4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nem számítanak a magyar autópiac megsegítésére a közeljövőben az ágazatot képviselő szervezetek illetékesei, de további egyeztetéseket sürgetnek javaslataikról a kormánnyal - hangzott el a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) közös sajtótájékoztatóján csütörtökön.

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke elmondta: nem hiszi, hogy még idén meg tudnának egyezni az illetékesekkel. Erdélyi Péter, az MGE társelnöke valamivel optimistább, de a nyár vége előtt ő sem számít eredményre. Pedig - hangsúlyozták a szakemberek - nem csak a kereslet élénkítéséről és a cégek pénzügyeinek rendbetételéről van szó, az egész ágazat munkahelymegtartó képessége is veszélyben forog, a már meglévő kapacitások megóvása is cél.

A szakemberek további jelentős elbocsátásokra egyelőre nem számítanak, tavaly év végéig már mintegy tíz százalékos létszámcsökkentést hajtottak végre az ágazatban. A márkakereskedésekről szólva kiemelték, hogy sok veszélyeztetett üzlet működik az országban, de pontosan nem tudták megmondani, hogy hány bezárás várható még a közeli jövőben.

Az áfaemelés is bezavar

Erdélyi Péter elmondta, hogy az autók iránti keresletet az áfa emelése is csökkenti. Becslései szerint az eladott új autók száma idén nem fogja elérni a százezret, holott tavagy százhetvenezernél is több személyautót és kis haszonjárművet adtak el.

Erdélyi Péter emlékeztetett arra, hogy a kormánnyal folytatott egyeztetéseknek a múlt héten lett vége, amikor a kabinet úgy döntött, hogy nem támogatja a gépjárműimportőrök és -kereskedők javaslatcsomagját. A kormány egyebek mellett azzal utasította el a csomagot, hogy az autógyártás csupán 10 százaléka kerül a magyar piacra, és nem kívánják a külföldi beszerzéseket is támogatni.

Gablini Gábor elmondta: a kormány a kereskedelmet nem kívánja támogatni, ugyanakkor az ágazat munkavállalóinak mindössze 20 százaléka dolgozik ebben a szegmensben, 80 százalékuk ipari szolgáltatási tevékenységet végez. Hangsúlyozta, hogy a szektor számára nincsenek pályázati lehetőségek sem. Ezt szakmai hibának, totális félreértésnek nevezte. Hozzátette, hogy a magasan képzett szakemberek elvesztése több területen is problémát okozhat.

"Azon fogunk dolgozni, hogy olyan programot készítsünk, amivel a szakma talpra tud állni" - jelentette ki Gablini Gábor.

Nem csak a válság tett rosszat

A Gémosz elnöke elmondta, hogy az ágazat nehézségeit elsősorban nem a gazdasági válság okozta, 2008-ban a legyártott autók 30 százaléka már raktárra került, jellemzően mesterséges piacélénkítő módszereket alkalmaztak világszerte. A válság hatására azonban a szektor minden egyes szegmense - például a gyártás, a kereskedelem - megdrágult. A külföldön bevezetett vásárlásélénkítő programok sok esetben ezt a folyamatot nem tudták megfordítani, de legalább tompították.

2009 számokban

Az év elején, januárban és februárban óriási zuhanás jellemezte a hazai autópiacot, az eladott új autók száma ötven százalék feletti visszaesést produkált a megelőző év megfelelő hónapjaihoz képest. Ezzel az egyébként szintén negatív rekordokat döntögető európai piacon belül is a sereghajtók közé tartozott a magyar. Ekkor már tömeges csődhullámra számítottak a hazai szakértők. Márciusban beindultak az európai öregautócsere-programok, ami felpörgette az eladásokat, s egy ideig úgy tűnt, a hazai cégek is számíthatnak ilyesmire. Áprilisra kiderült, hogy nem lesz magyar roncsprémium program, mégis némileg magához térni látszott az ágazat: márciusban már "csak" 23, áprilisban pedig mintegy 12 százalékkal csökkent az év/év eladások száma.

Fokasz Oresztész

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!