3p

A nemrég még követendő példaként emlegetett amerikai internetes piac mostanára inkább elrettentő figyelmeztetéssé vált. Szerencsés esetben az európai portálok és on-line hirdetők más kárából tanulhatnak.

A nemrég még követendő példaként emlegetett amerikai internetes piac mostanára inkább elrettentő figyelmeztetéssé vált. Szerencsés esetben az európai portálok és on-line hirdetők más kárából tanulhatnak.

Az európai e-business tavaly még mélyen lenézett, lassú fejlődése most, az amerikai példakép nehézségeinek ismeretében teljesen átértékelődött. Az amerikai tartalomszolgáltatók növekedésének motorja az elmúlt két évben a frissen alakult, intenzív marketing tevékenységet folytató dot-com cégektől származó bevétel volt. Az internetes cégek tömeges bezárása miatt most éppen azok a portálok vannak a legnagyobb gondban, melyek korábban a legsikeresebbek voltak.

Az európai fejlődés számos sajátos vonást mutat. Az internetes üzlet itt lényegesen fejletlenebb, mint az amerikai, ugyanakkor Európában sokkal nagyobb a hirdetők igénye a kifinomultabb kampányokra. A mozgóképet, vagy hangot tartalmazó hirdetések persze lényegesen drágább az egyszerű bannereknél, könnyebben megtérül viszont az ezekbe fektetett pénz.

Európában enyhébb volt a dot-com cégalapítási láz, most viszont nincs olyan válsághangulat, mint Amerikában. A globalizáció hatása azonban itt is érezhető: Amikor a világ legismertebb portálja, a Yahoo! bejelentette bevételei drasztikus csökkenését, szinte azonnal 6 százalékkal esett a legnagyobb európai ISP, a német T-Online, 7 százalékot a francia Wanadoo részvényeinek ára. Még érzékenyebben érintik az amerikai események az amerikai Lycos kereső és a spanyol Telefonica közös gyermekét, a Terra Lycost. A spanyol portál, melynek tavalyi bevételeinek 55 százalékban az amerikai piacról származtak, most 10 százalékos árfolyamesést volt kénytelen elékönyvelni. Minden problémája mellett a Terra Lycos előnyösebb helyzetben van, mint sok amerikai versenytársa, hiszen a Bertelsmann csoporttal való együttműködése révén komoly hirdetési és e-kereskedelmi bevételekre számíthat Európában.

Európában tavaly 650-950 millió eurót költöttek on-line reklámra. A 1-1,5 milliárdos magyar on-line költéshez viszonyítva ez hatalmas összeg, eltörpül viszont ahhoz a 2 milliár dollárhoz képest, melyet csupán 2000. harmadik negyedévében fizettek ki on-line reklámra az Egyesült Államokban. Most, az amerikai internetes hirdetések drasztikus visszaesését látva felértékelődött a lassabban, óvatosabban növekvő európai piac. A növekedés ütemét illetően ugyan eltérnek a szakértői vélemények - a Meryll Lynch 25 százalékot, a Forrester Research viszont 70 százalékot prognosztizál erre az évre - abban viszont megegyeznek a vélemények, hogy ha Európa képes tanulni Amerika hibáiból, elkerülhetővé válik egy ottanihoz hasonló válság. A legfőbb tanulság persze az lehet, hogy a tartalomszolgáltatóknak a hirdetések mellett más bevételek után kell nézni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!