A meleg nyarak hozadéka, hogy egyre többet értékesítenek ásványvízből, gyümölcsléből és olyan szezonális termékekből, mint például a jégkrém.
A nyalnivalók értékben mért eladásai a 2006. április-2007. március közötti időszakban 25 százalékkal nőttek. "A pálcikás kategóriában a piacméret meghaladta kétmilliárd forintot, míg a teljes piac mérete 15 milliárd forint felett van"- tudtuk meg Farkas Mónikától, a Nielsen ügyfélszolgálati menedzserétől.
A szakma által - az érzelmi indíttatású vásárlások miatt - impulzus jégkrémként aposztrofált pálcikás szegmensben ez az összeg hatalmasnak számít, főként annak tükrében, hogy a darabonkénti átlagár még csökkent is: idén február-márciusban 116 forint volt - köszönhetően a saját márkás termékek egyre nagyobb térhódításának.
A kereskedelmi márkák növekvő piaci részesedésétől függetlenül a hazai piac nagy nevei évről évre előrukkolnak valami különleges ízzel mind a családi, mind a pálcikás kategóriában.
Túrósat vagy energiaitalosat?
A legspeciálisabb ízekkel mégsem a két legnagyobb szereplő, hanem a Gelato Italiano állt elő. A vendéglátó egységek számára különleges citrom- vagy kókuszkehelyben kínált jeges desszertek mellett fagylaltot és jégkrémet is gyártó vállalat aloe verás és energiaitalos jégkrémekkel lepte meg a hazai piacot.
"A tavalyi igényfelmérések során láttuk, hogy a Biturbo és Aloe Vera termékek nagyon jó fogadtatásban részesülnek, az Rb közepesben" - nyilatkozta lapunknak Sziszák György, a Gelato Italiano Kft. ügyvezető igazgatója. Az elsődleges célcsoportot azok a fiatalok alkotják, akik egyébként is fogyasztanak energiaitalokat vagy egészséges aloe vera termékeket.
Mivel mindkét kategória tábora dinamikusan növekszik, s szakemberek szerint még jelentős potenciál rejlik a piacban, így a vállalat piaci részesedési tervei nem elérhetetlenek. "A saját termékpalettán belül az említett három készítmény az impulz jégkrémek ötödét teszik ki, a tulajdonos pedig egy-három százalékos piaci részesedést vár el a következő három évben" - említette Sziszák György.
A családi kiszerelésű termékeknél a gyártók jóval inkább kiszolgálják a közízlést, mint a pálcikás esetében. A nagyobb tömeg kompromisszumra sarkallja a fogyasztót a vásárlásnál, azaz olyat kell választani, amit mindenki szeret. Ettől függetlenül a prémium kategóriában itt is előfordulnak speciálisabb ízek: az idei nyáron például már Mozartkugeln-ízzel is találkozhatunk.
A gyártók fantáziája mégis egyértelműen az "impulse szegmensben" szárnyalhat. Itt van szükség ugyanis a leggyorsabb frissítésre - egyrészt a célcsoport szélesítése miatt, másrészt annak érdekében, hogy ne kopjon meg a márka, s a következő féléves időszakban is fel tudja venni a versenyt a többi piaci szereplővel.
Istvánko ViktóriaMenedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: Jégkrémet is gyárt a Pöttyös További fejlesztésekre készül a Nestlé Magyarországon