2001. március 12. 11:00

A nemrég még követendő példaként emlegetett amerikai internetes piac mostanára inkább elrettentő figyelmeztetéssé vált. Szerencsés esetben az európai portálok és on-line hirdetők más kárából tanulhatnak.

A nemrég még követendő példaként emlegetett amerikai internetes piac mostanára inkább elrettentő figyelmeztetéssé vált. Szerencsés esetben az európai portálok és on-line hirdetők más kárából tanulhatnak.

Az európai e-business tavaly még mélyen lenézett, lassú fejlődése most, az amerikai példakép nehézségeinek ismeretében teljesen átértékelődött. Az amerikai tartalomszolgáltatók növekedésének motorja az elmúlt két évben a frissen alakult, intenzív marketing tevékenységet folytató dot-com cégektől származó bevétel volt. Az internetes cégek tömeges bezárása miatt most éppen azok a portálok vannak a legnagyobb gondban, melyek korábban a legsikeresebbek voltak.

Az európai fejlődés számos sajátos vonást mutat. Az internetes üzlet itt lényegesen fejletlenebb, mint az amerikai, ugyanakkor Európában sokkal nagyobb a hirdetők igénye a kifinomultabb kampányokra. A mozgóképet, vagy hangot tartalmazó hirdetések persze lényegesen drágább az egyszerű bannereknél, könnyebben megtérül viszont az ezekbe fektetett pénz.

Európában enyhébb volt a dot-com cégalapítási láz, most viszont nincs olyan válsághangulat, mint Amerikában. A globalizáció hatása azonban itt is érezhető: Amikor a világ legismertebb portálja, a Yahoo! bejelentette bevételei drasztikus csökkenését, szinte azonnal 6 százalékkal esett a legnagyobb európai ISP, a német T-Online, 7 százalékot a francia Wanadoo részvényeinek ára. Még érzékenyebben érintik az amerikai események az amerikai Lycos kereső és a spanyol Telefonica közös gyermekét, a Terra Lycost. A spanyol portál, melynek tavalyi bevételeinek 55 százalékban az amerikai piacról származtak, most 10 százalékos árfolyamesést volt kénytelen elékönyvelni. Minden problémája mellett a Terra Lycos előnyösebb helyzetben van, mint sok amerikai versenytársa, hiszen a Bertelsmann csoporttal való együttműködése révén komoly hirdetési és e-kereskedelmi bevételekre számíthat Európában.

Európában tavaly 650-950 millió eurót költöttek on-line reklámra. A 1-1,5 milliárdos magyar on-line költéshez viszonyítva ez hatalmas összeg, eltörpül viszont ahhoz a 2 milliár dollárhoz képest, melyet csupán 2000. harmadik negyedévében fizettek ki on-line reklámra az Egyesült Államokban. Most, az amerikai internetes hirdetések drasztikus visszaesését látva felértékelődött a lassabban, óvatosabban növekvő európai piac. A növekedés ütemét illetően ugyan eltérnek a szakértői vélemények - a Meryll Lynch 25 százalékot, a Forrester Research viszont 70 százalékot prognosztizál erre az évre - abban viszont megegyeznek a vélemények, hogy ha Európa képes tanulni Amerika hibáiból, elkerülhetővé válik egy ottanihoz hasonló válság. A legfőbb tanulság persze az lehet, hogy a tartalomszolgáltatóknak a hirdetések mellett más bevételek után kell nézni.