Két fronton is forrósodik a helyzet a magyar légitársaság háza táján - az egyik hadszíntéren a magyar kormány képviselői próbálnak alkut kötni az orosz féllel, elsősorban a VEB bankkal.
Bár az orosz pénzintézet - az AirBridge Zrt.-n keresztül - jelenleg már csak öt százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az idén tavasszal ismét a magyar állam kezébe került Malévban, továbbra is a cég legnagyobb hitelezője, és így írásos engedélye szükséges minden pénzügyi tranzakcióhoz, például hitelfelvételhez vagy üzletrészek eladásához.
Finisben az orosz tárgyalások
Az egyeztetések már hónapokkal ezelőtt megkezdődtek, és a jelek szerint mostanra végső fázisukba értek. Erre utalt mai közleményében Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter is, aki szerint "a következő néhány hét meghatározó időszak lehet a vállalat további sorsa szempontjából.”
A politikus ezért türelmet kért a pilótákat tömörítő szakszervezettől (Hunalpa), amely hétfőn kétórás, kisebb késéseket okozó figyelmeztető sztrájkkal fejezte ki nemtetszését az elmúlt időszak történéseivel kapcsolatban, szerdára pedig határozatlan idejű, a közlekedést megbénító munkabeszüntetést hirdetett.
Egymilliárdot spórolnának a pilótákon
A repülőgép-vezetők egyrészt a fizetéscsökkentés miatt tiltakoznak - szerintük szeptember elsejei hatállyal mintegy húsz százalékkal vágta vissza fizetésüket a Malév menedzsmentje. Hegedűs Ádám, a légitársaság szóvivője az mfor.hu kérdésére elismerte a bércsökkentés tényét, szerinte azonban annak átlagos nagysága alatta marad a szakszervezet által közölt mértéknek.
A szóvivő azt nem kívánta közölni, mekkora összegen folyik a vita - annyit elárult, hogy a cég éves szinten tíz százalékot, mintegy egymilliárd forintot kíván spórolni a pilótákkal összefüggő költségeken (elsősorban a béreken) a már korábban elindított, átfogó kiadáscsökkentési program részeként.
A Malév jelenleg mintegy 200 pilótát alkalmaz, akik a cég legjobban fizetett dolgozói közé tartoznak - a vállalat szerint bruttó átlagbérük eléri a 2,2 millió forintot.
A Hunalpa azonban nem csak a jövedelem-mérséklődés elkerülése érdekében tiltakozik, hanem amiatt is, hogy "felhívja a közvélemény és a felelős döntéshozók figyelmét a Malévnél uralkodó, tarthatatlan munkáltatói magatartásra, a nyilvánosság szándékos félrevezetésre".
A délelőtti demonstráción például "Herr Gauss-Malév vezérigazgató - Magyarország=banánköztársaság, Törvényes munka- és pihenőidőt!" táblákkal csápolt a szakszervezet - ez azért sejteti, hogy legszívesebben útilaput köttetne a légitársaság vezetését 2009 tavaszán átvevő német vezérigazgató talpára.
Fellegi: rosszul időzített a sztrájk
A miniszter azonban a jelek szerint nem szívleli a nyomásgyakorlás ezen módját. "Rosszul időzített sztrájkkal nem lehet tulajdonosi döntéseket kikényszeríteni a menedzsment eltávolítására” - fogalmazott Fellegi Tamás. Megjegyezte, hogy korábban személyesen is tájékoztatta a pilótákat a kormány légitársasággal kapcsolatos szándékairól, valamint a hazai és nemzetközi lépések és döntések várható menetrendjéről.
Hogy a miniszteri intelem jobb belátásra bírja-e a szakszervezetet, az már ma is kiderülhet - délután ugyanis újabb tárgyalásra kerül sor a Malév menedzsmentje és a Hunalpa között.
Brutális veszteség, újabb megszorítások
Mint ismert, a többségi állami tulajdonban lévő légitársaság már hosszabb ideje kritikus pénzügyi helyzetben van, így több alkalommal is közvetett vagy közvetlen állami mentőövre szorult. Legutóbb, idén tavasszal a Bajnai-kormány szavazott meg 8,1 milliárd forint keretösszegű tulajdonosi kölcsönt számára, amit a cég azóta le is hívott.
A Malév 2009-ben rekordszintű, 26,8 milliárd forint veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, a Figyelő információi szerint adóssága jelenleg hárommilliárd forintra rúg. Bár az utasszám a válság közepette is nőni tudott hat százalékkal, a bevételek komoly mértékben, 23 százalékkal visszaestek.
A mínuszok csökkentése érdekében a menedzsment már tavaly komoly átszervezésbe és fogyókúrába kezdett: tavaly 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra 2008-hoz képest, az idei első félévben pedig további 4,7 milliárd forintot sikerült megspórolni.
A működés racionalizálásának keretében a járatok száma 16 százalékkal csökkent az első félévben, a kihasználtság növekedése miatt azonban sikerült szinten tartani az utasszámot 2009 első feléhez képest.
Wéber Balázs
mfor.hu