4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Növekvő árverseny, a saját márkás termékek még hangsúlyosabbá válása és kiválóan teljesítő diszkontok – egy friss tanulmány szerint többek között ezt hozza a jövő a hazai kiskereskedelemben.

A PricewaterhouseCoopers üzleti tanácsadói és a Budapesti Corvinus Egyetem diákjai közös tanulmányt készítettek a magyar FMCG kiskereskedelmi szektor várható jövőjéről, amelyben azt vizsgálták, hogy a piaci szereplők milyen válaszokat adhatnak az erősödő verseny kihívásaira a gazdaság alakulásától függően.

A tanulmány készítői három lehetséges forgatókönyvet határoztak meg a magyar gazdaság fejlődése szempontjából: optimistát, pesszimistát és realistát. A három szcenáriót a kiskereskedelmi szektort leginkább befolyásoló makrogazdasági tényezők mentén jellemezték: ilyenek voltak a GDP növekedése, az infláció, az árfolyam alakulása és a lakossági fogyasztás változása.

„A nemzetközi láncok további erősödése valószínűleg kiszorítja a magyar piacról a kisebb hazai üzleteket. A „Nagyok”, eddig jobbára homogén csoportja várhatóan kettéválik, mivel a Tesco az eddigi üzletekhez képest kisebb egységek létesítését is tervezi, és ezzel az egy üzletre eső árbevétele jelentősen csökken majd a többi hipermarkethez képest” - foglalta össze a várható trendeket Karsten Hegel, a PwC Üzleti Tanácsadás részlegének vezető menedzsere.

Karsten Hegel szerint a „Közepes” boltok csoportjába tartozó vállalatok a kisebb boltok mellett szintén az erősödő verseny veszteseivé válhatnak. Miközben erősítik költségvezetési stratégiájukat (melynek fókuszában a nagy mennyiség és alacsony költségek állnak), mégsem képesek lépést tartani a versenytársakkal. Ennek következtében a leggyengébb vállalatok felvásárlás vagy felszámolás révén el is tűnhetnek a piacról.

Erősítik a saját márkákat

A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható. A gazdaság alakulásától függően, az optimista szcenárióban - a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt - kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén a vállalatoknak nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, növelve azok számát és előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat.

Ez különösen igaz a költségvezetési versenystratégiát követő üzletekre, amelyek elsősorban alacsony árakkal versenyeznek és egyszerűbb, „márkátlan” termékeket forgalmaznak („Nagyok”, „Közepes boltok” és „Diszkontok”). A „Specializált boltok” esetében a saját márkák mellett a hangsúly továbbra is a márkatermékeken lesz, mivel számukra recesszió esetén is a márkatermékek és a magas szolgáltatási színvonal jelenti a versenyelőny forrását.

A nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel kecsegtetnek nemcsak a nemzetközi, hanem a közepes méretű vállalatok számára is. A nemzetközi együttműködés révén erősödik az alkupozíciójuk a nagyobb beszállítókkal szemben, valamint lehetőségük nyílik a regionális viszonylatban legjobb feltételeket kínáló beszállítóval megállapodni és az sem elhanyagolható, hogy a nemzetközi beszerzés révén olyan termékeket is megjelentethetnek az üzletek polcain, amelyek itthon nem elérhetők.

Szigorítják a franchise követelményeket

A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a „Közepes boltok” életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben.

Másik fontos tendencia, hogy egyes „Közepes boltokat” franchise rendszerben működtető cégek nem határoznak meg kellően magas minőségi elvárásokat a hálózati tagokkal szemben - például az üzletek tisztasága tekintetében. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására, áll a társaság közleményében.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!