4p

Annak érdekében, hogy egy informatikai vezető hatékonyan tudja végezni feladatát számos követelménynek kell megfelelnie. A vállalati értékteremtő folyamatokban, pedig csak akkor tud eredményesen részt venni, ha nem csupán egy szakemberről van szó, hanem egy menedzser irányítja az IT feladatokat.

Az ideális, illetve a ténylegesen megvalósítható időmérleg természetesen sokféle tényezőtől függ, így például a vállalat és az informatikai részleg méretétől 10, a meglévő informatikai infrastruktúrától, a munkatársak felkészültségétől, az informatikának a vállalati stratégiában betöltött szerepétől, az informatikai költségvetés nagyságától, a cég profiljától, üzleti modelljétől, földrajzi elhelyezkedésétől. Minél nagyobb a vállalat, informatikai vezetőjének annál kevesebb időt szabad töltenie technikai és adminisztratív feladatokkal és annál többet kell kapcsolatépítésre, kommunikálásra, stratégiai vezetői feladatokra fordítania.

A feladatok és az időmérleg összefüggésbe hozhatók a vállalati szervezeti életpálya tipikus szakaszaival. (Lásd erről pl. [Greiner 1998].) Egy induló kisvállalkozásnál valószínűleg nincs se önálló informatikai részleg, se független informatikai vezető: az üzleti és a technikai feladatok ellátása összekeveredik, a kommunikációs személyes és egyszerű. Egy nagyobb méretű cég már funkcionális részlegekre bomlik, megjelenhet az önálló informatikai funkció, és ezzel együtt a "funkcionális vakság" - ez utóbbit elkerülendő, több gondot kell fordítani a részlegek közötti együttműködés szervezésére, az érdekek és a célok egyeztetésére, a folyamatos és információban gazdag kommunikációra.

Ha a vállalat tovább növekszik, diverzifikál, terjeszkedik, akkor irányítási szempontból rendszerint a decentralizálás, az önálló üzletágak, nyereségközpontok megszervezése következik, az informatika pedig szolgáltatássá válik, az informatikai részleg belső megrendelőknek, "vevőknek" dolgozik. A decentralizálás fázisa után tipikus esetben az integráció szakasza következik - sok vállalat ekkor vezet be minden tevékenységet átfogó integrált irányítási rendszereket; az informatika stratégiai szerepe megerősödik, a vállalat kontrolljának, összefogásának, a szinergiák kihasználásának döntő fontosságú eszközévé válik, ami természetesen az informatikai vezetővel szembeni elvárásokban is megmutatkozik.

Utószó helyett: "informatikai higiénia" és versenyképesség

Az informatikai részleg és a vállalat kapcsolata, mint láthattuk, nagyon fontos dolog, de a jó együttműködést számos érdekellentét, kommunikációs, személyi és kulturális probléma nehezítheti. Bár eddig főleg az informatikai vezetőről beszéltünk, ne feledjük, hogy a kölcsönösen gyümölcsöző együttműködéshez mindkét félre szükség van. Tudjuk és tapasztaljuk például, hogy sok informatikai projekt nem hozza meg a kívánt eredményeket, sok helyen pedig változatlanul valamiféle titokzatosság, technikai szakmai köd lengi körül az informatikai részleget, vagy éppen feneketlen pénznyelőnek tekintik azt. A gyengeségeket és a kudarcokat azonban hiba lenne csak az informatikai vezetők és embereik nyakába varrni. Sok vállalatvezető nem vállal felelősséget a technológiai projektekért, az informatikai vezetőt nem vonja be az üzleti döntésekbe, jutalmazását nem köti össze a vállalat üzleti sikerességével, az informatikai befektetések számára nem jelöl ki határozott irányvonalakat és mércéket, az informatikai költségeket nem terheli rá azokra, akik előidézték őket.

A Forrester Research 268 amerikai céget vizsgált meg abból a szempontból, milyen haszonnal költik el informatikára szánt dollárjaikat. Az eredményt a 13.2. ábra tartalmazza. Ebből leolvasható, hogy nem azok a cégek mutatják a legjobb pénzügyi eredményeket, amelyek a legtöbb pénzt költik informatikára. A versenyképesség, a pénzügyi eredményesség és az informatikai beruházások között viszony nem egyértelműen pozitív. Attól önmagában, hogy valaki sokat költ informatikára, gépeit és alkalmazásait mindig a legmodernebbekre cseréli, még nem lesz se versenyképesebb, se nyereségesebb, mint ahogy attól sem lesz nagy művész, hogy megveszi magának a legjobb zongorát.

10 Az amerikai szakirodalomban egy "kisebb vállalat" informatikai részlege általában 10-50 emberből áll, egy közepesé 50-200-ból, egy nagyvállalaté pedig több százból. Egy tipikus kisvállalat éves informatikai költségvetése 1-5 millió dollár, egy közepesé 5-20 millió között mozog, egy nagyvállalaté meghaladhatja az 50 milliót. Látható, hogy hazai nagyvállalataink döntő többsége ebben a viszonylatban jó esetben a közepesek közé tartozik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!