4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) kedd késő délutáni döntésében elutasította a Bombardier jogorvoslati kérelmét a MÁV-tender ügyben, tudta meg az mfor.hu a rivális Stadler Bussnang AG hazai partnerétől, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-től. Lapunk szavazásából kiderül: az olvasók a fél éves huzavona után most már új vonatokat szeretnének látni.

MÁV: 13 milliárddal olcsóbb a Stadler

Számokkal érvelt a MÁV

[ajanlo=520][igazitas=right/]A tét nagyságát jelzi: a Stadler ajánlata alapján 406,4 millió euró az összköltség, további 30 vonat beszerzése esetén, azaz 60 vonatra vetítve, közölte korábban Lékai Gusztáv, a MÁV Rt. főigazgatója.

A vasúttársaság szeptember elején mind a svájci, mind a német-kanadai cég ajánlatát részletesen ismertette. Eszerint a Stadler első ajánlata több mint 2 milliárd, a második és harmadik - változatlan - ajánlata 13 milliárd forinttal volt kedvezőbb, mint a Bombardieré. A MÁV az ártárgyalások során 40 milliárd forintos megtakarítást ért el, ekkora különbség mutatkozott ugyanis a tender első, induló és utolsó "kínálata" között.

Forrás: MÁV Rt. Bombardier: elutasított kérelmek

A MÁV még

augusztus 4-én hirdette ki

- néhány hónap alatt harmadszor - a Stadlert a 30 + 30 elővárosi villamos motorvonat beszerzésére és karbantartására kiírt közbeszerzési pályázat győzteseként.

[ajanlo=435][igazitas=right/]Augusztus 5-én azonban a Bombardier - a korábbi két alkalomhoz hasonlóan -

ismét megtámadta a döntést

a KDb-nél, majd a következő két hétben további két kérelmet nyújtott be. A testület augusztus 26-án

nyilvános tárgyalást tartott

az ügyben.

A kanadai-német vállalat egyik beadványa szerint a MÁV jogsértő módon járt el, amikor harmadik határozatában is érvénytelennek nyilvánította "egycentes" ajánlatukat. A társaság 0,01 euró/férőhely/év áron vállalta a vonatok karbantartását, illetve ugyanennyit kért a tisztításért. Ez egy motorvonat esetében 3,83 eurót, azaz alig 1000 forintot tesz ki évente.

A Bombardier azzal érvelt: a MÁV feltételrendszerében nem szerepelt olyan kitétel, miszerint bizonyos ár alatt nem veszi figyelembe az ajánlatot. Összességében azzal sem a kiírást, sem a verseny tisztaságát nem sértették meg, tették hozzá.

A KDb-hez benyújtott második panasz szerint a MÁV jogsértően járt el, amikor harmadszor is ajánlattételre hívta fel a Stadlert. A KDb határozata szerint ugyanis ennek benyújtására kizárólag a kanadai cégnek lett volna lehetősége, vélte a Bombardier.

A kanadai-német cég harmadik beadványa pedig azt kifogásolta: a Stadler augusztus elsején még nem rendelkezett bankgaranciával, így az akkor beadott ajánlata a közbeszerzési törvény alapján érvénytelen.

A mostani KDb-határozat alapján elmondható: a testület a fenti három kérdés egyikében sem adott igazat a Bombardier-nek.

A magyar szál

A FLIRT-ök gyártása részben, üzembehelyezése teljes egészében Magyarországon valósul meg. A Ganz Transelektro transzformátorokat és motorokat szállít a vonatokhoz, valamint koordinálja a belső terek kialakításában résztvevő kisebb alvállalkozókat. Az összeszerelést a MÁV Északi Járműjavítója végzi majd.

A hazai partner által koordinált magyar cégek beszállítói részesedése az induló 20-23 százalékról a 15. motorvonatnál 27-30 százalékra nő, és a 28. vonatnál eléri a 40-42 százalékot. Ezzel lehetőség nyílik a teljes elektromos-elektronikus hajtáslánc magyar gyártására. A beruházással 2250 új magyar munkahely jön létre.

A Stadler a vonatok karbantartására és tisztítására Pusztaszabolcson fenntartó bázist hoz létre a MÁV használaton kívüli teherkocsi-javító műhely területének és infrastruktúrájának megvásárlásával, illetve fejlesztésével. A pusztaszabolcsi beruházás már ősszel elkezdődik.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!