Törökország igen hosszas kapacitálás után, korábbi feltételeit váratlanul feladva, október végén Milánóban átadta az orosz félnek a Déli Áramlat gázvezeték Törökországon áthaladó részének építésére vonatkozó engedélyeket. Az orosz sajtó szerint Ankara annak fejében szállt be a Déli Áramlatba, hogy Oroszország részt vesz a Samsun-Ceyhan kőolajvezeték építésében. Az orosz részvétel létfontosságú, mert e nélkül nincs kőolaj a vezetékhez, amely Törökország Fekete-tengeri és Földközi-tengeri partvidékét köti össze, tehermentesítve a zsúfolt vízi utakat. Moszkva egyelőre arra hivatkozik, hogy a vezeték nem lesz gazdaságos, mivel a hajók igen olcsón szállítják a kőolajat.
A Samsun-Ceyhan vezetékben való orosz részvétel a Kommerszant szerint attól függ, hogy Ankara hogyan dönt a Déli Áramlat török felségvizeken való átvezetéséről. A lap úgy tudja, az orosz fél diplomáciai csatornákon már megküldte a Fekete-tenger fenekén végzett vizsgálatok eredményét Törökországnak, hogy az ki tudja jelölni a Déli Áramlat nyomvonalát.
Putyin azt szeretné elérni, hogy a Kaukázuson túli területek és Közép-Ázsia európai gázexportja teljes egészében a Déli áramlaton és ne a konkurens Nabucco vezetéken haladjon át. Ankara viszont azon van, hogy ellenőrzése alá vonja az Európába irányuló energiahordozó-szállításokat, s az eszközt ehhez abban látja, hogy területén vezeti át a lehető legtöbb vezetéket.
Emellett nem csak tranzitország, hanem eladó is akar lenni, s hétfőn hosszas tárgyalások után szerződést írtak alá, amely szerint Törökország gázt vásárolhat Azerbajdzsán legnagyobb, Sah-Deniz-II lelőhelyéről, hogy azt Európába adja el a Nabucco vezeték segítségével. Ilham Aliyev azeri elnök hétfői közlése szerint a szállítandó gáz mennyisége elérheti az évi 9-16 milliárd köbmétert. Közben folynak a tárgyalások Azerbajdzsán és Türkmenisztán csatlakozásáról a Nabucco vezetékhez.
"Ilyen háttér előtt Moszkva erőfeszítései a Déli Áramlat előmozdítására nem tűnnek túl meggyőzőnek. Az EU-hoz való csatakozásra számító Ankarának sokkal kifizetődőbb a Nabucco támogatása, annál is inkább, mert ez jelentős szerephez juttatja az európai gáz egyik fő elosztójaként. Amennyiben Törökország végül a Déli Áramlat ellen dönt, Moszkva kénytelen lesz Canossát járni Ukrajnánál, amelynek elkerülése a Déli és az Északi Áramlat vezetékek egyik fő célja, s amellyel a Gazprom mindeddig nem tudott megállapodni, akárcsak Fehéroroszországgal sem" - írta a lap külön kommentárjában.
MTI/Menedzsment Fórum