4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazánkban lévő áruházláncok felemás eredménnyel zártak a tavalyi évet. A Tesco Globál Áruházak július végén megjelent beszámolója szerint az üzletlánc 2011-ben a kismértékű eredménycsökkenést realizálók táborát erősítette a Sparral egyetemben.

Miután a Spar 34 milliárdot bukott 2011-ben, a Tesco eredménye arról árulkodik, hogy számára nem volt ennyire rossz az év, hiszen mindössze közel 200 millióval ért el alacsonyabb nyereséget 2010-hez képest. A nyereség csökkenése mellett viszont visszafogták a terjeszkedést és a bővítéseket. 2011-ben ugyanis szemben a 2010-es 29 új áruház megnyitásával ennek csupán töredékét, 7-et nyitottak összesen 1,149 milliárd forint értékben. Ez a 2010-esnek mindössze alig 7 százaléka. Ugyanakkor áruházak bővítésére is sor került 11,885 milliárd forint értékben. Mindezt a cég a gazdasági válság hatásaival indokolja a kiegészítő mellékletben.

2011-ben volt még egy, a mérleg szempontjából kiemelkedő történés a cég életében, hiszen "a saját tőke a tárgyidőszakban 20,84 milliárd forinttal növekedett, mely a tárgyévi nyereség, valamint a tárgyév során az Optima B Kft, Mega Reál Kft, Pharma Kft, Dapra Kft beolvadásának köszönhető".

Emelkedő költségek és bevételek

Az eredménybeszámoló szerint a Tesco tavalyi évi árbevétele 5 százalékkal volt magasabb az előző évinél, 612,7 milliárd forint a 2010-es 583,6 milliárd után. Ez szintén 5 százalékkal magasabb 612,2 milliárdos belföldi, és 22 százalékkal több, 473 millió forintos külföldi árbevételnek köszönhető. Ezt az emelkedést elsősorban a magyar termékek fokozatos előtérbe helyezésével is indokolják. "A növekvő adóterhek miatt a vásárlók árészlelése egyre magasabb lett, így az alacsony árpozícióval, valamint a hazai gazdaságot is támogató egyre nagyobb mennyiségű és kínálatú magyar termék forgalmazásával megőrizte a Tesco a piaci vezető pozícióját, és ezáltal évről évre érezhető a lassú bevétel növekedése" - derül ki a beszámoló soraiból.

Ami a költségeket illeti, az árbevételhez hasonló arányú növekedést realizált a cég 2011-ben, hiszen anyagjellegű ráfordításként 5 százalékkal többet, 507,8 milliárd forintot költöttek, személyi jellegű ráfordításként pedig 2 százalékos többletkiadás realizálódott 2011-ben előző évhez képest: 58,3 milliárd forint. A Tesco beszámolója szerint egyébként a cégnél az alkalmazottak átlagjövedelme 3,51 százalékos emelkedést mutatott. Ez azt jelenti, hogy a bérköltség 3,82 százalékkal 40,1 milliárd forintra növekedett tavaly, miközben a létszám a 2010-es 21 477 fő tavaly 21 363-ra csökkent - tehát a két új bolt és a bővítések ellenére 114 fős elbocsátás történhetett. Erre utalhat az is, hogy míg a részmunkaidős alkalmazottak száma több mint 1200 fővel bővült, a teljes munkaidősök száma 1331 fővel lett kevesebb előző évhez képest. A Tesco beszámolója szerint a teljes munkaidősök átlagkeresete az év során 2,1 millió forintra jött ki, vagyis egy fő átlagosan 172 630 forintért dolgozott a cégnél. Mindezek eredményeként a cég üzemi szinten az előző évinél 67 százalékkal jobb eredményt, 8,2 milliárd forintot realizált.

Ezt azonban a korábbinál rosszabb pénzügyi eredmény lerontotta, hiszen a 3,7 milliárd forintos veszteség 4,7 milliárddal rosszabb, mint a 2010-es egymilliárd forintos eredmény. A drasztikus romlás az árfolyamok intenzív ingadozásának következtében elszámolt árfolyamkülönbözetek, és a magasabb összegű fizetett kamatoknak tulajdonítható a cég beszámolója szerint.

Ennek eredménye az, hogy adózás előtti eredményként a beszámoló 4,5 milliárd forintot tüntet fel, mely előző évhez képest 7 százalékos visszaesést jelent. Adófizetési kötelezettség hiányában, a mérleg szerinti eredmény szintén 4,5 milliárd forint lett.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!