3p

Mintegy 75-100 milliárd forint értékben bocsát ki kötvényeket 2008 első negyedévében a MÁV. A befolyó pénzből a vasúttársaság főleg olyan pályavasúti fejlesztéseket kíván finanszírozni, amelyek nyomán például kevesebbet késnek majd a vonatok. Mfor.hu tudósítás.

A FLIRT is pontosabb lesz

A napokban a MÁV megkapta hitelminősítését a Moody’s-tól, így hivatalosan is megtörtént az első lépés a kötvénykibocsátáshoz vezető úton, jelentette be szerdai sajtótájékoztatóján Heinczinger István. A hitelminősítő intézet BAA1 besorolást adott a MÁV-nak, ami - a vezérigazgató szerint - jobb, mint a térségbeli vasutaké.

A cég a héten tárgyalásokat kezdett egy másik hitelminősítő intézettel, a Standard & Poor's-zal is, amely várhatóan három-négy héten teszi majd közzé jelentését. A hitelminősítő intézetek egyébként a vasúttársaság három éves stratégiája mellett összességében azt vizsgálják, milyen módon térül majd meg a befektetett pénz.     

Jövőre indul a kibocsátás

A kötvénykibocsátás a jelenlegi elképzelések szerint 2008 első negyedévében történik majd meg, 15 éves futamidővel, euró alapon, mintegy 75-100 milliárd forint értékben. Mindezt még a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak, valamint a Pénzügyminisztériumnak is jóvá kell hagynia. 

Heinczinger István szerint a kibocsátást nem állami garanciával fedezik, így nem fog tovább növekedni a vasúttársaság államilag garantált hitelállománya, ami jelenleg 180 milliárd forintra rúg. A cég hitelállománya összességében 2006-ban 314 milliárd forintot tett ki, ami idén december végére 267 milliárd forintra fog csökkenni.    

A pályavasutat fejlesztik

A kibocsátásból befolyó összeget kizárólag beruházások finanszírozására használják majd fel, amik a remények szerint 15 év alatt meg fognak térülni. A pénzt egyrészt pályavasúti munkákra szánják: megszüntetik majd az úgynevezett lassújeleket (egy szakasz bizonyos részére külön sebességkorlátot előíró jelzés - a szerk.) a legforgalmasabb vonalakon. Így várhatóan a jelenleginél kevesebbet fognak késni a vonatok, tarthatóbb lesz a menetrend. A változtatással egyébként – csak az energiaköltségeket tekintve – évi 2,5 milliárd forintot lehet megspórolni a tíz legfrekventáltabb szakaszon, magyarázta Heinczinger. (A lassújelek miatti lassítás, majd újbóli felgyorsítás ugyanis jelentősen növeli a mozdonyok energiaigényét.)

A kötvénykibocsátásból másrészt villamosítási projekteket is finanszíroznak majd, mivel a villamos-üzemmód négyszer olcsóbb a dízel-üzemmódnál. Harmadrészt ebből a pénzből fejleszteni fogják az utastájékoztatási rendszereket, valamint pályaudvarokat újítanak majd fel.

Nullszaldó a MÁV Startnál?

Ami az egyéb célkitűzéseket illeti, a MÁV a 2006-os 83,8 milliárd forintos mérleg szerinti veszteségét 2007-ben 12,1 milliárd forintra kívánja csökkenteni. Igaz, a cég ebbe beleszámította már a Cargo még idén lezáruló privatizációjából befolyó bevételt is. Heinczinger szerint egyébként a kormánynak benyújtott három éves konszolidációs tervben célként szerepel, hogy a személyszállítást végző leányvállalat, a MÁV Start Zrt. 2010-re nullszaldós legyen. 

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!