Hívják bár Megyerinek, Pató Pálnak vagy Chuck Norrisnak, az M0-s körgyűrű északi hídja mindenképp a legek hídja lesz. A legdrágább és a legmagasabb, és talán a leghíresebb is - köszönhetően Stephen Colbert amerikai showmannek.
A harmadik nagy autópályahíd egyébként valójában egy öt híd alkotta monstrum. A Duna felett 590 méter hosszú ferdekábeles, a szentendrei Duna-ág felett pedig 332 méter hosszú acélhídból áll. Az ezekhez csatlakozó vasbeton hidak hosszúsága 922 méter, azaz a híd összesen 1844 méter hosszú, alig harminc centivel rövidebb Kőrös-hegyi társánál. A hídon kerékpáros és gyalogos járda épül, a leállósáv szélesebb lesz a szokásosnál, így a pályát később - ha a forgalom úgy diktálja - akár háromsávossá is lehet bővíteni.
Nő a leg-leg-leg
Nem csak a hidak, de az országban valaha felhúzott építmények között is ez lesz a legmagasabb: a pilonok még a 88 méter magasba nyúló Kőrös-hegyi hídpillért is lepipálják, száz méteresek lesznek. Dél felől nézve a jobb oldali pilon már 75, a bal oldali hatvan méteres. A tervek szerint a napokban kezdik meg a nagy Duna-ágon az első négy kábelpár beillesztését, a jövő héten pedig a megfeszítését.
Az első hídelem már a helyén van, s a beemelendők közül is leúsztattak néhányat Csepelről - az összes elemet onnan szállítják fel hajókon. Az elsőt a jövő héten emelik a helyére, ezt követően pedig a pilon két oldalán mérlegszerűen illesztenek majd be egyet az egyik, egyet a másik végére. Az utolsó, öt-hat méter hosszú darabot pedig várhatóan tavasszal teszik a helyére. A Duna másik ágán (a Római parttól Pest irányába) egyébként már összeért a híd.
A munkát akár karácsonyig is folytatni lehet: a különböző eljárásokkal az építkezés mínusz tizenöt fokig zavartalanul mehet tovább - ehhez képest az autópálya-építések csak mínusz öt fokig művelhetők. Persze a hídépítést is befolyásolhatja az időjárás: nem meglepő módon a vízállás tudja a legkönnyebben megakasztani a munkát. Az sem jó, ha túl magas, az sem jó, ha túl alacsony a vízszint. A tavaszi árhullám például szünetet iktatott a munkába.
Nem olcsó mulatság
A három nagy hídberuházás összesen 154 milliárd forintba került - nem számítva az autópálya-szakaszok költségét. Az átadás sorrendjében első dunaújvárosi Pentele-híd 45 milliárd forint volt, a Kőrös-hegyi völgyhíd csak kicsivel több, 47 milliárd, az M0-s ezzel szemben 62 milliárd forintot emészt fel.
A hídbejárásra a héten került sor a 48. hídmérnöki konferencia záróakkordjaként, ahol külön szekciót képezett az M0-s északi hídja. Persze nem csak a gigaberuházásokról esett szó - bár a 13 ezer hazai híd közül ezek kerültek leginkább fókuszba. A szakemberek nem feledkeztek meg a kisebb, "filléres" (párszáz milliós) beruházásokról sem, így például ebben az évben Nógrád megye hídjairól.
Ezek a projektek azért is különlegesek, mert egy híd megépítése tízszer többe kerül, mint a hozzá vezető út létrehozása. Ezért például az unió nem is szívesen támogatta a hídépítési elképzeléseket, szívesebben adott az utak megerősítésére keretet. Az idén azonban már önálló hidas projekteket is támogat az EU.