5p

Nyolc év múlva több mint száz gépes flottát üzemeltet és évi harmincmillió utast fuvaroz majd a Wizz Air, legalábbis erről szól Váradi József víziója. A diszkont-légitársaság vezérigazgatója szerint míg összességében több mint hatvan százalékkal nő utasaik száma idén télen, addig a magyar piacon csupán ötödekkora bővülés fog végbemenni. Ennek pedig - mint mondta - nem a Ryanair közelgő budapesti megjelenése, sokkal inkább Ferihegy árpolitikája az oka. Az mfor.hu exkluzív interjúja a Wizz Air egyik alapítójával és első emberével.

Váradi: külföldön jobban megéri

- A Wizz Air szerdán jelentette be, hogy listaáron 3,5 milliárd dollár értékben ötven darab A320-ast rendel az Airbustól, további 25-re pedig opciót tart fenn. Korábban összesen már 32 gépre adott le rendelést a cég. Milyen ütemben történik majd a bővítés?

- A jelenleg 13 repülőgépből álló flottánk évente egyre nagyobb mértékben bővül majd: jövőre hat, 2014-ben pedig már 15 repülőt veszünk át az Airbustól. Összességében 2015-2016-ra több mint száz A320-assal fogunk üzemelni.

- Utasszámra lefordítva mit jelent ez a meglehetősen ambiciózus terv? 


- Idén 4,3, jövőre pedig 6,5-7 millió utast szállítunk majd járatainkon. Esetünkben három darab repülőgép  éves szinten egymilliós utasforgalmat generál, ami azt jelenti, hogy 2014-ben nyolcvan-száz darabos flottánkkal évi harmincmillió utast fogunk szállítani.

- A nagy kérdés, honnan lesz ennyi utas? Mennyire számítanak a növekedésben a jelenlegi területekre, és milyen mértékben próbálnak majd szűz piacokon terjeszkedni?

- A bővülés fele-fele arányban oszlik majd meg a jelenlegi és az új piacokon. Ami előbbieket illeti, Lengyelország, Magyarország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária és Románia együttesen akkora növekedési lehetőséget kínál, hogy ezek az országok a következő néhány év kapacitásbővülését fel fogják szívni.

- Mely államok jöhetnek szóba a további terjeszkedést illetően?

- A korábbi Jugoszlávia államai, Törökország, Ukrajna és Oroszország. Ezek a piacok azonban jogi szempontból jelenleg még zártak, s csak fokozatosan, évek alatt nyílnak majd meg minden légitársaság előtt. Még egyik országot sem választottuk ki, de folyamatosan keressük a lehetőségeket. 

- Visszatérve a jelenlegi helyzetre, elemzők úgy vélik, a magyar fapados piac az elmúlt időszakban megrekedt. Az október végén kivonuló SkyEurope szerint például túl nagy a szezonalitás, nincs elég fizetőképes kereslet és összességében nem növekszik kellő mértékben a piac. Ön miben látja a bajok eredőjét?    

- A magyar légi közlekedés és ezen belül a diszkont légitársaságok fejlődésének legnagyobb gátja, hogy a Budapest Airport (BA) kihasználja monopolhelyzetét, és lényegesen magasabb díjakat szab, mint a környékbeli repülőterek. És itt most nem Bécset vagy Prágát kell összehasonlítási alapul venni, hanem azokat a másodlagos légikikötőket, amelyeket a fapadosok használnak.

- Hozott-e változást ezen a téren a BA júniusban beiktatott új vezetése?                 

- Vannak próbálkozások, de messze nem elegendőek. Ez az oka például annak, hogy míg a teljes hálózaton a tervek szerint 63 százalékkal több utast szállítunk majd a téli menetrendi szezonban, mint tavaly ilyenkor, addig Budapesten csak 13 százalékos bővüléssel tudunk számolni. S ha nem változik a helyzet, jövő nyáron is csupán szerény mértékben fogunk Ferihegyen előrelépni - messze a lehetőségeink alatt. Ehelyett ott bővítünk majd, ahol az jobban megéri.

- Egy másik tényező, a SkyEurope kivonulása azért elvileg adna lehetőséget a Wizz Airnek a növekedésre, hiszen a Ryanair az így keletkezett űrnek csak egy részét tölti ki…     

- A SkyEurope azért vonult ki Budapestről, mert nem tudott elfogadható teljesítményt produkálni. Nem véletlenül volt a Ferihegyről kiinduló hálózatuk veszteséges, így nem lenne értelme azt egy az egyben átvenni. Távozásukkal a piac kissé letisztul és valóban ad számunkra némi növekedési lehetőséget, de nem változtatja meg alapjaiban a helyzetünket.

- A már említett Ryanair-megjelenés viszont felforgathatja a piacot, s megnehezítheti a Wizz Air életét is, hiszen az ír fapados októberben rögtön hét desztinációval jelenik meg Ferihegyen. Ráadásul az árban minden vetélytársának alákínáló cég tőkeerősebb és kedvezőbb költségstruktúrájú, mint az éppen ezt a modellt követő Wizz Air.   

- Nem félünk a versenytől, Lengyelországban már évek óta küzdünk egymással. Mindkét légitársaság még a diszkont szegmensben szokásosnál is alacsonyabb költségekkel  és árakkal dolgozik, így expanziójukkal nem egymásnak okoznak majd versenyhátrányt, hanem a magasabb költségű légitársaságoknak. Emiatt utóbbiak kezdenek majd visszavenni kapacitásaikból, kivonulnak vagy csődbe mennek.

- A nyáron azt jósolta, hogy a 2002-ben még Ön által irányított magyar nemzeti légitársaság pozíciói is jelentősen meggyengülnek Ferihegyen…  


- Szkeptikus vagyok a Malévval kapcsolatban. Teljesítményének egyébként már csak marginális hatása van a Wizz Air üzletére, ezért nem ezzel ébredek reggelenként. A Malévnak óriási kihívás, hogy megtalálja saját stratégiai pozícióját, ha egyáltalán van neki ilyen…   

- A jelentősebb fapadosok közül a Ryanair, az easyJet, a SkyEurope és az AirBerlin is megjelent már a tőzsdén. A közelmúltban időről időre reppentek fel hírek azzal kapcsolatban, hogy a Wizz Air is fontolgatja ezt a lépést. Meg tudja erősíteni ezeket az információkat?

- Minden vállalat számba veszi stratégiai opcióit, de a tőzsdei bevezetéssel kapcsolatban most még nincsenek híreink.

- Mégis, milyen időtávon belül kerülhet erre sor?

- Mint mondtam, erről most nincsenek híreink. Ha lesznek, jelezni fogjuk.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!