5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kormány határozatban fogadta el az ISPA-projektek forrástérképét (a magyar társfinanszírozást), és elkezdődhet a környezetvédelmi programok startja.

Két projekt automatikusan hozzájut a hazai forrásokhoz, a többieknek azonban pályázniuk kell. Az önkormányzatoknak a napokba postázzák a szerződéseket, amelyekben elkötelezik magukat a megvalósításra, az ehhez szükséges társfinanszírozás biztosítására és arra, hogy a különböző tárcáknál eljárnak a források megszerzése érdekében. A beruházásokra várhatóan áprilisban írják ki a nemzetközi pályázatokat, a fejlesztések elkezdésére pedig legkorábban ősszel kerülhet sor.

Szabad utat kaptak a környezetvédelmi ISPA-projektek, miután -- tavaly Brüsszel megszavazta az előcsatlakozási alapból a támogatást --, s most a magyar kormány is elfogadta a programok forrástérképét. Ezzel Budapest vállalta a hazai társfinanszírozást; a költségvetésben meghatározták minden egyes projekthez a társfinanszírozást az idei és a jövő évre. A programok részletes forrástérképének azért van nagy jelentősége, mert az erről szóló kormányhatározat alapján írta alá a pénzügyi tárca közigazgatási államtitkára a Brüsszeltől kapott pénzügyi memorandumokat, s elkezdődhet a megvalósítás előkészítése.

A problémát az okozta, hogy a költségvetésben csak elfogadott programok támogatását lehet betervezni, így csak kettő szerepel nevesítve. Ezeket még a nyáron elfogadta az Európai Unió, a többi öt nem szerepel az ez évi magyar büdzsében, mivel ezekről csak az év végén döntöttek Brüsszelben. A környezetvédelmi, a bel- és a vízügyi tárca több hónapos munkával és átcsoportosítással megtalálta a büdzsében a magyar társfinanszírozás forrását, és így nem kell már az indulásnál a költségvetési tartalékhoz, esetleg külföldi hitelekhez folyamodni, amint az korábban szerepelt a tervek között.

A PHARE-ügyekért felelős miniszter azt szorgalmazta, hogy a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. bevonásával készenléti hitelt biztosítsanak a magyar társfinanszírozáshoz. Ezt elvetették ugyan, de a hitelfelvétel lehetőségét a kormány nyitva hagyta, mondván, ha a magyar társfinanszírozáshoz erre később szükség lenne, akkor újra napirendre tűzi a témát.

Az ez évi költségvetésben csak a Hajdú-Bihar megyei és a győri program szerepel a környezetvédelmi fejezetben -- külön soron és nem a környezetvédelmi alap célelőirányzaton (kac) belül. A Debrecent és 84 települést magában foglaló hulladékgazdálkodási projekt számára ez azt jelenti, hogy a beruházás megkezdése után a számla ellenében hozzájut a hazai és a külföldi finanszírozáshoz. Ez az idén 169, jövőre 303 millió millió költségvetési forintot jelenthet. A győri szennyvíztisztító telep fejlesztésénél is automatizmus érvényesül, csupán annyiban változik a helyzet, hogy az erre szánt magyar forrást átcsoportosították. Így a finanszírozást az idén nem az eredetileg tervezett környezetvédelmi (KöM), hanem a vízügyi (Kövim) fejezetből biztosítják a kiemelt városok szennyvízkezelése előirányzatból (ez 311 millió forint), jövőre pedig 590 millió terheli a Kövim, 88 millió pedig a KöM büdzséjét.

A KöM-fejezetben betervezett költségvetési forrást pedig szétosztják a többi öt projekt között, amelyek finanszírozását a vízügyi és a belügyi tárcával (BM) közösen állják. Ezeknél a programoknál azonban nem működik az automatizmus, az érintett önkormányzatoknak pályázni kell a minisztériumok támogatási kereteire.

A kormányhatározat szerint a Környezetvédelmi Minisztériumnak -- mint témafelelősnek -- szerződést kell kötnie az önkormányzatokkal (mindegyik érdekelttel) a több évet átfogó kötelezettségvállalásra. Ebben valójában az önkormányzatok kötelezik el magukat a projektek megvalósítására, az ISPA-szerződésekben rögzített környezetvédelmi követelmények teljesítésére, a társfinanszírozás biztosítására és arra, hogy a különböző tárcáknál eljárnak a kormányhatározatban biztosított források megszerzése érdekében. (A BM-hez például április 1-jéig kell benyújtani a pályázatokat a céltámogatások elnyerésére.) A KöM már elkészítette a szövegtervezetet, s a napokban postázza az érintetteknek -- tudta meg lapunk Becker Lászlótól, a tárca főosztályvezetőjétől.

Szintén elkészültek a debreceni és a győri projektek beruházási tenderkiírásai, s a KöM -- miután minőségbiztosítási ellenőrzésüket elvégezte -- a múlt héten továbbította a Michael Lake nagykövet vezette EU-delegációnak. (A többi öt program várhatóan egy-két hónap múlva kerül ebbe a stádiumba.) A hivatal jóváhagyása után, várhatóan még áprilisban sor kerül a nemzetközi pályáztatásra. A pályázati felhívást a brüsszeli Official Journalban, valamint magyar lapokban kell közzétenni. A beruházóknak a közzététel után 90 napjuk van arra, hogy beadják a pályázatokat. A nemzetközi értékelő-bizottság ezt követően egy-két hónapon belül dönt, azaz a Brüsszel által tavaly jóváhagyott programok beruházásai legkorábban ősszel kezdődhetnek el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!