5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár most még az egész világon nagyon kicsik a mobiltelefonra érkező reklámokra költött összegek, alig 3 éven belül megváltozik ez a helyzet, derült ki a második magyarországi Mobilkonferencián. Magyarországon is minden feltétel adott a mobilmarketing kiteljesedéséhez. A reklámszakemberek szerint meg kell kedveltetni a mobilreklámot, és kerülni kell a kéretlen üzenetek, spam-ek küldését. Mfor.hu beszámoló.

Utáljuk vagy nem? (Mfor-montázs)

Világpiaci szinten a teljes, mintegy 200 milliárd dolláros reklámpiaci bevételeknek alig egy százalékát tették ki a mobiltelefonos marketingeszközök alkalmazásával elért reklámbevételek, hangzott el a második magyar mobilkonferencián. Magyarországon a reklámköltéseknek csak 0,2-0,3 százaléka jutott mobilmarketingre. Ezek a számok annyira kicsik, hogy azt jelzik: a mobilmarketing nemcsak nálunk, hanem az egész világon meglehetősen fejletlen, mondta Nagy Bálint a a Magyar Reklámszövetség elnöke előadásában.

Egyelőre utáljuk

Az egyre "okosabb" mobilkészülékek és a mobiltelefonos internet terjedése azonban előrevetíti, hogy ez a helyzet hamarosan meg fog változni. Nemzetközi piaci elemzések szerint a most világszinten 870 millió dolláros piac 2011-re 11-20 milliárd dollárosra nő majd. A mobiltelefonok szinte mindenki zsebében ott vannak, a szórakozási, hírfogyasztási szokásokat is meghatározza majd a telefonok használata. Márpedig a reklámoknak követniük kell a fogyasztókat, ez pedig érinteni fogja a mobiltelefonokat is.

Magyarországon is hasonló lehet a helyzet, mint a világpiac fejlettebb országaiban, hiszen a telefon-ellátottság már itt is meghaladja a száz százalékot, azaz egy előfizetőnek több telefonja is van. A mobilinternet-hálózatot itthon is gőzerővel építik a szolgáltató. A készülékek is egyre fejlettebbek azaz nemcsak a szélessávú neten, hanem a telefonok és más informatikai készülékek közötti kapcsolatteremtésre kifejlesztett bluetooth-on keresztül is tudnak reklámot fogadni. Minden adott tehát ahhoz, hogy a hazai mobilmarketing piac is fejlődésnek induljon, a kérdés csak az, hogy kell-e ez nekünk, azaz a fogyasztóknak.

Angliában kísérletezett nemrég mobilos (bluetooth) reklámokkal a HBSC bank, a BBC riporterei viszont csak olyan emberekkel tudtak beszélni, akiket meglehetősen idegesítettek a telefonra érkező értesítések. De nem kell messzire menni, hogy ideges emberekkel találkozzunk: a magyar Nemzeti Hírközlési Hatóság most egy bejelentés miatt vizsgálódik, hogy vajon kéretlen reklámüzenetnek (spam) minősül-e az egyik cég bluetooth-os reklámkampánya. A elektronikus kereskedelemről és a hírközlésről szóló törvény alapján ugyanis az ilyen tevékenység nálunk (is) tilos. Hogy pontosan ki ellen folyik a vizsgálat, azt az NHH illetékesei nem árulták el, annyi viszont biztosnak látszik, hogy az ügy befolyásolja majd a hazai mobilreklám-piac fejlődését.

De talán szeretni fogjuk

A reklámszakemberek ugyanakkor azt várják, hogy a mobilreklám fejlődése hasonló lesz az internetes reklámokéhoz. Kezdetben nagy ellenállást váltottak ki a fantáziátlan, újsághirdetésekhez hasonló bannerek, még jobban idegesítettek mindenkit a felugró ablakok (pop up-ok). Aztán ahogy telt az idő, megszoktuk ezeket, ma pedig már az információkeresésben is sokszor fizetett szöveges hirdetésekre kattintunk, ami a tipikusan, csak az interneten működő keresőmarketing fejlődését hozza magával - fejtette ki előadásában Szabó Erik a Carnation reklámcég kereskedelmi igazgatója.

Arról még megoszlanak a vélemények, hogy mi teszi majd elfogadottá, esetleg népszerűvé a mobilreklámokat. Bejárható egy olyan út, hogy aki reklámokat fogad a mobiljára (mondjuk SMS-eket, vagy MMS-eket), cserébe ingyen internetezési lehetőséget, vagy beszélgetési időt kap ajándékba. Ezzel a brit szórakoztató-óriásvállalat a Virgin próbálkozik. Szabó Erik szerint az is hajtóerő lehet, hogy a mobil mindig kéznél van, ezért bizonyos reklámokat, például egy digitális térképen jelölt éttermeket nem is hirdetésnek, hanem információforrásnak tekintünk, így akár saját akaratunkból, de észrevétlenül válhatunk reklámfogyasztóvá.

Külön fejezetet nyithat a vonalkód-technikához hasonló, shot-code-nak, QR-code-nak nevezett alkalmazások használata: ezeket egy kamerás mobillal le kell fényképezni, aztán a telefonra telepített szoftverrel leolvastatni. A kód egy parancsot küld a telefonnak, ami például egy internet-oldalra irányít bennünket. Ezen a mobilinternetes oldalon, az utcai óriásplakáton reklámozott termékről tudhatunk meg információkat, és adott esetben vásárlásokat is kezdeményezhetünk majd.

Mondhatnánk, hogy ez még csak a távoli jövő zenéje, de az előadásokból kiderült, hogy Spanyolországban a Telefonica mobilcég már alkalmazza ezeket a lehetőségeket. A mobilreklámok tehát már a mi ajtónkon is kopogtatnak, az pedig csak a reklámszakembereken múlik, hogy utáljuk-e majd őket, vagy sem.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!