Az összesítés szerint a dél-alföldi régióban a legrosszabb a helyzet, itt tíz kilométer önkormányzati útból nyolcnak nincs burkolata. A közép-magyarországi régióban a legkisebb a kiépítetlen önkormányzati közutak aránya, de itt is 50 százalék felett van.
A megyék közül Komárom-Esztergom áll a legjobban, ahol mintegy 61 százalék a kiépítetlen utak aránya, míg Bács-Kiskun megyében az önkormányzati tulajdonú utak 83,5 százaléka vár arra, hogy leaszfaltozzák.
A megyeszékhelyeken a burkolt utak átlagos aránya 49,9 százalék. Budapesten a csaknem ötezer kilométer önkormányzati út és köztér mindössze 13,3 százaléka kiépítetlen. A nagyvárosok közül Székesfehérváron találni hasonló, 12,1 százalékos arányt, míg például Győrben 30,7, Miskolcon pedig 43,3 százalék a rendes burkolat nélküli utak aránya. A legnagyobb úthálózattal rendelkező városban, Kecskeméten 78,8 százalék a kiépítetlen úthálózat aránya a teljes úthálózaton belül.
A kistelepüléseken ennél sokkal rosszabb a helyzet. Az adatok szerint csaknem 30 olyan falu van Magyarországon, ahol egyáltalán nincs aszfaltozott önkormányzati út, és 250 körül van azon kistelepülések száma, ahol a kiépítetlen utak aránya 95 százalékos, vagy annál magasabb. Van viszont 45 olyan település, ahol 5 százalék alatti a kiépítetlen utak aránya.
Az OTP Lakástakarék közleménye szerint a rossz állapotú közutak jelentős aránya gátolhatja a települések fejlődését, a munkahelyteremtést és nehezíti a lakók életminőségének javulását. A szükséges beruházások megvalósítása, a finanszírozás előteremtése azonban sok esetben nagy kihívás az önkormányzatoknak.
MTI