5p

Az etikus vállalatok jelentősége felértékelődőben van, nem véletlen, hogy a példaképként állított cégeket sorra felvásárolják a multinacionális óriások. A vásárlók ilyen módon való meghódítása azonban gyakran kudarcba fullad, mivel az akvizíciót követően a jól csengő márka veszíthet népszerűségéből, az eltérő kultúrák összeegyeztetése pedig fejfájást okozhat a felvásárlónak.

Unilever, Loreal, Colgate a három legismertebb név azon cégek közül, amelyek az utóbbi néhány évben maguk alá gyűrtek egy-egy sikeres és társadalmilag is elismert vállalatot. A fagylaltjairól híres amerikai Ben & Jerrys-t szippantották be elsőként.

"Még ha paradoxonnak tűnik is, a legfontosabb ok a siker, amely előbb-utóbb terjeszkedést követel. Ehhez pedig sokszor jelentős nagyságú tőke kell, amivel a tulajdonosok legtöbbször nem rendelkeznek" - fogalmazott az mfor.hu kérdésére dr. Hardi Péter, a CEU Business School tanára. A vállalatok először tőzsdén bejegyzett részvénytársasággá válnak, majd megindul a profitmaximalizálás, a profi menedzserek alkalmazása, s már ki is nőtte a cég egykori kereteit. "A Ben & Jerrys-nél is túl kellett lépni azon a saját maguk által felállított etikai elven, hogy ne legyen túl nagy a különbség a legalacsonyabb és legmagasabb fizetések között" - tette hozzá a szakértő. Ezt erősítette meg Radácsi László üzleti etika szakértő is: "bizonyos méret felett elkerülhetetlen a változás. Kompromisszumokat kell kötni, amivel a vállalatok is tisztában vannak."

A fagylaltcég a felvásárlás óta önálló egységként működik, így arculatát jórészt sikerült megőriznie, de nem biztos, hogy hasonló sors vár a nemrégiben "áldozatul esett" Body Shopra, illetve a Toms of Maine-re is. A természetes kozmetikumairól híres Body Shop márkaindexe máris hatalmasat zuhant, s kérdéses, mennyire tud ismét azoknak a vásárlóknak a kegyeibe férkőzni, akik pont etikai elvei miatt kedvelték a brandet.

Hoppon maradt cégek, önérzetes vásárlók

Elkerülhetik a vásárlók

"Reális a veszély, hogy a fogyasztók elpártolnak. Az Ethical Consumer Magazine (Etikus Fogyasztók Magazinja) egyik szerkesztője kijelentette, hogy nem vásárol többé a Body Shopban, s több állatvédő is bojkottra szólított fel" - mondta dr. Hardi Péter. Hozzátette: "ugyanakkor a felvásárolt cégek terjeszkednek, s még mindig képesek növelni piaci részesedésüket. A felvásárlók pedig tisztában vannak vele, hogy a piacnak egy markáns szegmensét csak az etikai elvek gyakorlati alkalmazásával tudják megtartani."

Az etikus vásárlás valóban terjedőben van. Az elmúlt egy-két évben ezek száma Nagy-Britanniában mintegy 15 százalékkal emelkedett, míg az általános háztartási vásárlásoké kevesebb mint 4 százalékkal. Nem is csoda, hogy szemet vetettek a felelős cégekre a nagy multik, így próbálva némi részesedést kihasítani az "etikus vásárlási tortából".

Ellentétes kultúrák összecsapása

Az akvizíciók azonban számos fejfájással járnak. A Hay Group felmérése szerint a bekebelezések mintegy 70 százaléka sikertelenül végződik, mivel nehezen lehet összeegyeztetni az eltérő célokat, s a vállalati kultúrákban rejlő különbségek is szakadékot jelentenek. A szakértők máris felhívták a figyelmet a brit és francia vállalatvezetésben rejlő különbségekre, ami tetézve a zuhanó márkamutatókkal nem sok jóval kecsegteti a Loreal-t.

Az a meggyőződés, ami az alapítókat, első tulajdonosokat jellemezte, nem biztos, hogy egy esetleges vezetőváltás vagy felvásárlás után is megmarad. "Egyre inkább terjed az a felismerés, hogy nem esetleges alkalmi garanciák révén kell biztosítani ezen elvek és vezetési gyakorlatok továbbélését, hanem a tulajdonosi szerkezet módosításával" - mondta dr. Hardi Péter. Véleménye szerint már alapításkor gondolni kell a cég "hagyatékozására", s olyan jogi feltételeket kell megfogalmazni, amik biztosítják az etikus gyakorlatot. Amennyiben ezek hiányoznak, szinte biztos, hogy elvész az eredeti küldetés.

Sokszor kevés a becsület szó

"A Ben & Jerrys felvásárlásakor becsületszavát adta az Unilever, hogy a vállalat a képviselt értékei miatt fontos számára. Talán ennek köszönhető, hogy sikerült függetlenebbnek maradnia" - mondta Radácsi László. Ennek ellenére a szakértő szerint nem szabad áltatnunk magunkat. Véleménye szerint a fogyasztói észlelés a legfontosabb tényező: elhiszik-e a vásárlók, hogy független marad a vállalat?

Ha a jelenlegi tendenciák szerint ez a Body Shop esetében nem is nagyon sikerül, annyi bizonyos, hogy a vállalat nem "élt" hiába. "Olyan gyakorlatot sikerült meghonosítania, amit azóta a mainstream kozmetikai cégek is átvettek, s közben számos új felelősen gondolkodó vállalat született" - fogalmazott Radácsi László. A nagy kérdés azonban megválaszolatlan marad: mi lesz a ma gombamódra szaporodó, természetes kozmetikumokról és termékekről elhíresült vállalatokkal, ha a fogyasztók nagyobb rétege szemet vet rájuk?

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!