6p

Marketing és kommunikációs szempontból is érdekesen alakul a közvéleményt nyár közepe óta lázban tartó OMV-Mol csata, amely a napokban a hazai jogban is helyet követelt magának a lex-Molként ismertté vált törvény kapcsán. Az említett jogszabály után az összecsapásból a Mol (illetve leginkább annak menedzsmentje) került ki győztesen, de a meccs még mindig nem ért véget. Mfor.hu háttér.

Újabb színtér nyílt a lex-Mol hétfői elfogadásával Mol-OMV-ügyben. A karakán kijelentéseiről elhíresült, korábban a médiában ritkán szereplő Wolfgang Ruttenstorfer továbbra is kiáll állítása mellett: racionális lépés lenne a két olajipari társaság összevonása.

A vezérigazgató keddi sajtóértekezletén utalt rá, a labda már nem a vállalatok, hanem az Európai Unió és a független részvényesek térfelén pattog, valamint biztosított róla mindenkit, egy esetlegesen elhúzódó per sem változtatna az osztrák fél szándékain. Kijelentéseivel a vezető ismét fejfájást okoz részvényesi körének, mivel az egyre hosszabb kimenetelű meccsen mind kérdésesebbé válik, megéri-e majd az esetleges jövőbeli tranzakció a befektetőknek.

A bizalom fenntartása érdekében továbbra is legalább olyan vehemens kommunikációt kell folytatnia a társaságnak, mint az elmúlt hónapokban tette, kérdéses, meddig elegendők a muníciók. A júniusban indult páneurópai kampány - amelyben a vállalat kezdetben nemzetközi jelenlétéről, majd a Mol és az OMV együttes vezetői szerepéről kommunikált - még bizonyára rejt tartalékokat magában. Ezt lapunknak az OMV szóvivője, Thomas Hümer is megerősítette, aki szűkszavúan úgy fogalmazott, hosszabb távon terveznek a koncepcióval, bár azt is hozzátette, új elemek nem jelennek meg a kampány során. Pedig az eddig napvilágot látott print és tévéhirdetésben szereplő kérdések és a rájuk adott válaszok nem biztos, hogy elegendő erővel szolgálnak bárki megnyerésére.

Más kérdés, hogy immár a magyar médiumokban futó reklámoknak sok jelentősége nem lesz az ügy szempontjából, hiszen a brüsszeli bürokraták, vagy az amerikai részvényesek biztosan nem ezek alapján hoznak döntéseket. A hazai közvéleményt pedig - részben a kivételes politikai konszenzusnak, részben a Mol fele hajló tömegtájékoztatásnak köszönhetően - eddig sem hatották meg túlságosan az osztrák cég kampányai.

Felerősített sajtóvisszhang 

A marketing kampánnyal egy időben felerősödött pr-tevékenységért – a Mol-lal való egyesülés tekintetében - Magyarországon az Avantgarde Group felelős. Az ügynökséget értesítették a nyár közepén indult kampányról, ám arra vonatkozóan nem volt megkötve a cég keze, milyen pr-aktivitást kapcsoljanak a marketinghez. "Kommunikáljuk az OMV kezdeményezésének rációját és objektíven jelenítsük meg a két cég egyesülésének előnyeit" – érzékeltette feladatukat Dr. Schillinger Attila, az Avantgarde Group ügyvezetője. "A bíró nem az OMV-nek fúj. Ezt az ügyben gyakran nyilatkozó egyik elemző mondta. Vannak azonban módjai annak, hogy akkor és azzal az üzenettel jelenjünk meg, ami éppen a legaktuálisabb" - érzékeltette a publicitásban rejlő kihívást a vezető.

Az ügynökség azt a feladatot tűzte ki célul, hogyha az egész lakosságot nem is, de az elsődleges célcsoportnak számító részvényesi és tulajdonosi kört mindenképpen megszólítsa. Emellett felerősítik a nemzetközi sajtó hazai visszhangját az OMV-Mol-ügyben akár azon az áron is, hogy az anyagokat csak a megjelenés nyelvén (angolul, németül) küldik el a sajtóorgánumokhoz. "Ez a folyamat a legkomolyabb tesztje annak, hogy üzleti értelemben érvényesek-e nálunk is a nemzetközi piacok transzparens szabályai és az EU alapnormái. Nehézsúlyú kérdés" - véli Dr. Schillinger Attila.

Offenzív stratégia

A vállalat úgy tűnik, eddig is az offenzív stratégia híve volt, nyáron indult egy-, és kétoldalas hirdetései mintegy arcul csapták a gazdasági lapok olvasóit. A nyílt felhívásra szinte várta az olvasó a Mol reakcióját, így amint találkozott a hasonlóan impozáns méretű reklámokkal, azt méltán értékelte válasz lépésként. Pedig a vállalat szerint erről szó sem volt. „Januárban kerültem a Mol-csoporthoz, s már akkor azt a célt fogalmaztuk meg, hogy felfrissítjük a kommunikációs megjelenéseinket és erősítjük a nemzetközi tevékenységeinket bemutató üzeneteket ” – nyilatkozta lapunknak Somlyai Dóra, a vállalat magyarországi kommunikációs igazgatója. Az idei marketing tervet is ennek szellemében építették fel, erősebb hangsúlyt kaptak az elért vállalati eredmények, sikerek, a cég külföldi tevékenysége, s az, hogy nem egy „Mol Magyarország” a vállalat, hanem egy hazánkból kinőtt multinacionális szervezet.

A nemzetközileg is elismert iparági hatékonyság kevéssé volt ismert a hazai fogyasztók előtt, mivel a korábbi években elsősorban nem ezt az irányvonalat hangsúlyozta a társaság, jóval nagyobb szerepet kapott a környezetvédelem, a mecenatúra, valamint az értékek kommunikálása. Véletlen egybeesésnek nevezte a vezető, hogy idei, hangsúlyosabb aktivitásuk az OMV nyári, páneurópai kampányával szinte azonos időben jelent meg a különböző felületeken.

Július és augusztus folyamán a társaság a nyomtatott-, az online-, valamint a rádiós csatornákat részesítette előnyben, míg októberben a rádiót a televíziós megjelenés váltotta fel. A nyomtatott és az online reklámok, utóbbi kisebb hangsúllyal, de változatlanul jelen vannak. Lehetséges, hogy decemberre újabb szpottal jelentkezik a Mol - de erről sejtelmesen nem árultak el többet lapunknak.

A vetélytárs több csatornás, offenzív stratégiájára nehéz lenne megtalálni a leginkább megfelelő formát és módszert. Hova kellene csoportosítani az erőforrásokat? Védekezzen vagy inkább támadjon vissza a megtámadott fél? Úgy tűnik, a Mol nem kíván asszisztálni a speciális szituációban, s válaszlépéseken sem gondolkodik. „Eddigi kommunikációnk megfelelt a versenyhelyzetnek, nem tervezünk speciális aktivitást, amely tematikusan a MOL-OMV helyzetet kezelné” – mondta Somlyai Dóra. „Ugyanakkor látni kell, hogy ilyen kiélezett, nagy figyelmet keltő helyzetben mérhetően hatékonyabban tudjuk eljuttatni üzeneteinket, hiszen az olvasók is érdeklődőbbek, befogadóbbak - nyilván érdemes ezt a helyzetet továbbra is aktívan kihasználni.”

Ha pedig egyik fél sem tervez "reklámösszecsapást" a közeljövőben, valóban nem marad más hátra, mint várni a következő nyilatkozatra vagy heves kijelentésre, hogy a közvélemény, a sajtó és gazdasági élet szereplőinek figyelme továbbra se lankadjon.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!