazt a mennyiségű feladatot, fennáll az IT-tudás elvesztésének veszélye is. A biztonság kérdése fokozott figyelmet igényel, ahogy a minőségi romlás és a hibás működés elkerülésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. A törvényi és egyéb szabályozásoknak való megfelelés egyik vállalatnál sem lehet kérdés, az viszont várható, hogy a jövőben az erre irányuló elvárások nőni fognak."

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!