4p

Kényszerleszállást hajtott végre e hét elején Miamiban az amerikai Continental Airlines azon járata, amely a Karib-tenger felett került heves turbulenciákba. Harmincöt utas megsérült, négyen súlyosan. Idén meglehetősen rájár a rúd a légitársaságokra – június óta már három végzetes, összesen több mint 500 ember életét követelő légi szerencsétlenség történt. Statisztikák szerint egyébként 2008-ban még javult a helyzet utasbiztonság területén, legalábbis az egymillió utasra jutó halálos áldozatok számát tekintve.

Hétfőn ismét komoly bajba került egy légitársaság járata, igaz, ezúttal legalább a tragédiát sikerült elkerülni. Az amerikai Continental Airlines Rio de Janeiróból Texasba tartó Boeing 767-ese nagy vihart fogott ki a Karib-tenger felett, így végül kénytelen volt megszakítani útját, és Miamiban kényszerleszállást hajtott végre.        

Felrepültek a be nem csatolt utasok

A heves turbulenciákat az utasok sem úszták meg épen: a légitársaság közlése szerint 35-en szenvedtek el különböző zúzódásokat, 13 embert kórházba kellett szállítani, közülük négy ember állapota súlyos.

"Még soha nem láttam ilyen turbulenciákat, tényleg azt hittem, hogy ezt nem éljük túl" – mondta a CNN-nek egy utas, aki rendszeresen repül Brazília és az Egyesült Államok között. Közlése szerint az emberek attól féltek, hogy a vihar kárt tesz a repülőgépben; sokan üvöltöttek, aztán mintegy fél óráig hatalmas csend lett úrrá a fedélzeten. A gépnek egyébként a történtek után még egy órát kellett repülnie Miamiig.

Egy másik utas arról számolt be, hogy "a magukat be nem csatoló emberek felrepültek", és fejükkel, arcukkal betörték a gép műanyag borítású plafonját. Többüknek vérezni kezdett a feje, vágási sérüléseket szenvedtek, mások megúszták kék foltokkal, kisebb zúzódásokkal. Több utas azt állította, hogy a repülőgép személyzete nem figyelmeztette őket a turbulenciákra. 

Több mint ötszáz áldozat két hónap alatt 

Mint ismert, az idei nyár eddig sajnos meglehetősen eseménydús volt légikatasztrófák tekintetében. Az Air France Airbus A330-as gépének lezuhanása június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig július közepén zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt.

Az idei évről egyelőre még nem állnak rendelkezésre összesített statisztikák, de tavaly a szerencsétlenül járt  utasok számának tekintetében javult a helyzet. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint míg 2008-ban 0,13 halálos áldozat jutott egymillió utasra, addig 2007-ben még 0,23. Igaz, míg két évvel ezelőtt "csak" 100 balesetet regisztrált a légi közlekedésben a szervezet, addig tavaly már 109-et. Összességében 2008-ban 1,2 millió repülésre jutott egy baleset.

Az ex-szovjet államok a legveszélyesebbek

Az IATA 2008-as adatai szerint egyébként ilyen szempontból a legbiztonságosabb térség Észak-Ázsia, emellett Európa, Észak-Amerika és az ázsiai-óceániai térség is biztonságosnak számít, sőt még Afrika is jelentősen javult 2005-höz képest. A legrosszabb mutatókkal az egykori szovjet államok rendelkeznek, ahol 2008-ban a baleseti ráta nyolcszor magasabb volt, mint a globális átlag. 

2007-hez képest javulást jeleznek a légi közlekedésben történt baleseteket regisztráló Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) kimutatásai is. Ezek szerint tavaly a 2,5 milliárd légiutasból 598 lett szerencsétlenség áldozata – tavalyelőtt még 751-et tett ki ez a szám.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!