Üres benzineskannák csapkodásával, a reflektorok villogtatásával tüntettek Oroszország több nagyvárosában az autósok a magas benzinárak miatt. A városközpontokon keresztülhajtó gépjármű-tulajdonosok azt követelték, hogy a kormány csökkentse hetvenről negyven százalékra a benzin adóját, mert ily módon literenként 15 rubelre csökkenhetne az üzemanyag ára.
Az idegesség azért is mutatkozhatott meg ilyen látványosan, mert a világ második számú olajexportőr országának számító Oroszországban tavaly év végéig alig észrevehetően drágult a benzin, akkor 20 rubel körül volt literje. Azóta viszont az áremelés meggyorsult, jelenleg a kutaknál 25 rubel (164 forint) felé közelítenek az árak.
A britek kedden vonulnak az utcára
Oroszország hazai összterméke tavalyra 1,3 billió dollárra nőtt az 1999-es, kevesebb mint 200 milliárdról: ebben a hazai erőfeszítéseken kívül az exportált energiahordozók nemzetközi drágulása is nagy szerepet játszott. Az orosz kormány célja, hogy a hazai energiaárak hosszú távon hasonuljanak a világpiaci árakhoz.
A brit fuvarozók még csak bejelentették, hogy tüntetni fognak: a The Sunday Telegraph hétvégi beszámolójában az olvasható, hogy minden idők legnagyobb tiltakozó megmozdulását tervezik London utcáin a brit teherautósok. A keddre meghirdetett fővárosi forgalomlassító demonstráción akár ezer kamion is részt vehet. A teherautók konvojokban, lassan fognak keresztülhajtani a legforgalmasabb londoni belvárosi negyedeken, és a fuvarozók küldöttsége petíciót nyújt át a Downing Street-i kormányfői hivatalban. Ebben azonnali üzemanyagadó-visszatérítést követelnek a közúti szállító cégeknek.
A Transaction 2007 nevű szervező csoport szerint egy átlagos nyergesvontató heti üzemanyagköltsége most már eléri az ezer fontot (több mint 300 ezer forint), ami miatt kis és közepes fuvarozó cégek százai mennek tönkre. A példátlanul magas és folyamatosan emelkedő üzemanyagárak nemcsak a kamionosokat sújtják. A benzin és a gázolaj kiskereskedelmi ára már rég és jóval túlhaladta a korábban elképzelhetetlen szintnek tartott literenkénti egy fontot. A benzin országos átlagára jelenleg 1,1398, a dízelé 1,2635 font (350, illetve 390 forint), de sok benzinkútnál 1,30-1,40 font körüli árakat is kiírtak már.
Kelet-európai megoldás
A brit kamionosok indulatait az is tüzeli, hogy a hazai piacot mindinkább eluralják a külföldről, olcsó üzemanyaggal telitöltve érkező kamionok, ráadásul az Európai Parlament épp a minap jelentette be, hogy nyomást fog gyakorolni a brit közúti fuvarozói piac még szélesebbre nyitása végett a külföldi verseny előtt. Brit lapok szerint kelet-európai kamionosok már most alaposan kihasználják a hazai és az egeket verdeső brit dízelüzemanyag-árak tetemes különbségét, teherautójuk tankjából féláron értékesítve a gázolajat az érdeklődő brit autósoknak.
Az egyesült Királyságban politikai támogatói is akadnak a tiltakozóknak, méghozzá a kormányoldalról: a Munkáspárt néhány képviselője is azonnali adócsökkentést, illetve a tervezett adóemelések elhalasztását követeli.
Múlt héten itthon is drágult a benzin és a gázolaj ára. A magyar elemzők elsősorban az inflációs célok miatt aggódnak: a benzin árának emelkedése szinte minden termékre hatással van, így az inflációt is jelentősen befolyásolja. "Jelenleg az üzemanyag súlya 5,4 százalékos a fogyasztói árindexben Magyarországon, azaz mondjuk egy tíz százalékos áremelkedés 0,5 százalékkal emeli meg az inflációt közvetlenül. Emellett komoly közvetett hatásai is vannak, mert szinte minden iparágban tényező a benzin ára" - mondta el az mfor.hu-nak Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő befektetési vezetője.