5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Újabb sorsdöntő időszak elé néz a magyar nemzeti légitársaság: míg a magyar kormány képviselői a már csak kisebbségi orosz tulajdonossal alkudoznak Moszkvában, addig itthon a sztrájkkal fenyegető pilótákkal próbál kiegyezni a menedzsment. A repülőgép-vezetőknek nem tetszik, hogy csökken a bérük, és lecseréltetnék a Malév menedzsmentjét - a miniszter türelmet kért tőlük, és utalt arra, hogy zsarolással nem lehet vezetőváltást kikényszeríteni. Mfor.hu háttér.

Két fronton is forrósodik a helyzet a magyar légitársaság háza táján - az egyik hadszíntéren a magyar kormány képviselői próbálnak alkut kötni az orosz féllel, elsősorban a VEB bankkal.

Bár az orosz pénzintézet - az AirBridge Zrt.-n keresztül - jelenleg már csak öt százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az idén tavasszal ismét a magyar állam kezébe került Malévban, továbbra is a cég legnagyobb hitelezője, és így írásos engedélye szükséges minden pénzügyi tranzakcióhoz, például hitelfelvételhez vagy üzletrészek eladásához.

Finisben az orosz tárgyalások

Az egyeztetések már hónapokkal ezelőtt megkezdődtek, és a jelek szerint mostanra végső fázisukba értek. Erre utalt mai közleményében Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter is, aki szerint "a következő néhány hét meghatározó időszak lehet a vállalat további sorsa szempontjából.”  

A politikus ezért türelmet kért a pilótákat tömörítő szakszervezettől (Hunalpa), amely hétfőn kétórás, kisebb késéseket okozó figyelmeztető sztrájkkal fejezte ki nemtetszését az elmúlt időszak történéseivel kapcsolatban, szerdára pedig határozatlan idejű, a közlekedést megbénító munkabeszüntetést hirdetett.

Egymilliárdot spórolnának a pilótákon

A repülőgép-vezetők egyrészt a fizetéscsökkentés miatt tiltakoznak - szerintük szeptember elsejei hatállyal mintegy húsz százalékkal vágta vissza fizetésüket a Malév menedzsmentje. Hegedűs Ádám, a légitársaság szóvivője az mfor.hu kérdésére elismerte a bércsökkentés tényét, szerinte azonban annak átlagos nagysága alatta marad a szakszervezet által közölt mértéknek. 

A szóvivő azt nem kívánta közölni, mekkora összegen folyik a vita - annyit elárult, hogy a cég éves szinten tíz százalékot, mintegy egymilliárd forintot kíván spórolni a pilótákkal összefüggő költségeken (elsősorban a béreken) a már korábban elindított, átfogó kiadáscsökkentési program részeként.     

A Malév jelenleg mintegy 200 pilótát alkalmaz, akik a cég legjobban fizetett dolgozói közé tartoznak - a vállalat szerint bruttó átlagbérük eléri a 2,2 millió forintot.

A Hunalpa azonban nem csak a jövedelem-mérséklődés elkerülése érdekében tiltakozik, hanem amiatt is, hogy "felhívja a közvélemény és a felelős döntéshozók figyelmét a Malévnél uralkodó, tarthatatlan munkáltatói magatartásra, a nyilvánosság szándékos félrevezetésre".

A délelőtti demonstráción például "Herr Gauss-Malév vezérigazgató - Magyarország=banánköztársaság, Törvényes munka- és pihenőidőt!" táblákkal csápolt a szakszervezet - ez azért sejteti, hogy legszívesebben útilaput köttetne a légitársaság vezetését 2009 tavaszán átvevő német vezérigazgató talpára.

Fellegi: rosszul időzített a sztrájk

A miniszter azonban a jelek szerint nem  szívleli a nyomásgyakorlás ezen módját. "Rosszul időzített sztrájkkal nem lehet tulajdonosi döntéseket kikényszeríteni a menedzsment eltávolítására” - fogalmazott Fellegi Tamás. Megjegyezte, hogy korábban személyesen is tájékoztatta a pilótákat a kormány légitársasággal kapcsolatos szándékairól, valamint a hazai és nemzetközi lépések és döntések várható menetrendjéről.

Hogy a miniszteri intelem jobb belátásra bírja-e a szakszervezetet, az már ma is kiderülhet - délután ugyanis újabb tárgyalásra kerül sor a Malév menedzsmentje és a Hunalpa között.

Brutális veszteség, újabb megszorítások

Mint ismert, a többségi állami tulajdonban lévő légitársaság már hosszabb ideje kritikus pénzügyi helyzetben van, így több alkalommal is közvetett vagy közvetlen állami mentőövre szorult. Legutóbb, idén tavasszal a Bajnai-kormány szavazott meg 8,1 milliárd forint keretösszegű tulajdonosi kölcsönt számára, amit a cég azóta le is hívott

A Malév 2009-ben rekordszintű, 26,8 milliárd forint veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, a Figyelő információi szerint adóssága jelenleg hárommilliárd forintra rúg. Bár az utasszám a válság közepette is nőni tudott hat százalékkal, a bevételek komoly mértékben, 23 százalékkal visszaestek.


A mínuszok csökkentése érdekében a menedzsment már tavaly komoly átszervezésbe és fogyókúrába kezdett: tavaly 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra 2008-hoz képest, az idei első félévben pedig további 4,7 milliárd forintot sikerült megspórolni.

A működés racionalizálásának keretében a járatok száma 16 százalékkal csökkent az első félévben, a kihasználtság növekedése miatt azonban sikerült szinten tartani az utasszámot 2009 első feléhez képest.

Wéber Balázs

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!