Az EU 25 tagállamának több mint 30 000 polgárára kiterjedő Eurobarometer felmérés azt jelzi, hogy a multinacionális cégek külföldre kiszervezett munkáinak növekedése nagy hatást gyakorolt az európai közvéleményre.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a megkérdezettek mintegy 18 százaléka szerint a globalizáció áll annak hátterében, hogy a "vállalatok közötti verseny kiéleződött a helyi piacon" - idézte a felmérést az MTI. Ezzel szemben 16 százalékuk úgy látja, hogy a globalizáció nem fenyegetés, hanem "új piaci lehetőség a vállalatok számára", míg további 12 százalék tekinti saját országára nézve "a külföldi beruházók előtt álló lehetőségként a globalizációt".
A felmérésből kiderül, hogy az Európai Unió új tagállamai, illetve a 15 régi tag polgárai merőben másként vélekednek a globalizációról. Az EU 15 korábbi tagállamában az emberek 40 százaléka szerint a globalizáció következménye, hogy a vállalatok az olcsóbb munkaerőt kínáló országokba települnek át. Ugyanakkor az új tagországokban ez az arány csak 26 százalék.
A régi tagállamok polgárainak gyanakvása nem meglepő, 2004-ben ugyanis Európa vált a világ legnagyobb erőforrás-kihelyezési piacává. A kontinensen működő cégek nagyobb ütemben bővítik outsourcing-megrendeléseiket, mint a szolgáltatás őshazájában az USA-ban működő társaik. A kihelyezések pedig a nyugat-európai országokat érintik, míg a haszonélvezők éppen az új tagállamok.
Outsourcing szempontjából Magyarország az egyik legkedveltebb célpont, hazánk jelenleg az 5. a világon a költségek, kockázatok, piaci lehetőségek alapján számított Global Outsourcing Index szerint, derült ki a CIO Insight 2005 áprilisi felméréséből. Magyarországon mintegy 50 nagy multinacionális vállalat - köztük a GE, az EDS, az IBM és az Exxon - végez különböző tevékenységet outsourcing formájában.
A már idézett Eurobarometer kutatás azt jelzi, hogy a régi tagállamok polgárai közül sokan negatívan tekintenek a globalizációra; a fogalmat a helyi termelékenység és munkahelyek elvesztésével azonosítják - írja az MTI. Mivel egyre több vállalat települ át vagy szervezi ki tevékenységét olcsóbb piacokra, például Ázsiába vagy Közép-Európába, valószínű, hogy ez a trend folytatódni fog.