3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Augusztus 1-jei hatállyal jár le a Malév vezetése által korábban felmondott kollektív szerződés (ksz), ám a munkáltató és a szakszervezetek között nincs megállapodás az új kollektív szerződésről.

A Malév azt közölte, hogy a ksz hiánya a légitársaság üzemelését nem befolyásolja, annak hiányában a Malév és dolgozóinak viszonyát az Európai Unió légiközlekedésre vonatkozó szabályrendszere határozza meg. A közlemény szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága már jóváhagyta az uniós szabályrendszeren alapuló üzemelést.

A pilóták érdekképviselete viszont elfogadhatatlannak tartja azt a munkáltatói intézkedést, hogy kollektív szerződés hiányában a pilóták és légiutaskísérők munkarendjét kizárólag az EU által kiadott rendelet határozza meg.

A Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa) honlapján olvasható közlemény szerint a Malév által közzétett munkarend több pontjában is sérti az EU-rendeletet és a Munka törvénykönyvét, mert a minimum szabályokat sem veszi figyelembe. Az érdekképviselet érthetetlennek tartja, hogy ehhez a jogellenes szabályozáshoz az NKH Légiközlekedési Igazgatóság a jóváhagyását adta. Közleményükben emlékeztetnek, hogy ez az EU-rendelet a repülésben alkalmazott minimum szabályokat fekteti le, amelytől megengedőbb az adott tagország jogi szabályozása nem lehet.

A Hunalpa kifogással élt az augusztus 1-jén bevezetésre kerülő intézkedés ellen, de a Malév vezetése elutasította a kezdeményezésüket. A Hunalpa közölte azt is, hogy amennyiben nem történik érdemi változás a munkáltató és a Légiközlekedési Igazgatóság részéről, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA), valamint az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőséghez (OMMF) fordulnak, és minden rendelkezésükre álló törvényes eszközt felhasználnak a magyar és az európai uniós jelenleg hatályos jogszabályok betartására és betartatására.

A Malév a reorganizációs programjának keretében az idén március 31-én mondta fel a kollektív szerződést, amely augusztus 1-jei hatállyal lejár. A Malév szombaton azt közölte, hogy a vezetés és a hat szakszervezet között három hónapja folyó tárgyalásokon a legtöbb szakszervezettel már megállapodás közeli álláspontokat sikerült kialakítani, ám a pilóták érdekképviseletével nem történt érdemi előrelépés.

A légitársaság közleménye szerint a vállalat vezetése rugalmas, a vállalat számára kisebb költséget jelentő, a versenytársak körében is alkalmazott kollektív szerződés megkötésére törekszik, ám a pilótákkal nem tud megegyezni a munkaidőre vonatkozó szabályzat átalakítása ügyében. A munkáltató módosítaná a munka- és pihenőidő szabályait, és a jövedelmeket is átstrukturálná.

Óvári Tamás, a Hunalpa elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a kollektív szerződés törzsrészéről nincs konszenzus a munkáltató és a szakszervezetek között, egy-két pont kivételével.

Az augusztus 1-jén bevezetendő munkáltatói szabálykészlet az érdekvédelmi vezető szerint törvénytelen, mert nem veszi figyelembe a Munka törvénykönyve előírásait, amelytől csak érvényes kollektív szerződés hatálya alatt lehetne eltérni.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!