3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Elutasítást és aggodalmat váltott ki az Opel alkalmazottai és a szakszervezetek körében az a hír, amely szerint az olasz Fiat az anyavállalat General Motors pénzügyi válsága miatt súlyos helyzetbe került németországi gyártó átvételét tervezi.

Noha az átvétel hírét pénteken egyik fél sem cáfolta, de hivatalosan nem is erősítette meg, a németországi gyárak, illetve az alkalmazottak érdekeit képviselő üzemi tanácsok körében erős ellenkezés érezhető. A Fiattal szemben nagy a bizalmatlanság az olaszországi gyár erősen veszteséges gazdálkodása, továbbá egy korábbi együttműködés kudarca miatt.

Többen attól tartanak, hogy a Fiat az átvételt követően nagyszabású leépítéseket hajtana végre. Elhangzottak olyan aggodalmak is, amelyek szerint a két gyár termelési profilja között sok a párhuzamosság, s mivel a piaci értékesítés nehezen bővíthető, a "házasság" egyes üzemek bezáráshoz vezethet.

Pártállástól függetlenül fenntartásaikat hangoztatták a német politikusok is. Dieter Althaus, az eisenachi üzemnek otthont adó Türingia tartomány konzervatív miniszterelnöke úgy vélte: csakis olyan partner  jöhet szóba, amelyik biztosítja a gyárak fennmaradását és a munkahelyeket. Több szociáldemokrata politikus pedig úgy vélekedett: a németországi Opel a talpon maradás, illetve a munkahelyek megőrzése szempontjából semmit nem nyer azzal, ha egy beruházó az Opelt szétdarabolja, s valójában a konkurenst megbénítja.

Az alkalmazottakat tömörítő IG Metall szakszervezeti szövetség a leghatározottabban elutasította az esetleges átvételt, s az üzemi tanácsok képviselőivel együtt jelezte: annak létrejöttét mindenképp meg kívánja akadályozni a felügyelő bizottságban.

Klaus Franz, az üzemi tanácsok vezetője egy pénteki interjúban mindenekelőtt a munkahelyek megszüntetésének, illetve egyes gyárak bezárásának veszélyére figyelmeztetett. Utalt a Fiat és az Opel hasonló  gyártási palettájára, továbbá az olasz gyár súlyos adósságaira. Emlékeztetett a korábbi együttműködés rossz tapasztalataira, hangoztatva: "Ismerjük a menyasszonyt."

A német kormány még nem foglalt  állást a kiszivárgott "házassági" hírekkel kapcsolatban. Angela Merkel kancellár korábban ugyanakkor egyértelműen jelezte: az Opel állami megsegítése csakis akkor jöhet szóba, ha a gyár egy megbízható és tőkeerős beruházót talál.

A német sajtó egyelőre találgat azzal kapcsolatban, hogy mi állhat a Fiat szándékának kiszivárogtatása mögött. Egyes vélekedések szerint nem kizárt, hogy az állítólagos olasz ajánlattal csupán a potenciális beruházókat  kívánták "aktivizálni".

A négy németországi üzemben, Rüsselsheimben, Eisenachban, Kaiserslauternben és Bochumban összesen valamivel több, mint 25 ezer alkalmazott dolgozik. Az Opel 1862-ben jött létre, de akkor még csak varrógépeket gyártott, s az autók gyártásához 1898-ban kezdett hozzá. A General Motors amerikai anyavállalattal 1929-ben kötött házasságot. 2008-ban Németországban  a gyár 260 ezer járművet adott el, a legnagyobb a kereslet a Corsa kisautó iránt.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!