Egyéni úton jár a Nike
Híres divattervezők újszerű próbálkozásai |
Tom Ford, a Gucci divat-tervezője az Estée Lauder parfümökhöz készített új csomagolást Karl Lagerfeld néhány éve a Quellének, majd 2004-ben a H&M-nek ter-vezett kollekciót Versace, Armani, Yama-moto bútortervezőként is kipróbálta magát |
A Puma tervezői sorát még olyan nevek tarkítják, mint a design-guru Philippe Starck vagy a korábban szupermodellként avanzsált Christy Turlington. Míg Starck saját cipőkollekcióval keresi a fogyasztók kegyeit, addig Turlington lábbeli mellett ruhát is tervez a vállalat számára immár 6 éve.
Ez utóbbiakat a jóga ihlette, s mára technikai sportruházati termékekkel is kiegészült a Turlington-kollekció. Gaul Zsófia kérdésünkre elmondta, hogy ezek a modellek minimalisták, letisztultak és sokkal kifinomultabbak, mint a többi, nagyközönségnek tervezett darab, s ez az árukban is megmutatkozik.
A magyar fogyasztók pedig árérzékenyek, amit Telkes is megerősített. A menedzser azonban hozzátette, hogy célcsoportjuk fizetőképes, így számukra nem okoz gondot a középmagas árkategóriájú Adidas termékek megvásárlása. Ugyan hazai tapasztalatokról még korai lenne beszámolni, külföldön gyorsan elfogynak a kis szériás kollekciók, melyekhez országonként csak néhány üzletben lehet hozzájutni.
Saját stratégiát követ a Nike
A Pumához hasonló, nagy horderejű tervezők bevetéséről a Nike-nál nem számoltak be. Nagy Ágnes arra a kérdésre, a jövőben terveznek-e együttműködést híresebb névvel, ugyancsak nemleges választ adott. Ahogy a vezető fogalmazott: "Nem a versenytársak kampányai alapján dönt a vállalat a követendő stratégiáról."
Ha híres tervezőket nem is nevesít a cég, koreográfust már többet is alkalmaztak egy-egy kollekció sikeres bemutatásához. Jamie King például Anastazia és Britney Spears koncertjének koreográfiája mellett részt vett a Nike Dance kampány koreográfiájának megtervezésében is, míg itthon Seres Attilát kérték fel hasonló produkciókhoz. A Nike Magyarország marketing vezetője az mfor.hu kérdésére elmondta, nem mindegy, milyen gondolatot kelt a fogyasztóban a termékhez kapcsolt név, ezért nagyon körültekintően kell kiválasztani azokat a személyeket, akik a márkához adják arcukat.
Sportszermárkának tervezni kihívás
A vállalatok tehát óvatos duhajok, a tervezők viszont örülnek a nem mindennapi felkéréseknek. Ez derült ki legalábbis Makány Márta divattervező válaszaiból. "Nagyon szép feladat egy sportmárka kollekció elkészítése, ahol a cég és a tervező egyedi stílusa kell, hogy ötvöződjön.
A tervező új oldaláról mutatkozhat be, ruhadarabjai szélesebb körben válnak elérhetővé, a sportszercég pedig új célcsoportot szólíthat meg az exkluzív, korlátozott számú termékkel" - fogalmazott Makány. Jó lenne, ha akadna olyan hazai designer, akit együttműködésre kér fel egy nemzetközi vállalat, a divattervező azonban erre nem sok esélyt lát.
Istvánko Viktória