A kínai sajtóban megjelent részletes összefoglalóból kiderül: bár nemzeti csapatával Kína nem jutott el Brazíliába, a világbajnokság kellékein keresztül igenis komoly szerepet vállal a sikerben.
Így például a Brazucát, a vb labdáját az adidasszal együttműködő sencseni Longway vállalat fejlesztette ki, amelynek szakemberei az azonos súlyú és formájú labdák pattanóképességét is javították.
Kínai gyárakban készülnek a világbajnokság kabalafiguráinak milliói is: a Fuleco nevű háromöves tatu plüssjeinek 20 centistől két méteresig nyúló változatát a keleti part üzemei már 2013 óta folyamatosan gyártják. A Fuleco készítéséért felelős hangcsoui Kayford Holdings a kabalán túl a háromdimenziós figurák, kulcstartók és egyéb kiegészítők gyártási jogának is hivatalos tulajdonosa.
Szintén a keleti part gyáraiból került ki a vb helyszínén értékesülő több tíz millió nemzeti zászló, köztük nemcsak a brazil, de a résztvevő többi országé is. A sálak, színes parókák nagy része is a kínai gyártóktól érkezik.
A caxirolát - amely golyókkal megtöltött plasztik kosárka, s a vb hivatalos "hangszere" - szintén Kínában gyártják, sőt a Hszinhua hírügynökség szerint a világ összes caxirolájának 90 százaléka a kelet-kínai Jivu városából kerül a piacokra.
A vb nyolc legnagyobb szponzorának egyike a Jingli Solar napenergiai cég, mely a mérkőzésnek helyt adó városokban felszerelt paneljeivel járult hozzá a sikerhez. A stadionok LED-kijelzőinek egy része szintén kínai: azok gyártási jogát a sencseni Aoto Electronics vállalat nyerte el egy 7 millió jüanos (250 millió forint) pályázaton.
MTI