4p

Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből Maroslelénél. Korábban az M6-os két hónapja átadott Dunaújváros-Szekszárd szakaszán omlott be a leállósáv, az M1-esen hatalmas lyuk bénította meg a közlekedést, a 47-es főút egyik, szintén a közelmúltban elkészült részén pedig néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés. A kivitelezők az extrém időjárással magyarázzák a történteket, egyes szakértők szerint viszont a gyenge minőségű, félmegoldásokkal terhelt munka miatt omladoznak útjaink. Mfor.hu háttér.

Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből a Hódmezővásárhely közelében lévő Maroslelénél a szerdai felhőszakadás idején, írta a pénteki Délmagyarország. A pálya rézsűje és alapja megcsúszott, a leállósáv töltése pedig beomlott az átereszre.

Sztrádaépítés félmegoldásokkal

A leszakadt töltés valószínűleg eltorlaszolta a víz útját, ezért a Sásos éri csatorna vize a felhőszakadás után rázúdult Maroslelére, néhány utcát elöntött, és majdnem a házakba is befolyt. Végül átvágták a csatorna oldalát, így irányították a vizet egy másik átereszhez.

Balla Iván, a Tisza-Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat igazgatója első helyen a szélsőséges időjárást tette felelőssé a történtekért. Megjegyezte azonban azt is: nem lett volna szabad, hogy a sztrádaépítés idején félmegoldások szülessenek, és előrelátó tervezéssel időben meg kellett volna építeni a vízelvezető árkokat. Az is lehet, hogy már egy jó ideje megindult a töltés, csak nem figyeltek oda eléggé, magyarázta a szakember a megyei napilapnak. 

Omlás az M6-oson: vizsgálat indul

Szintén útomlás történt a múlt vasárnapi felhőszakadás idején az M6-oson: az autópálya két hónapja átadott Dunaújváros-Szekszárd szakaszán Tengelicnél mintegy 30 méter hosszan omlott be a leállósáv, a vízelvezető-rendszer pedig megrongálódott.

Az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. azzal védekezett, hogy a rendkívüli időjárás okozta a bajt. A cég utalt arra, hogy a hatósági bejárások és műszaki átadás-átvétel során a projekt független mérnöke és a szakhatóságok átadásra alkalmasnak ítélték az utat, amelyet a megnyitás óta probléma nélkül használhattak az autósok.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) viszont némileg másként látja a történteket, és nem fogadja el a beomlást elháríthatatlan külső oknak (vis maiornak). Ha így tett volna, a kormánynak kellene állnia a kijavítás néhány tízmillió forintos költségét. 

Völner Pál, a tárca frissen kinevezett államtitkára arra is felhívta a figyelmet: amikor arról esett szó, hogy a magyar autópályák miért drágák, akkor az építők mindig a kiemelt műszaki tartalmat hangsúlyozták. Miért csak az a 30 méteres szakasz szakadt le? - tette fel a kérdést az államtitkár, majd megjegyezte, hogy a német autópályákon nem okoz gondot az esőzés.

A tárca a kiviteli terveket, a kivitelezést és a műszaki ellenőr munkáját is meg fogja vizsgálni, és - az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.-vel kötött szerződésen túl - valamennyi ppp-szerződést felülvizsgálja.

Ezek után a vállalat annyit közölt, hogy helyreállítja a autópálya vihar miatt károsodott szakaszát, és megelőlegezi a költségeket, az elszámolást viszont a biztosítási és egyéb szerződések alapján képzeli el.

Lyuk az M1-esen

Május 19-én, szerdán az M1-es autópálya Budapestről Győr felé vezető sávja szakadt be Bőnynél, a 105-ös kilométerkőnél. Az úton hatalmas lyuk tátongott, hat autó összetört, személyi sérülést azonban nem jelentettek.

Az autópályát mindkét irányba le kellett zárni, ami közlekedési káoszt okozott. A forgalom Hegyeshalom felé péntek hajnalban indulhatott meg, a főváros felé pedig csak este nyitották meg az utat, miután sikerült betömni a lyukat.  

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerint a beszakadás oka, hogy a gyorsforgalmi út alól a szokatlanul csapadékos időjárás miatti árvíz több méter hosszan elmosta az alépítményt és a földet.

Két hónapos út aszfaltja repedezett meg

Márciusban - az M6-os említett szakszához hasonlóan - szintén egy frissen elkészült úttal adódtak problémák - pedig akkor nem uralkodott extrém időjárás az országban. A 47-es főút Kopáncs és Hódmezővásárhely közötti kibővített, januárban átadott szakaszán az út rézsűje az esőzések miatt kikopott, néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés, és az aszfalt is megrepedezett.

A Délmagyarországnak nyilatkozó szakértő akkor szintén minőségi problémára hívta fel a figyelmet: szerinte szakszerűtlenül és gyenge minőségben készült a földmű.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!