4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kényszerleszállást hajtott végre e hét elején Miamiban az amerikai Continental Airlines azon járata, amely a Karib-tenger felett került heves turbulenciákba. Harmincöt utas megsérült, négyen súlyosan. Idén meglehetősen rájár a rúd a légitársaságokra – június óta már három végzetes, összesen több mint 500 ember életét követelő légi szerencsétlenség történt. Statisztikák szerint egyébként 2008-ban még javult a helyzet utasbiztonság területén, legalábbis az egymillió utasra jutó halálos áldozatok számát tekintve.

Hétfőn ismét komoly bajba került egy légitársaság járata, igaz, ezúttal legalább a tragédiát sikerült elkerülni. Az amerikai Continental Airlines Rio de Janeiróból Texasba tartó Boeing 767-ese nagy vihart fogott ki a Karib-tenger felett, így végül kénytelen volt megszakítani útját, és Miamiban kényszerleszállást hajtott végre.        

Felrepültek a be nem csatolt utasok

A heves turbulenciákat az utasok sem úszták meg épen: a légitársaság közlése szerint 35-en szenvedtek el különböző zúzódásokat, 13 embert kórházba kellett szállítani, közülük négy ember állapota súlyos.

"Még soha nem láttam ilyen turbulenciákat, tényleg azt hittem, hogy ezt nem éljük túl" – mondta a CNN-nek egy utas, aki rendszeresen repül Brazília és az Egyesült Államok között. Közlése szerint az emberek attól féltek, hogy a vihar kárt tesz a repülőgépben; sokan üvöltöttek, aztán mintegy fél óráig hatalmas csend lett úrrá a fedélzeten. A gépnek egyébként a történtek után még egy órát kellett repülnie Miamiig.

Egy másik utas arról számolt be, hogy "a magukat be nem csatoló emberek felrepültek", és fejükkel, arcukkal betörték a gép műanyag borítású plafonját. Többüknek vérezni kezdett a feje, vágási sérüléseket szenvedtek, mások megúszták kék foltokkal, kisebb zúzódásokkal. Több utas azt állította, hogy a repülőgép személyzete nem figyelmeztette őket a turbulenciákra. 

Több mint ötszáz áldozat két hónap alatt 

Mint ismert, az idei nyár eddig sajnos meglehetősen eseménydús volt légikatasztrófák tekintetében. Az Air France Airbus A330-as gépének lezuhanása június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig július közepén zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt.

Az idei évről egyelőre még nem állnak rendelkezésre összesített statisztikák, de tavaly a szerencsétlenül járt  utasok számának tekintetében javult a helyzet. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint míg 2008-ban 0,13 halálos áldozat jutott egymillió utasra, addig 2007-ben még 0,23. Igaz, míg két évvel ezelőtt "csak" 100 balesetet regisztrált a légi közlekedésben a szervezet, addig tavaly már 109-et. Összességében 2008-ban 1,2 millió repülésre jutott egy baleset.

Az ex-szovjet államok a legveszélyesebbek

Az IATA 2008-as adatai szerint egyébként ilyen szempontból a legbiztonságosabb térség Észak-Ázsia, emellett Európa, Észak-Amerika és az ázsiai-óceániai térség is biztonságosnak számít, sőt még Afrika is jelentősen javult 2005-höz képest. A legrosszabb mutatókkal az egykori szovjet államok rendelkeznek, ahol 2008-ban a baleseti ráta nyolcszor magasabb volt, mint a globális átlag. 

2007-hez képest javulást jeleznek a légi közlekedésben történt baleseteket regisztráló Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) kimutatásai is. Ezek szerint tavaly a 2,5 milliárd légiutasból 598 lett szerencsétlenség áldozata – tavalyelőtt még 751-et tett ki ez a szám.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!