Az internetes tartalomszolgáltatás előfizetéses modelljét nem csak az olvasók utasítják el. Barry Parr média tanácsadó az IDC e-kereskedelmi kutatásainak vezetőjeként, a News.com társalapítójaként, illetve az első on-line napilap, az San Jose Mercury News egyik létrehozójaként kívülről-belülről megismerhette az on-line "lapkiadás" problémáit.
Parr szerint az ingyenes média egyáltalán nem új keletű találmány, hiszen például a kereskedelmi televíziós programokért sem fizetünk, azok a reklámokból tartják el magukat. (Az előfizetési díjat a műsorszóró vállalatnak fizetjük.) A web gazdasági sajátosságaiból egyenesen az következik, hogy több pénz rejlik az ingyenes, mint a fizetős tartalomban. Ahhoz azonban, hogy ezt ki lehessen aknázni, a kiadóknak át kell alakítani költségstruktúrájukat.
Az on-line kiadványok fix költségei (szerver, szerzők, szerkesztők) viszonylag magasak. (A nyomtatott lapok internetes változatánál ezt csökkenti, hogy az információszerzés, az írás és a szerkesztés költségei az off-line újság bevételeiből már megtérültek.) A terjesztés költségei viszont alacsonyak, a publikált oldalak, illetve az olvasók számától alig függenek. Minél több helyre jut el az on-line újság, annál alacsonyabbak az egy olvasóra eső költségek. Az előfizetés bevezetésekor az olvasók száma radikálisan visszaesik, a költségek viszont változatlanok maradnak.
Parr szerint több időre van szükség ahhoz, hogy kialakulhasson az on-line tartalomszolgáltatás működő modellje. Ennek szerves része az on-line hirdetési piac stabilizálódása is. Vélemény szerint azok a magántulajdonban levő, vagy szorosan kézben tartott tartalomszolgáltatók számíthatnak sikerre, amelyek képesek alacsonyan tartani az egy oldalletöltésre (page view) eső fix költségeiket. Rajtuk kívül még a pályán maradhatnak a nagyon speciális célközönségre fókuszáló, ezért a hirdetőktől sok pénzt beszedni képes kis kiadványok. A köztük elhelyezkedő közepeseknek hosszútávon nincsenek esélyeik.
Úgy tűnik , a kiadók máshogy gondolják...
Pénzért vett gyönyör
A hirdetési bevételekre alapozott internetes tartalomszolgáltatás az előzetes várakozásoknál gyengébben teljesít. Kérdés azonban, hogy megoldást hoz-e az előfizetés bevezetése?