MÁV: 13 milliárddal olcsóbb a Stadler
Számokkal érvelt a MÁV
[ajanlo=520][igazitas=right/]A tét nagyságát jelzi: a Stadler ajánlata alapján 406,4 millió euró az összköltség, további 30 vonat beszerzése esetén, azaz 60 vonatra vetítve, közölte korábban Lékai Gusztáv, a MÁV Rt. főigazgatója.
A vasúttársaság szeptember elején mind a svájci, mind a német-kanadai cég ajánlatát részletesen ismertette. Eszerint a Stadler első ajánlata több mint 2 milliárd, a második és harmadik - változatlan - ajánlata 13 milliárd forinttal volt kedvezőbb, mint a Bombardieré. A MÁV az ártárgyalások során 40 milliárd forintos megtakarítást ért el, ekkora különbség mutatkozott ugyanis a tender első, induló és utolsó "kínálata" között.
A MÁV még
augusztus 4-én hirdette ki- néhány hónap alatt harmadszor - a Stadlert a 30 + 30 elővárosi villamos motorvonat beszerzésére és karbantartására kiírt közbeszerzési pályázat győzteseként.
[ajanlo=435][igazitas=right/]Augusztus 5-én azonban a Bombardier - a korábbi két alkalomhoz hasonlóan -
ismét megtámadta a döntésta KDb-nél, majd a következő két hétben további két kérelmet nyújtott be. A testület augusztus 26-án
nyilvános tárgyalást tartottaz ügyben.
A kanadai-német vállalat egyik beadványa szerint a MÁV jogsértő módon járt el, amikor harmadik határozatában is érvénytelennek nyilvánította "egycentes" ajánlatukat. A társaság 0,01 euró/férőhely/év áron vállalta a vonatok karbantartását, illetve ugyanennyit kért a tisztításért. Ez egy motorvonat esetében 3,83 eurót, azaz alig 1000 forintot tesz ki évente.
A Bombardier azzal érvelt: a MÁV feltételrendszerében nem szerepelt olyan kitétel, miszerint bizonyos ár alatt nem veszi figyelembe az ajánlatot. Összességében azzal sem a kiírást, sem a verseny tisztaságát nem sértették meg, tették hozzá.
A KDb-hez benyújtott második panasz szerint a MÁV jogsértően járt el, amikor harmadszor is ajánlattételre hívta fel a Stadlert. A KDb határozata szerint ugyanis ennek benyújtására kizárólag a kanadai cégnek lett volna lehetősége, vélte a Bombardier.
A kanadai-német cég harmadik beadványa pedig azt kifogásolta: a Stadler augusztus elsején még nem rendelkezett bankgaranciával, így az akkor beadott ajánlata a közbeszerzési törvény alapján érvénytelen.
A mostani KDb-határozat alapján elmondható: a testület a fenti három kérdés egyikében sem adott igazat a Bombardier-nek.
A magyar szál
A FLIRT-ök gyártása részben, üzembehelyezése teljes egészében Magyarországon valósul meg. A Ganz Transelektro transzformátorokat és motorokat szállít a vonatokhoz, valamint koordinálja a belső terek kialakításában résztvevő kisebb alvállalkozókat. Az összeszerelést a MÁV Északi Járműjavítója végzi majd.
A hazai partner által koordinált magyar cégek beszállítói részesedése az induló 20-23 százalékról a 15. motorvonatnál 27-30 százalékra nő, és a 28. vonatnál eléri a 40-42 százalékot. Ezzel lehetőség nyílik a teljes elektromos-elektronikus hajtáslánc magyar gyártására. A beruházással 2250 új magyar munkahely jön létre.
A Stadler a vonatok karbantartására és tisztítására Pusztaszabolcson fenntartó bázist hoz létre a MÁV használaton kívüli teherkocsi-javító műhely területének és infrastruktúrájának megvásárlásával, illetve fejlesztésével. A pusztaszabolcsi beruházás már ősszel elkezdődik.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum