2001. augusztus 7. 11:00

A hirdetési szektort nyomasztó recesszióval szemben a public relations profilú cégek növekvő bevételekre számíthatnak.

Piaci elemzők szerint a három éve az USA-ból elindult folyamat tavaly már elérte Európát is. A hirdetési büdzséiket megnyirbáló reklámozók egyre inkább a píártól várják piaci pozícióik erősödését.

A világpiacon vezető pr-cégek közül 1999-ről 2000-re mindössze kettőnek kellett néhány százalékos csökkenést regisztrálnia -- derül ki a PR World brit szaklap toplistájából. Az élboly többi tagjának forgalma töretlenül és nem is kis mértékben -- a táblázat tanúsága szerint akár 60-90 százalékkal is -- növekedett.

Még erőteljesebb a bővülés az európai piacon, amelyen például a Hill and Knowlton megkétszerezte előző évi forgalmát. Mindazonáltal van még tér a növekedéshez: a PR World például a pr-szempontból különlegesen fejlettnek értékelt brit és máris kissé túlzsúfoltnak értékelt olasz piaccal szemben a fellendülők között említi Német- és Franciaországot, valamint a kelet-európai régió államait. Utóbbiakban különösen a küszöbönálló EU-csatlakozással összefüggésben jósolja a pr-szolgáltatások iránti igény fölerősödését.

Mint azt Sági Zsolt, a 628 egyéni tagot számláló Magyar PR-Szövetség (MPRSZ) elnöke a Világgazdaságnak elmondta, az MPRSZ elsősorban a szakmai érdekvédelmet tekinti fő feladatának, hazai toplisták készítésére egyelőre nem vállalkoznak. Sági szerint a magyar piac pontos méreteiről egyelőre "senki nem tud biztosat", megítélése szerint a csúcson lévő 10-15 cég éves árbevétele 350-400 millió forintra becsülhető, az elnök szerint ebben még bőven van növekedési lehetőség. Rátky György, a Rátky és Társai Kft. ügyvezetője cégének napi tapasztalatai alapján már érzékeli, hogy a nemzetközi trenddel összhangban itthon is növekedni kezdett a pr-szolgáltatások iránti kereslet. Sárosi Péter, a 12 éve működő Public Press Kft. ügyvezetője szintén a piac bővülésével járó érdemi elmozdulásra számít. Véleménye szerint a megbízók egyre nagyobb része ismeri fel, hogy üzeneteit a korábbinál jobban kell célozni, és ennek megfelelően a pr -- különösen a kis vagy speciális célcsoportok elérésében -- hatékonyabb lehet a hagyományos reklámnál.

Hitelre van szükséged?

Találd meg a legideálisabb kölcsönt az Mfor és a Bank360 közös kalkulátoraival! Ha kevesebb mint 5 millió forintra van szükséged, tucatnyi kedvező kamatozású személyi kölcsönt hasonlíthatsz össze a Személyi Kölcsön Kalkulátorral. Ha lecserélnéd a régit, vagy megtaláltad álmaid járgányát, egy olcsó autóhitellel akár már néhány napon belül a volán mögé ülhetsz az Autóhitel Kalkulátor segítségével. Nagyobb terveid vannak és több pénz kell? A lakásvásárlásra fordítható hitelek között hatalmasak az eltérések, ilyenkor érdemes csak igazán összehasonlítani az ajánlatokat! 

A Bank360 és az Mfor összegyűjtötte, hogy melyek február legkedvezőbb hitelei:

Ha jól jönne 1,5 millió forint, a Raiffeisen Bankot érdemes most felkeresni, mivel a személyi kölcsön 30 379 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. 3 millió forintra lenne szükséged autóvásárláshoz? A CIB Banknál már 60 654 forintos havi törlesztéssel igényelheted jövedelemérkeztetéssel. Az Erste Banknál igényelhető lakáshitellel pedig 10 millió forintot vehetsz fel 20 éves futamidőre havi 54 712 forintos törlesztőrészlettel.

Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.