Kötelezettségvállalásra 2005 óta van lehetőség, és azzal sok esetben élnek is a cégek. A jogintézményt az EU Bizottságtól vette át a GVH. Külföldön számos példa akad arra, hogy ily módon szüntetnek meg egy eljárást, ami nagyobb cégeknél (például a Coca-Colánál) és ügyeknél sem kizárt, mondta Zenisek Andrea, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője egy csütörtöki sajtótájékoztatón.
Fizetett az OTP
A kötelezettségvállalás funkciója, hogy ha az eljárás során az adott társaság kész vállalásokkal orvosolni a GVH aggályait, akkor legyen mód az eljárás rugalmas, mindegyik fél számára előnyös, praktikus lezárására.
Így lehetőség nyílik arra, hogy az adott jogsértő magatartást eltüntessék a piacról. Egyúttal gyorsabb lehet a problémamegoldás, hiszen rövidebbé válik a versenyfelügyeleti eljárás, és nagy valószínűséggel elmarad az átlag három-négy éves bírósági felülvizsgálat is. A vállalkozás pedig esetenként többet is vállalhat, mint amit a GVH ki tudna kényszeríteni: például túlzott ár esetén kárpótolja az ügyfeleket.
Utóbbira már Magyarországon is volt példa: júliusban az OTP Bank kötelezettségvállalásával zárult az a versenyfelügyeleti eljárás, amelynek köszönhetően a cég vállalta, hogy több tízezer ügyfelének fizeti vissza pénzét.
Jobb mint a büntetés?
A GVH szerint ez a vállalkozás egyetértésén alapuló jogkövetés erősebb és hitelesebb például a büntetésnél, hiszen a cégek nagy valószínűséggel teljesítik, amit maguk vállaltak, emellett kisebb az esélye a kijátszásnak is. Ráadásul a hatóság is jól jár, hiszen a megspórolt időt és energiát más ügyek feltárásába lehet fektetni.
Kötelezettségvállalás esetén a hivatal utóvizsgálatot tart, és ha nem teljesül az adott vállalás, a GVH „érdemi” - legfeljebb a vállalkozás előző évi nettó árbevételének tíz százalékáig terjedő - bírságot szabhat ki. Sőt, új felügyeleti eljárást is indíthat a vállalkozással szemben.
Minél kisebb súlyú a vélt jogsértés, minél nagyobb a bizonytalanság és az eljárás minél korábbi szakaszában ajánlja fel a cég a vállalást, annál nagyobb a kötelezettségvállalás alkalmazásának valószínűsége. A GVH mérlegeli, mi hoz gyorsabban érezhető előnyt: a bírság vagy a vállalkozás önkéntes jogkövető magatartása.
Az ADSL-ügyek egyik tanulsága, hogy az erőfölény bizonyítására irányuló eljárás elhúzódása amúgy is értelmetlenné teheti a beavatkozást a gyorsan változó piacon. Ezzel szemben a kötelezettségvállalás elfogadásával a közérdeket sértő magatartás gyorsan orvosolható, és a fogyasztók is "jól járhattak".
680 milliós büntetést szabtak ki idén
Szeptember 24-ig egyébként összesen 560 panasz és bejelentés érkezett a GVH fogyasztóvédelmi irodájához. A Versenyhivatal a 2006-ról áthúzódó ügyekkel együtt idén összesen 124 eljárást folytatott le, illetve folytat le fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. Az eddig lezárt ügyekben összesen 680 millió forint bírságot szabott ki a hatóság.
Nagy Márta, a GVH elnökhelyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy a hivatal piactisztító munkát indított - elsősorban a bankszektorban és a légitársaságoknál. Előbbieknél a GVH nyolc bankkal, valamint a co-branded hitelkártyákat kibocsátó és népszerűsítő több mint húsz vállalkozással szemben indított összesen nyolc eljárást (MKB, CIB, K&H, Erste, Citibank, Raiffeisen, Cetelem, Budapest Bank). Az eddig lezárt három ügyben a K&H, az Erste és a Citibank összesen 37 millió forintos bírságot kénytelen kifizetni.
A légitársaságokkal szemben hat versenyfelügyeleti eljárás kezdődött az elmúlt egy évben. A hivatal azt vizsgálta, hogy megfelelően közölték-e a szolgáltatási díjakat, és feltüntették-e a hirdetésekben valamennyi feltételt. A lezárt öt eljárásban összesen 103 millió forint bírságot kell fizetniük a cégeknek.
Interaktív játékok - a tévék is kötelezettséget vállaltak
Sokat cikkezett a sajtó azokról a GVH-eljárásokról, amelyeket az úgynevezett interaktív televíziós játékokkal összefüggésben indítottak. A Versenyhivatal a TV2-n sugárzott Szóda, az ATV-n sugárzott Többet ésszel, Kvízaréna, Játszma, a Spektrumon sugárzott Telefortuna, valamint az RTL Klubon játszott 0691-33-44-55 című műsorok fogyasztóknak szóló tájékoztatásait vizsgálta.
Az eljárások a cégek kötelezettségvállalásaival zárultak. Ezek között szerepel az is, hogy a nézőket a képernyőn folyamatosan futó felirattal tájékoztatják arról: a válasz ismerete és a telefonálás nem feltétlenül jelent nyerést. Érdekesség, hogy a Spektrum azóta le is vette a műsorról a szóban forgó televíziós játékot. (Igaz, a csatorna hivatalosan nem a GVH-vizsgálattal, hanem a program népszerűtlenségével indokolta döntését - a szerk.)
Kovács Zita
Menedzsment Fórum