Az V. kerület polgármestere, a parlament és a főváros gazdasági bizottságának fideszes elnöke hétfő reggel a TV2 egyik műsorában beszélt arról, hogy az idén a BKV esetében is felvetődhet a tiltott állami támogatás problémája, csakúgy, mint a közelmúltban a Malév esetében. A Főpolgármesteri Hivatal erre reagálva azt közölte, hogy Malév privatizált cég volt, a BKV azonban száz százalékban önkormányzati tulajdonban van.
Rogán Antal az általa reggel elmondottakat kiegészítve a közleményében azt írta, egyetért azzal, hogy a Malév és a BKV helyzete önmagában nem vethető össze. A tömegközlekedési szolgáltatások piaca nem versenypiac, a közvetlen állami finanszírozás nem esik a versenykorlátozás tilalma alá - fogalmazott.
Mint hozzátette, az állam normatív alapon, fogyasztói árkiegészítés és veszteségfinanszírozás formájában is adhat támogatást a BKV-nak, ezen a jogcímen támogatta a közlekedési céget 140 milliárd forinttal az elmúlt két évben is. A problémát az egyszeri, rendkívüli támogatások jelenthetik, s bár ezek sem jelentenek visszafizetési kötelezettséget, a rendszertelen finanszírozás viszont gondot okozhat a BKV-t illető uniós fejlesztési támogatások elszámolásánál.
A politikus közölte: ezért szükséges "világos" alapra helyezni a cég finanszírozását, így az új közszolgáltatási szerződés megkötésének továbbra is fontos eleme lesz az állami támogatás, a Fővárosi Önkormányzatnak azonban növelnie kell saját részesedését a BKV működési finanszírozásában.
Az Európai Bizottság január 9-én a Malévnak nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot, valamint megállapította, hogy a Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a légitársaság nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett.
MTI