Kiegyezett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa az interaktív televíziós játékokat készítő vállalkozásokkal és a műsorokat sugárzó tévécsatornákkal.
Minden megy tovább
Előbbiek vállalták, hogy a jövőben megfelelő módon tájékoztatják a fogyasztókat, így a hivatal nem szabott ki bírságot az ügyben, és jogsértést sem állapított meg. Mire a döntés megszületett, az adók egy része már az új rendszer szerint sugározta betelefonálós műsorát, azaz a képernyőn, futószövegben közlik, hogy "a telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást", míg a telefonhívás bruttó díját olvasható betűméretben jelenítik meg. Ezzel az ügyet a hivatal lezártnak tekinti, így a fogyasztók a jövőben legálisan önthetik pénzüket a tévécsatornák, a műsorgyártók és a telefontársaságok zsebébe.
Hogy mi játszódhatott le azoknak a fejében, akik a GVH-nál bejelentést tettek a játékokkal kapcsolatban, azt csak sejthetjük. Hogyha példát kívántak statuálni, netán azt szerették volna elérni, hogy a jövőben kevesebben nézzék az ilyen típusú műsorokat, a betelefonálástól pedig végképp menjen el a kedvük, az valószínűsíthetően nem sikerült.
Az egyetlen adó, amely a GVH-döntéssel szinte egy időben adott ki nyilatkozatot a betelefonálós játéka megszüntetéséről, a Spektrum Televízió volt. Az ismeretterjesztő csatorna Telefortunája nem aratott osztatlan sikert, népszerűtlenségre hivatkozva szeptember 15-től nem szerepel a programok között.
Töretlen népszerűség
Az RTL Klub, a TV2 és az ATV viszont továbbra is sugározza műsorait. A csatornák érthető okokból a kora délutáni "holtidőt" töltik ki a pénzesővel kecsegtető játékokkal. Így szinte egyszerre zajlik az RTL "0691-33-44-55", a TV2 "Észbontó" és az ATV "Többet ésszel! – Játszma" című vetélkedője, amelyek nézőtábora a verdikt ellenére sem csökkent.
Az AGB Nielsen ugyan az ATV-t ebben a műsorsávban nem, csak az estiben méri, a két kereskedelmi csatorna adatait szemlélve feltételezhetjük, hogy érdemi változást ott sem hozott a szigorúbb szabályozás.
Május közepétől - köszönhetően a szabadságolásoknak is - felfutott a nézettség, holott a TV2 már nyár közepe óta a vállalás szerinti formában sugározza a műsort. Így a tudatos, megfelelően tájékoztatott fogyasztó akár le is tehetett volna arról, hogy a játékot nézi, vagy betelefonál, hiszen tisztában volt vele, hogy kicsi az esély a nyerésre. De nem, mi nyerni szeretnénk minden áron.
Szeptemberre vonatkozóan még csak 17-ig vannak adatai az AGB-nek, de már így is jól látszik, hogy továbbra sem lankad a játékkedv. Ezért számolni kezdtünk, mennyit hozhat a három szereplő (tévéadó, műsorgyártó, telefontársaság) konyhájára egy műsor.
Mekkora a betelefonálós piac?
Az ATV-n bruttó 288, az RTL Klubon és a TV2-n bruttó 300 forintért játszhatunk. Ha a nézettségi statisztikák március-augusztus közötti időszakos átlagát vesszük, és azzal számolunk, hogy a képernyő előtt ülők csupán tíz százaléka ragadott telefont, akkor a TV2-n futó műsor percenként bruttó 765 ezres, míg az RTL Klubon sugárzott bruttó 1,2 millió forintos forgalmat termelt.
Tovább is számolhatnánk, hiszen a műsorok terjedelme meghaladja a fél órát, sőt az ATV-s verzió több mint két órás (igaz, itt a nézettség is alacsonyabb), de felesleges. Az már ennyiből is látszik, hogy milliárdos üzletről van szó, amellyel minden üzleti szereplő jól jár.
Arról természetesen a három fél egyike sem kíván nyilatkozni, hogy konkrétan mennyi pénz is üti a markukat a nyerés után sóvárgók jóvoltából, s erre vonatkozó adatot a GVH sem közölt. A vizsgálathoz ugyan készültek a hazai piacra vonatkozó becslések, ám - ahogy a hivataltól megtudtuk - ezeket üzleti titokként kezelik.
S hogy külföldön sem jobb a helyzet, azt az is bizonyítja, hogy szakértők a teljes piac méretét globális szinten meglehetősen tágan, 2-8 milliárd dollárra becsülik. Az Index információi szerint egyedül az InteracTV - amely az egyik legnagyobb hazai és külföldi gyártónak számít - havonta több mint egymillió dollárt oszt ki a játékok nyerteseinek. A forgalom természetesen ennek a többszöröse.
A brit Chanel 4 csatorna nemrégiben vallotta be, hogy olyan nézők hívásaiból, akiknek esélyük sem volt a nyerésre, 2,2 millió font bevétele származott, éves szinten pedig 8-9 milliós bevétellel számoltak a betelefonálásokból. Az ITV játékával a BBC pedig mintegy tízmillió fontot zsebelt be.
Istvánko Viktória