4p

Milliók ütik az interaktív televíziós játékokat készítő vállalkozások és a műsorokat sugárzó tévécsatornák markát - még a GVH-nak tett vállalások mellett is. A megfelelő tájékoztatás ugyanis egyáltalán nem rettenti el a játékra és pénzre áhítozókat. Mfor.hu háttér.

Nem akar nyerni? (Mfor-montázs)

Kiegyezett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa az interaktív televíziós játékokat készítő vállalkozásokkal és a műsorokat sugárzó tévécsatornákkal.

Minden megy tovább

Előbbiek vállalták, hogy a jövőben megfelelő módon tájékoztatják a fogyasztókat, így a hivatal nem szabott ki bírságot az ügyben, és jogsértést sem állapított meg. Mire a döntés megszületett, az adók egy része már az új rendszer szerint sugározta betelefonálós műsorát, azaz a képernyőn, futószövegben közlik, hogy "a telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást", míg a telefonhívás bruttó díját olvasható betűméretben jelenítik meg. Ezzel az ügyet a hivatal lezártnak tekinti, így a fogyasztók a jövőben legálisan önthetik pénzüket a tévécsatornák, a műsorgyártók és a telefontársaságok zsebébe.

Hogy mi játszódhatott le azoknak a fejében, akik a GVH-nál bejelentést tettek a játékokkal kapcsolatban, azt csak sejthetjük. Hogyha példát kívántak statuálni, netán azt szerették volna elérni, hogy a jövőben kevesebben nézzék az ilyen típusú műsorokat, a betelefonálástól pedig végképp menjen el a kedvük, az valószínűsíthetően nem sikerült.

Az egyetlen adó, amely a GVH-döntéssel szinte egy időben adott ki nyilatkozatot a betelefonálós játéka megszüntetéséről, a Spektrum Televízió volt. Az ismeretterjesztő csatorna Telefortunája nem aratott osztatlan sikert, népszerűtlenségre hivatkozva szeptember 15-től nem szerepel a programok között.

Töretlen népszerűség


Az RTL Klub, a TV2 és az ATV viszont továbbra is sugározza műsorait. A csatornák érthető okokból a kora délutáni "holtidőt" töltik ki a pénzesővel kecsegtető játékokkal. Így szinte egyszerre zajlik az RTL "0691-33-44-55", a TV2 "Észbontó" és az ATV "Többet ésszel! – Játszma" című vetélkedője, amelyek nézőtábora a verdikt ellenére sem csökkent.

Az AGB Nielsen ugyan az ATV-t ebben a műsorsávban nem, csak az estiben méri, a két kereskedelmi csatorna adatait szemlélve feltételezhetjük, hogy érdemi változást ott sem hozott a szigorúbb szabályozás.


Május közepétől - köszönhetően a szabadságolásoknak is - felfutott a nézettség, holott a TV2 már nyár közepe óta a vállalás szerinti formában sugározza a műsort. Így a tudatos, megfelelően tájékoztatott fogyasztó akár le is tehetett volna arról, hogy a játékot nézi, vagy betelefonál, hiszen tisztában volt vele, hogy kicsi az esély a nyerésre. De nem, mi nyerni szeretnénk minden áron.

Szeptemberre vonatkozóan még csak 17-ig vannak adatai az AGB-nek, de már így is jól látszik, hogy továbbra sem lankad a játékkedv. Ezért számolni kezdtünk, mennyit hozhat a három szereplő (tévéadó, műsorgyártó, telefontársaság) konyhájára egy műsor.

Mekkora a betelefonálós piac?

Az ATV-n bruttó 288, az RTL Klubon és a TV2-n bruttó 300 forintért játszhatunk. Ha a nézettségi statisztikák március-augusztus közötti időszakos átlagát vesszük, és azzal számolunk, hogy a képernyő előtt ülők csupán tíz százaléka ragadott telefont, akkor a TV2-n futó műsor percenként bruttó 765 ezres, míg az RTL Klubon sugárzott bruttó 1,2 millió forintos forgalmat termelt.

Tovább is számolhatnánk, hiszen a műsorok terjedelme meghaladja a fél órát, sőt az ATV-s verzió több mint két órás (igaz, itt a nézettség is alacsonyabb), de felesleges. Az már ennyiből is látszik, hogy milliárdos üzletről van szó, amellyel minden üzleti szereplő jól jár.

Arról természetesen a három fél egyike sem kíván nyilatkozni, hogy konkrétan mennyi pénz is üti a markukat a nyerés után sóvárgók jóvoltából, s erre vonatkozó adatot a GVH sem közölt. A vizsgálathoz ugyan készültek a hazai piacra vonatkozó becslések, ám - ahogy a hivataltól megtudtuk - ezeket üzleti titokként kezelik.

S hogy külföldön sem jobb a helyzet, azt az is bizonyítja, hogy szakértők a teljes piac méretét globális szinten meglehetősen tágan, 2-8 milliárd dollárra becsülik. Az Index információi szerint egyedül az InteracTV - amely az egyik legnagyobb hazai és külföldi gyártónak számít - havonta több mint egymillió dollárt oszt ki a játékok nyerteseinek. A forgalom természetesen ennek a többszöröse.

A brit Chanel 4 csatorna nemrégiben vallotta be, hogy olyan nézők hívásaiból, akiknek esélyük sem volt a nyerésre, 2,2 millió font bevétele származott, éves szinten pedig 8-9 milliós bevétellel számoltak a betelefonálásokból. Az ITV játékával a BBC pedig mintegy tízmillió fontot zsebelt be.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!