Hétfőn ismét komoly bajba került egy légitársaság járata, igaz, ezúttal legalább a tragédiát sikerült elkerülni. Az amerikai Continental Airlines Rio de Janeiróból Texasba tartó Boeing 767-ese nagy vihart fogott ki a Karib-tenger felett, így végül kénytelen volt megszakítani útját, és Miamiban kényszerleszállást hajtott végre.
Felrepültek a be nem csatolt utasok
A heves turbulenciákat az utasok sem úszták meg épen: a légitársaság közlése szerint 35-en szenvedtek el különböző zúzódásokat, 13 embert kórházba kellett szállítani, közülük négy ember állapota súlyos.
"Még soha nem láttam ilyen turbulenciákat, tényleg azt hittem, hogy ezt nem éljük túl" – mondta a CNN-nek egy utas, aki rendszeresen repül Brazília és az Egyesült Államok között. Közlése szerint az emberek attól féltek, hogy a vihar kárt tesz a repülőgépben; sokan üvöltöttek, aztán mintegy fél óráig hatalmas csend lett úrrá a fedélzeten. A gépnek egyébként a történtek után még egy órát kellett repülnie Miamiig.
Egy másik utas arról számolt be, hogy "a magukat be nem csatoló emberek felrepültek", és fejükkel, arcukkal betörték a gép műanyag borítású plafonját. Többüknek vérezni kezdett a feje, vágási sérüléseket szenvedtek, mások megúszták kék foltokkal, kisebb zúzódásokkal. Több utas azt állította, hogy a repülőgép személyzete nem figyelmeztette őket a turbulenciákra.
Több mint ötszáz áldozat két hónap alatt
Mint ismert, az idei nyár eddig sajnos meglehetősen eseménydús volt légikatasztrófák tekintetében. Az Air France Airbus A330-as gépének lezuhanása június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig július közepén zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt.
Az idei évről egyelőre még nem állnak rendelkezésre összesített statisztikák, de tavaly a szerencsétlenül járt utasok számának tekintetében javult a helyzet. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint míg 2008-ban 0,13 halálos áldozat jutott egymillió utasra, addig 2007-ben még 0,23. Igaz, míg két évvel ezelőtt "csak" 100 balesetet regisztrált a légi közlekedésben a szervezet, addig tavaly már 109-et. Összességében 2008-ban 1,2 millió repülésre jutott egy baleset.
Az ex-szovjet államok a legveszélyesebbek
Az IATA 2008-as adatai szerint egyébként ilyen szempontból a legbiztonságosabb térség Észak-Ázsia, emellett Európa, Észak-Amerika és az ázsiai-óceániai térség is biztonságosnak számít, sőt még Afrika is jelentősen javult 2005-höz képest. A legrosszabb mutatókkal az egykori szovjet államok rendelkeznek, ahol 2008-ban a baleseti ráta nyolcszor magasabb volt, mint a globális átlag.
2007-hez képest javulást jeleznek a légi közlekedésben történt baleseteket regisztráló Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC) kimutatásai is. Ezek szerint tavaly a 2,5 milliárd légiutasból 598 lett szerencsétlenség áldozata – tavalyelőtt még 751-et tett ki ez a szám.
W. B.
Menedzsment Fórum