Az Egyesült Államokban a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után értékelődött fel a távmunka alkalmazásának ezen lehetősége, amikor a megsemmisült irodák dolgozói egy előre kidolgozott válságterv felhasználásával otthonról végezték munkájukat. Az elmúlt hónapokban több katasztrófa és munkabeszüntetés nehezítette világszerte a vállalatok zökkenőmentes működését – a számítógépen végzett tevékenységeknél erre a problémára is valós megoldást kínálhat a távmunka – olvasható a Magyar Távmunka Szövetség sajtóközleményében.
Ralph van Uden, a Deloitte Zrt. Kockázatkezelési Üzletágának vezető menedzsere elmondta, hogy azoknál a vállalatoknál, ahol a szolgáltatáskiesés komoly anyagi veszteséget okozhat, kiemelten fontos lehet az üzletmenet-folytonosság tervezése, aminek alapja az átfogó kockázatelemzés. Az ilyen programok középpontjában természetesen minden esetben az emberi élet védelme áll, a komplex üzletmenetfolytonosság-menedzsment ugyanakkor válsághelyzet esetén képes minimalizálni a szervezeti zavarokat is.
Az eljárásrendszer hatékony döntéseket biztosít és csökkenti a speciális munkaerőtől való függőséget, minimalizálja az adat-, bevétel- és ügyfélveszteséget, megkönnyíti az üzleti funkciók időben történő helyreállítását, aminek révén a vállalat elkerülheti a komolyabb fennakadásokat. A felkészülésben nagy jelentősége lehet például egy hatékony távmunkatervnek, hiszen egy jól működő, a válságok kezelésére felkészült program garancia lehet arra, hogy egyetlen, korábban fenyegetésként említett faktor sem veszélyeztetheti érdemben a vállalat üzleti jó hírnevét – hívta fel a figyelmet a Deloitte szakértője.
A költségek is csökkenthetők távmunkával
Déri Tamás, a Magyar Távmunka Szövetség szakmai alelnöke szerint számos kritikus helyzetben jelenthet megoldást a távmunka pilot-projektek megvalósítása, legyen szó válságok áthidalásáról, az operatív tevékenységek és az alapvető irányítási és kommunikációs feladatok fenntartásáról katasztrófahelyzetben, vagy egyszerű gyakorlati megfontolásokról. „Már kisebb szervezési és átszervezési feladatokat igénylő távmunkás munkaszervezet kialakításakor is felmérhetők a keletkező előnyök és hátrányok, veszélyek és lehetőségek mind a munkaadó, mind a munkavállaló szemszögéből” – mondta a szakértő.
„A távmunka beindítása a technikai feltételek megteremtésével általában egyszeri nagyobb beruházással jár ugyan foglalkoztatói oldalról, ám a tapasztalatok azt mutatják, hosszabb távon a foglalkoztatás költségei a távmunkában érintett munkakörökben akár 20-30 százalékkal is csökkenthetőek, miközben a munkavégzés hatékonysága is kimutathatóan növekedhet” – tette hozzá Déri.
„Sajnos Magyarországon még mindig nem terjedt el igazán a távmunka” – mondta Penczák Diána, a HR tanácsadással és munkaerő-gazdálkodással foglalkozó Adecco Személyzeti Közvetítő Kft. kereskedelmi igazgatója. „Több okból is ajánljuk ezt a lehetőséget: a távmunka jellemzően rugalmas, költséghatékony és államilag támogatott foglalkoztatási forma. Általa a társadalmi-, szociális hátránnyal élők, illetve gazdaságilag kevésbé aktív régióban lakók is lehetőséget kapnak az elhelyezkedésre, a munkaadók ugyanakkor több megfelelő jelölt, alkalmas munkaerő közül válogathatnak. A mai munkaerőpiaci helyzetben, ahol tulajdonképpen a munkáltatók versenyeznek a munkavállalóért, ez egy nagyon fontos tényező.”