4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből Maroslelénél. Korábban az M6-os két hónapja átadott Dunaújváros-Szekszárd szakaszán omlott be a leállósáv, az M1-esen hatalmas lyuk bénította meg a közlekedést, a 47-es főút egyik, szintén a közelmúltban elkészült részén pedig néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés. A kivitelezők az extrém időjárással magyarázzák a történteket, egyes szakértők szerint viszont a gyenge minőségű, félmegoldásokkal terhelt munka miatt omladoznak útjaink. Mfor.hu háttér.

Leszakadt egy darab az épülő M43-as sztráda leállósávjának töltéséből a Hódmezővásárhely közelében lévő Maroslelénél a szerdai felhőszakadás idején, írta a pénteki Délmagyarország. A pálya rézsűje és alapja megcsúszott, a leállósáv töltése pedig beomlott az átereszre.

Sztrádaépítés félmegoldásokkal

A leszakadt töltés valószínűleg eltorlaszolta a víz útját, ezért a Sásos éri csatorna vize a felhőszakadás után rázúdult Maroslelére, néhány utcát elöntött, és majdnem a házakba is befolyt. Végül átvágták a csatorna oldalát, így irányították a vizet egy másik átereszhez.

Balla Iván, a Tisza-Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat igazgatója első helyen a szélsőséges időjárást tette felelőssé a történtekért. Megjegyezte azonban azt is: nem lett volna szabad, hogy a sztrádaépítés idején félmegoldások szülessenek, és előrelátó tervezéssel időben meg kellett volna építeni a vízelvezető árkokat. Az is lehet, hogy már egy jó ideje megindult a töltés, csak nem figyeltek oda eléggé, magyarázta a szakember a megyei napilapnak. 

Omlás az M6-oson: vizsgálat indul

Szintén útomlás történt a múlt vasárnapi felhőszakadás idején az M6-oson: az autópálya két hónapja átadott Dunaújváros-Szekszárd szakaszán Tengelicnél mintegy 30 méter hosszan omlott be a leállósáv, a vízelvezető-rendszer pedig megrongálódott.

Az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. azzal védekezett, hogy a rendkívüli időjárás okozta a bajt. A cég utalt arra, hogy a hatósági bejárások és műszaki átadás-átvétel során a projekt független mérnöke és a szakhatóságok átadásra alkalmasnak ítélték az utat, amelyet a megnyitás óta probléma nélkül használhattak az autósok.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) viszont némileg másként látja a történteket, és nem fogadja el a beomlást elháríthatatlan külső oknak (vis maiornak). Ha így tett volna, a kormánynak kellene állnia a kijavítás néhány tízmillió forintos költségét. 

Völner Pál, a tárca frissen kinevezett államtitkára arra is felhívta a figyelmet: amikor arról esett szó, hogy a magyar autópályák miért drágák, akkor az építők mindig a kiemelt műszaki tartalmat hangsúlyozták. Miért csak az a 30 méteres szakasz szakadt le? - tette fel a kérdést az államtitkár, majd megjegyezte, hogy a német autópályákon nem okoz gondot az esőzés.

A tárca a kiviteli terveket, a kivitelezést és a műszaki ellenőr munkáját is meg fogja vizsgálni, és - az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.-vel kötött szerződésen túl - valamennyi ppp-szerződést felülvizsgálja.

Ezek után a vállalat annyit közölt, hogy helyreállítja a autópálya vihar miatt károsodott szakaszát, és megelőlegezi a költségeket, az elszámolást viszont a biztosítási és egyéb szerződések alapján képzeli el.

Lyuk az M1-esen

Május 19-én, szerdán az M1-es autópálya Budapestről Győr felé vezető sávja szakadt be Bőnynél, a 105-ös kilométerkőnél. Az úton hatalmas lyuk tátongott, hat autó összetört, személyi sérülést azonban nem jelentettek.

Az autópályát mindkét irányba le kellett zárni, ami közlekedési káoszt okozott. A forgalom Hegyeshalom felé péntek hajnalban indulhatott meg, a főváros felé pedig csak este nyitották meg az utat, miután sikerült betömni a lyukat.  

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerint a beszakadás oka, hogy a gyorsforgalmi út alól a szokatlanul csapadékos időjárás miatti árvíz több méter hosszan elmosta az alépítményt és a földet.

Két hónapos út aszfaltja repedezett meg

Márciusban - az M6-os említett szakszához hasonlóan - szintén egy frissen elkészült úttal adódtak problémák - pedig akkor nem uralkodott extrém időjárás az országban. A 47-es főút Kopáncs és Hódmezővásárhely közötti kibővített, januárban átadott szakaszán az út rézsűje az esőzések miatt kikopott, néhol már az aszfalt széléig eltűnt a töltés, és az aszfalt is megrepedezett.

A Délmagyarországnak nyilatkozó szakértő akkor szintén minőségi problémára hívta fel a figyelmet: szerinte szakszerűtlenül és gyenge minőségben készült a földmű.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!