Nagyjából két hete boncolgattuk, hogy miként lehetséges az, hogy a 95-ös benzin ára a 400 forintos szinthez közelített, miközben az olaj ára csak kis mértékben erősödött. Akkori írásunkból kiderült, hogy az olaj árán kívül nagyon leegyszerűsítve a kérdést, még legalább két szempontot figyelembe kell venni, így a dollár árfolyamát, és a nyersolajat feldolgozó vállalatok árrését, a finomítói margint.
Ez utóbbi a hazánkban eladott benzin és gázolaj esetében döntően a Molhoz kerül, így az olajtársaság a hazai üzemanyagárakra abból a szempontból mindenképpen hatással van, hogy a nemzetközi trendek és a kereslet-kínálat viszonyait is figyelembe véve milyen margint alkalmaz. Értelemszerűen, ha a kereslet nagyobb, akkor nyereségorientált vállalatként igyekeznek nagyobb árréssel dolgozni, ha a piaci helyzet ezt nem engedi meg, akkor pedig ők is kisebb margint alkalmazni. A Mol finomítók eredménye az utóbbi hónapokban biztosan javult, hiszen a fent taglalt mutató hónapról hónapra növekedett. Az egy évvel korábbi 4 dollárról közel 8 dollárra ugrott fel. A Mol részvényesek megnyugodhatnak, ez a mutató a benzin esetében aligha csökkent az elmúlt időszakban, az üzemanyagok áresése mögött sokkal inkább az olaj és a dollár gyengülése áll.
Érdekes eredményeket hoz, ha megnézzük, hogy a Brent forintban kifejezett ára miként alakult az elmúlt évben – illetve értelemszerűen az elmúlt hetekben - és ezt összevetjük a benzin és a gázolaj árával. A következő grafikon azt mutatja, hogy tavaly július eleji bázison hány százalékkal csökkent az olaj, mennyivel a benzin és mennyivel a gázolaj ára.
Ha a gázolaj és a nyersanyag forintban mért árát hasonlítjuk össze, akkor az látható, hogy tavaly ősszel nyílt ki az olló, azóta viszont minimális kilengésekkel a két termék együtt mozog. Sokkal nagyobb eltérés tapasztalható ugyanakkor a 95-ös nafta ára kapcsán.
Érdekesség, hogy a benzin idei mélypontján, a január 16-21 közötti időszakban a 95-ös üzemanyag ára közel 25 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2014 júliusában. Ezzel szemben az olaj akkor 45 százalékos mínuszban állt. Az elmúlt napok áresése után az arányok azonban még a januárinál is rosszabbak, hiszen a nyersolaj 39 százalékos esésével szemben a benzin csupán 12 százalékos mínuszt mutat az egy évvel korábbi árszintekhez képest. A fél évvel ezelőtti 20 százalékos differencia tehát 27 százalékra nőtt. Ez pedig azt jelenti, hogy ez a különbözet – nagyrészt - az olajfinomítóknál, illetve esetleg a kereskedőknél (benzinkutak) csapódik le.
Az elmúlt hetekben tehát nem a Mol lett nagyvonalúbb és szűkített az általa alkalmazott marginon, hanem a piaci árak és a devizaárfolyamok alakultak kedvezően az autósok számára. Negatívum lehet, hogy a nyári időszakban – elsősorban a turizmus felpörgésének köszönhetően - hagyományosan erősebb a keresletet az üzemanyagok iránt, így vélhetőleg a finomítói marginok nem fognak csökkeni. Reményt keltő lehet ugyanakkor, hogy az elemzők által valószínűsített amerikai kamatemelés nem hozott dollárerősödést, és az olaj ára sem pattant fel, így van rá esély, hogy a következő hetekben se nagyon szaladjon el a benzinár.
mfor.hu