Az ajánlati összefogás ismertetett részletei szerint együtt 700 millió eurót fektetnének az Opelbe, az ügylet létrejötte esetén a Magna az Opel 20 százalékát, a Sberbank 35 százalékát kapná, míg az anyavállalat, a General Motors 35 százalékot tarthatna meg, és az Opel alkalmazottaié lenne a maradék 10 százalék.
Ugyanakkor a Magna - a Der Spiegel értesülései szerint - a 4,5 milliárd eurós állami kezességvállaláson túlmenően - az is követeli, hogy az Opel dolgozóinak munkáltatói nyugdíjterheit legalább 3 milliárd euró értékben vegyék át. Ez ügyben a Magna az anyavállalat General Motorsszal, a német szövetségi kormánnyal és a nyugdíjbiztosítással is együttműködne.
Szombati közlés szerint ugyanakkor a FIAT is javított ajánlatán, bár ebből kevés szivárgott ki, csupán annyit tudni, hogy a kockázatmegosztás és a tőkehozzájárulás kérdésében mozdult el jelentősebben az olasz autógyártó álláspontja.
A FIAT eredeti ajánlata azért is állt távol az elképzelésektől, mert több mint 10 ezer fős elbocsátással járt volna. Ezt most állítólag a tízezer alá szorították, bár konkrét számok nincsenek. Ugyanakkor a FIAT vezérigazgatója szerint cége jobban ismeri az európai piacot.
Az Opelért folyó versenyben az osztrák-kanadai Magna esélyei a legjobbak - közölte pénteken a hesseni miniszterelnök, Roland Koch a Deutschlandfunk rádióban még pénteken. Az Opel alkalmazottainak, illetve üzemi tanácsi vezetőinek körében értesülések szerint a FIAT-tal szemben jóval nagyobb a bizalom a Magna iránt és a Magnát az Opel és a GM vezetése is favorizálja. A Magna terve minden német Opel telephelyet megtartana, és a négy németüzemben összesen csak 2500-2600 munkahely leépítését irányozza elő.
Három befektető nyújtott be pályázatot az Opel megvételére, illetve befektetési szándékkal. A szerdai határidőre az olaszországi FIAT gyár, az osztrák-kanadai Magna beszállító és alkatrészgyártó vállalat, illetve az amerikai Ripplewood Holdings (RHJI) pénzügyi befektető csoport nyújtott be ajánlatot.
Az RHJI szándékairól továbbra is keveset tudni, nem fedte fel ajánlata részleteit. A New York-i székhelyű holdingot 2004-ben alapította Timothy Collins, aki a cég részvényeinek 15,2 százalékát birtokolja, illetve vezeti a vállalat befektetési és stratégiai bizottságát. Az RHJI-nak a múltban voltak komoly befektetései Japánban, a vállalat autóalkatrészekre összpontosította tevékenységét. A vállalat vezérigazgatója Leonhard Fischer, aki járatos a német politikában, amit esetleg hasznosítani tud az Opel-ügyletben.
A legesélyesebb Magna International világszerte 74 ezer főt foglalkoztat, 240 termelőhelyen. Tavalyi bevétele 23,7 milliárd dollárt ért el, és ezzel világszerte a legnagyobb járműipari beszállító. Tavalyi adózott eredménye több mint 70 millió dollár volt.
MTI/Menedzsment Fórum