4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A főváros javaslatokkal fordul a kormányhoz a közösségi közlekedés tartós és stabil finanszírozása érdekében - közölte Tarlós István főpolgármester pénteken budapesti sajtótájékoztatóján.

Elmondta: levélben fordulnak Orbán Viktor miniszterelnökhöz, ebben javaslatokat tesznek a kormánynak a főváros által az agglomerációban végzett közlekedési szolgáltatások kérdésében, felvetik az utazási kedvezmények biztosításának felülvizsgálatát, továbbá az országos vasúti hálózat működtetéséhez nyújtott támogatáshoz hasonló központi költségvetési forrás bevonását a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásába.

Tarlós István reményét fejezte ki, hogy szeptember végére megoldás születik a BKV finanszírozásáról. A budapesti tömegközlekedés biztosítása nem a "főváros passziója", hanem törvényen alapuló kötelezettség, az államtól átvett feladat, de "messze túlnyúlik a főváros határán, át az agglomerációba". Ez - az utazási kedvezményekkel együtt - évente 30 milliárd forintos többletterhet jelent a fővárosnak - mondta.

Tarlós István rámutatott arra, hogy a törvény szerint a fővárosnak a közösségi közlekedés működtetésére vonatkozó kötelessége a közigazgatási határig tart. A főváros ugyanakkor 26 agglomerációs települést, összesen 350 ezer embert érintő közösségi közlekedést működtet.

A HÉV-vonalak üzemeletetése kapcsán kitért arra, hogy a MÁV az elővárosi vasútvonalak működtetésére 38 milliárdos költségtérítést kap az államtól, Budapest viszont nem kap semmilyen forrást az államtól az agglomerációs HÉV-vonalak üzemeltetésére. Az agglomerációs közlekedés fenntartása évente 15,9 milliárdba kerül. A megoldása az lehetne, ha a főváros többlettámogatást kapna a központi költségvetésből vagy az állam visszavenné a szolgáltatást. Azt nem nevezte reálisnak, hogy áthárítsák az agglomerációs településekre a költségeket, mert akkor a mostani hozzájárulásuk a húszszorosára emelkedne.

A főpolgármester elmondta, idén a kormánytól 24 milliárd forintot kapnak a közösségi közlekedés működtetésére, ez az összeg jövőre a tervek szerint már csak 18 milliárd, 2017-ben 15 milliárd, 2018-ban pedig csak 12 milliárd forint. A fővárosi közösségi közlekedés idei finanszírozási igénye 165 milliárd forint körüli, az abból származó bevétel 80 milliárd forint lehet. A feladatra a főváros - kerületekkel együtt - összesen 46 milliárd forintot tud biztosítani.

Tarlós szerint vizsgálni kellene a rászorultság alapján megállapított utazási kedvezmények átalakítását. Jelenleg ugyanis a fővárosban a teljesen díjmentes utazások aránya több mint 12 százalék - mondta, hozzátéve, hogy ez az arány szerinte nagyon magas. A főpolgármester rámutatott arra is, hogy a finanszírozás megoldásához a kedvezményes bérletek árát 71, illetve 79 százalékkal kellene emelni, de ez politikailag nehezen vállalható. A járatok ritkítása pedig számításai szerint alig egymilliárdos megtakarítást hozhatna, de utasvesztéssel és akár bevételkieséssel is járhatna.

A 3-as metró felújítása kapcsán azt közölte, a felújítás megkezdése elől minden akadály elhárult. Elmondta, a Közbeszerzési Döntőbizottság minden pontban a BKV döntéseit hagyta jóvá, a vesztes vállalkozó kifogásait pedig maradéktalanul elutasította.

Az Illatos úti környezetszennyezésről szólva Tarlós István közölte, jövő januárra várható a maradék 2300 tonna veszélyes hulladék elszállítása. Kitért arra is, hogy amint lesz hatósági jelzés, haladéktalanul elköltöztetik a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság Illatos úti ebtelepét. Ez a telep nem szomszédos az egykori vegyiművek területével.

Tarlós István a Dagály fürdő államnak történt átadása kapcsán elmondta, hogy a fővárosnak az átadásért 2 milliárd forint áfát kellene fizetnie. Ezt azonban nem tervezik.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!