Hónapokig tárgyaltak a fuvarozók és a kormány arról, hogy hazánkban is bevezetik a kereskedelmi gázolaj intézményét. A köztársasági elnök végül november 19-én hirdette ki a törvényt, mely januártól lép életbe. Cserébe a fuvarozók szóban vállalták, hogy a hazai kutakon fognak tankolni, a jelenlegi rekordárak mellett azonban könnyen lehet, hogy így is rosszabbul járnak.
Egekben az árak
Szerdán újabb rekordszintre emelkedett az üzemanyagok ára hazánkban: a benzinért nyolc forinttal többet, átlagosan 354 forintot kell fizetni a kutakon, míg a gázolaj átlagára hat forintos emelés után 341 forint. Az év eleje óta a benzin ára 37 forinttal, a gázolaj kiskereskedelmi ára pedig 44 forinttal emelkedett.
A gázolajár már tavasszal is csúcsokat döntött, ezért jött az ötlet, hogy valamilyen formában engedményt adnak a fuvarozóknak. A hosszas tárgyalások eredménye az lett, hogy 2011 január elsejétől a fuvarozók 6,50 forint kedvezménnyel vehetnek gázolajat a hazai kutakon. Az összeget ráadásul nem kapják meg automatikusan, hanem előzetesen regisztrálni kell, és adóvisszatérítés formájában jut vissza a cégekhez. A kedvezményes árral a közúti fuvarozók és a személyszállító cégek élhetnek.
A szektor képviselői szerették volna elérni, hogy már októbertől bevezessék a kereskedelmi gázolaj intézményét, azonban a törvény csak november 19-én került kihirdetésre. Az állami kedvezmény mellett a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) is próbálta a hazai tankolásra ösztönözni a fuvarozókat kedvezményekkel. Az úgynevezett Gold-kártyával rendelkező fuvarozó és személyszállító cégek hat, általuk szabadon kiválasztott Mol-kútnál tölthetik fel olcsóbban üzemanyaggal járműveiket, ez további két forint spórolást jelent literenként.
A környező országok árait elnézve azonban könnyen lehet, hogy még a kereskedelmi gázolaj bevezetése sem segít a magyar fuvarozókon. Az Eurostat adatbázisában csak októberi adatokat találunk, de azokból az látszik, hogy a határokon túl szinte mindenhol jobban járnak a tankolással. Még tőlünk nyugatra, Ausztriában is lényegesen olcsóbb volt egy liter gázolaj.
Komoly dilemma előtt a fuvarozók
Az egekbe szökő árak komoly morális problémát okozhatnak a hazai fuvarozóknak. A cégek a kereskedelmi gázolajért cserébe ugyanis azt vállalták, hogy csak itthon tankolják meg autóikat. Ha viszont még a kedvezményes magyar árral is rosszabbul járnak, akkor kérdés, betartják-e ezt a fogadalmat.
Nyáron az MKFE is arra hivatkozott, hogy a kereskedelmi ár bevezetésével nőne a hazai tankolások részaránya, másrészt a Magyarországon csak áthaladó járművek is nagyobb arányban használnák a magyar kutakat. Az MKFE szerint a növekvő tankolási kedv nem csak hogy ellensúlyozná az új kedvezmény miatti jövedéki-adó bevételkiesést, hanem összességében milliárdos nagyságrenddel javítaná a költségvetés bevételi oldalát.
Ha viszont az októberi árakból indulunk ki, és azt feltételezzük, hogy azóta nagyságrendileg ugyanakkora mértékben drágult a környező országokban is a gázolaj, mint itthon, akkor az látszik, hogy a kedvezményes magyar ár is csak a szlovén gázolajárral versenyképes, a többi országban ugyanis 6,50 forintnál nagyobb volt a különbség a magyar árhoz képest.
A másik lehetőség az lehet, hogy a folyamatosan emelkedő árakat a fuvarozók megpróbálják a vevőikre hárítani áremelésekkel, azonban a jelenlegi környezetben kérdéses, ez sikerülhet-e.
Beke Károly
mfor.hu