3p

Nincs csúszás, a tavaszi magas vízállás miatt kiesett két hetet behozták az M0-s híd építői - derült ki a bejárásnál. A pilonok egyre magasabbak, a hídelemek egy része már megérkezett. Mfor.hu háttér.

Chuck Norris sem tudná átugrani

Hívják bár Megyerinek, Pató Pálnak vagy Chuck Norrisnak, az M0-s körgyűrű északi hídja mindenképp a legek hídja lesz. A legdrágább és a legmagasabb, és talán a leghíresebb is - köszönhetően Stephen Colbert amerikai showmannek.

A harmadik nagy autópályahíd egyébként valójában egy öt híd alkotta monstrum. A Duna felett 590 méter hosszú ferdekábeles, a szentendrei Duna-ág felett pedig 332 méter hosszú acélhídból áll. Az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 méter, azaz a híd összesen 1844 méter hosszú, alig harminc centivel rövidebb Kőrös-hegyi társánál. A hídon kerékpáros és gyalogos járda épül, a leállósáv szélesebb lesz a szokásosnál, így a pályát később - ha a forgalom úgy diktálja - akár háromsávossá is lehet bővíteni.

Nő a leg-leg-leg


Nem csak a hidak, de az országban valaha felhúzott építmények között is ez lesz a legmagasabb: a pilonok még a 88 méter magasba nyúló Kőrös-hegyi hídpillért is lepipálják, száz méteresek lesznek. Dél felől nézve a jobb oldali pilon már 75, a bal oldali hatvan méteres. A tervek szerint a napokban kezdik meg a nagy Duna-ágon az első négy kábelpár beillesztését, a jövő héten pedig a megfeszítését.

Az első hídelem már a helyén van, s a beemelendők közül is leúsztattak néhányat Csepelről - az összes elemet onnan szállítják fel hajókon. Az elsőt a jövő héten emelik a helyére, ezt követően pedig a pilon két oldalán mérlegszerűen illesztenek majd be egyet az egyik, egyet a másik végére. Az utolsó, öt-hat méter hosszú darabot pedig várhatóan tavasszal teszik a helyére. A Duna másik ágán (a Római parttól Pest irányába) egyébként már összeért a híd.

A munkát akár karácsonyig is folytatni lehet: a különböző eljárásokkal az építkezés mínusz tizenöt fokig zavartalanul mehet tovább - ehhez képest az autópálya-építések csak mínusz öt fokig  művelhetők. Persze a hídépítést is befolyásolhatja az időjárás: nem meglepő módon a vízállás tudja a legkönnyebben megakasztani a munkát. Az sem jó, ha túl magas, az sem jó, ha túl alacsony a vízszint. A tavaszi árhullám például szünetet iktatott a munkába.

Nem olcsó mulatság


A három nagy hídberuházás összesen 154 milliárd forintba került - nem számítva az autópálya-szakaszok költségét. Az átadás sorrendjében első dunaújvárosi Pentele-híd 45 milliárd forint volt, a Kőrös-hegyi völgyhíd csak kicsivel több, 47 milliárd, az M0-s ezzel szemben 62 milliárd forintot emészt fel.

A hídbejárásra a héten került sor a 48. hídmérnöki konferencia záróakkordjaként, ahol külön szekciót képezett az M0-s északi hídja. Persze nem csak a gigaberuházásokról esett szó - bár a 13 ezer hazai híd közül ezek kerültek leginkább fókuszba. A szakemberek nem feledkeztek meg a kisebb, "filléres" (párszáz milliós) beruházásokról sem, így például ebben az évben Nógrád megye hídjairól.

Ezek a projektek azért is különlegesek, mert egy híd megépítése tízszer többe kerül, mint a hozzá vezető út létrehozása. Ezért például az unió nem is szívesen támogatta a hídépítési elképzeléseket, szívesebben adott az utak megerősítésére keretet. Az idén azonban már önálló hidas projekteket is támogat az EU.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!