5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Születésnapi tortát szeletelhet a TV2 és az RTL Klub. Néhány nap eltéréssel ugyan, de mindkét csatorna tíz éve kezdte meg adását Magyarországon. A versenyt a jövőben a digitalizáció és a kábelcsatornák egyaránt élesebbé teszik. Mfor.hu háttér.

Még van mit ünnepelni

A médiatörvény hatályba lépését követően, több éves várakozás után 1997-ben indulhattak el a hazai kereskedelmi televíziók, és rövid időn belül kialakult Magyarországon a duális televíziós rendszer. Az indulást követően nem volt felhőtlen a nézők öröme, mivel a TV2, az RTL Klub és a TV3 megjelenésével megszűnt a Magyar Televízió 2-es programjának földi sugárzása.

A TV2 1997. október 4-én kezdte meg adását, nagy riválisa, az RTL Klub pedig 1997. október 6-tól szórakoztatja a közönséget, s nem sokkal később csatlakozott a duóhoz a TV3 is.

Utóbbi - illetve a mögötte álló csoport Írisz TV néven futó pályázata - vesztesként került ki a kereskedelmi frekvenciákra kiírt tenderből, így az eredetinél szerényebb tervekkel kezdett a hazai sugárzáshoz, s végül a kábeles háztartásokban kötött ki. Később az Írisz TV az ORTT, az RTL Klub és a TV2 ellen 16,8 milliárd forint értékű bírósági pert indított, mivel versenytársainál jóval nagyobb összeget ajánlott a frekvenciáért, az ORTT döntése alapján mégsem nyert.

Azonban a per vége előtt a TV2 egyik tulajdonosa, az SBS megvásárolta a TV3-at, 16 millió dollárért, mégpedig úgy, hogy szerzeményének felét kilencmillió dollárért átpasszolta az RTL Klubnak. Nem meglepő, hogy a kis konkurens rövid időn belül eltűnt a magyar média süllyesztőjében.

Erősen kezdett a TV2 

A TV2 vette a legjobb startot, s ugyan teljesítménye nem volt stabil, műsorai többször is a nézettségi lista éllovasaivá váltak. Talán sokan már nem is emlékeznek rá, hogy a Híradó akkoriban kapta vetélytársul a Tényeket, s utóbbi egy hónap elteltével már alig volt lemaradva nézettségben a közszolgálati műsortól. Emellett megjelent az RTL Híradója, és a TV3 is elindította hasonló tartalmú műsorát Hír3 néven.

A TV2 labilis teljesítménye mellett a TV3 esti sikerfilmjeivel és hírműsorával hódított, az RTL Klub pedig stratégiai gondolkodásáról tett tanúbizonyságot, s első számú célcsoportként határozta meg a 18-49 év közötti korosztályt. A mai nézettségi eredmények azt igazolják, nem hoztak rossz döntést.

Jól targetált az RTL Klub

Két éven belül megszilárdult az RTL Klub előnye az említett korosztályban. Ekkor még a TV2 a teljes lakosság körében learatta a babérokat, ám 2001-ben már ebben a kategóriában is elveszítette vezető pozícióját, s mintegy 2,8 milliárd forintos tőkeinjekcióra szorult.

Időközben megszűnt a TV3, de ekkor újabb adó jelent meg hazánkban, amely lokális csatornaként, Alfa tévé néven kezdte meg a működést. A svéd MTG csoport felvásárlását követően Viasat3-ként szilárdította meg pozícióját a kábelcsatornák között, a két kereskedelmi csatorna status quo-ját azonban nem sikerült megrengetnie, noha erre több próbálkozást is tett (Bár, Topmodell, Jóbarátok, Helyszínelők).

2005-2006-ra a kereskedelmi tévék nézettsége elérte azt a pontot, ahonnan már feljebb lépni szinte lehetetlen, és a pozíciók megtartása - a nyugat-európai tendenciákat tekintve - is egyre nehezebb lesz. A kábelcsatornák az elmúlt tíz esztendőben gombamód szaporodtak, számuk mára meghaladja a hatvanat, és további, elsősorban tematikus tévék indulásával is számolhatunk a következő egy-másfél évben.

Az IKO Media Group tervei a legoptimistábbak: a társaság a sport- (Sport Klub+), a film- (Film+2), azon belül pedig a krimi-rajongóknak (Krimi+) is kedveskedni kíván, emellett a vadászat és a horgászás szerelmeseit sem szeretné a jövőben tévéadó nélkül hagyni (Fishing and Hunting).

Digitális kihívás

Tovább élesíti a helyzetet a földfelszíni digitális sugárzás megjelenése: a pályázat végleges verzióját idén októberben teszik közzé. Annyi biztos, hogy nyolc televíziós és három rádiós frekvenciasávot (multiplexet) kapott Magyarország, amelyből első körben öt tévés és egy rádiós tartományt hirdetnek meg.

A tenderek nyertesei 12 évre szóló, egyszer öt évvel meghosszabbítható üzemeltetési jogosultságot nyerhetnek majd el. A maradék frekvenciákat - három tévést és két rádióst - valószínűleg 2011-ben, a hagyományos tévéműsor-sugárzás lekapcsolása után írják majd ki.

Az egyik döntő szempont az lesz, ki mekkora díjat hajlandó fizetni a frekvenciák használatáért. A pályázó ajánlatot tehet az egyszeri és az árbevétel alapú pályázati díj mértékére is.

A televíziós műsorszóró tenderen az egyszeri díj minimálisan 300 millió forint, az árbevétel alapú pályázati díj pedig az éves árbevétel legalább három százaléka. A rádiós pályázaton az egyszeri díj minimálisan ötvenmillió forint, az árbevétel alapú pályázati díj pedig legalább az éves árbevétel 0,5 százaléka. A feltételek és az árak alapján a két nagy kereskedelmi csatornának egy ideig még nem lesz túl sok félnivalója...

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!