Az Airbus vezetője a Wall Street Journal Europe hétvégi számában úgy nyilatkozott, hogy a támogatás esetében nem szükségről, vagy "szegénységről" van szó, hanem a riválisok egyenlő kezeléséről. Ezzel Gustav Humbert a Boeing 787-eshez adott amerikai szubvencióra utalt.
[ajanlo=538][igazitas=right/]A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) a mexikói Mateo Diego-Fernandezt nevezte ki közvetítőnek az Airbus-Boeing szubvenciós vitában. Diego-Fernandeznek - aki Mexikó WTO-képviselőhelyettese - hatvan nap áll rendelkezésére az információgyűjtésre.
Május végén az amerikai kormány kifogásolta az Airbus esetleges állami támogatásának az ügyét. Rob Portman amerikai kereskedelmi főmegbízott akkor bejelentette: az Egyesült Államokat az aggasztja, hogy az Európai Unió 1,4 milliárd euró támogatásban akarja részesíteni az új Airbus A350-est, ami vetélytársa lenne az új Boeing 787-esnek.
Röviddel ezután az Európai Unió ellenpanaszt nyújtott be a Boeing konszern ellen a WTO-nál, azzal vádolva az amerikai céget, hogy az törvénytelenül jut állami támogatáshoz. EU adatok szerint a Boeing 1992 óta mintegy 29 milliárd dollár közvetett és közvetlen támogatást kapott - írta az MTI.
Néhány nappal ezelőtt Budapesten járt Christian Scherer. Az Airbus alelnöke az mfor.hu-nak adott exkluzív interjúban elmondta: jelenleg is folynak a tárgyalások az Egyesült Államok és az EU vezető illetékesei között. "Az EU és az USA 1992-ben aláírt egy kétoldalú szerződést speciálisan a civil légiközlekedésre vonatkoztatva. Ehhez cégünk szigorúan tartotta magát, az amerikaiak viszont továbbra is átláthatatlan szubvenciókkal éltek: a NASA kutatási költségvetésétől kezdve különféle katonai szerződésekig" - mondta.
"A jelenlegi helyzet szerint az Airbusnak adott állami támogatás szabályozás alatt áll, a Boeingnek adott indirekt szubvenció viszont nem. Tisztában vagyunk ezek létezésével, mégha az amerikaiak ezt próbálják is elhallgatni. Célunk, hogy a közvetett támogatások váljanak láthatóvá, és egyúttal szorítsák keretek közé azokat" - tette hozzá.